۹۰ درصد از مرجان های دریایی خلیج فارس ازبین رفته و یا آستانه نابودی هستند



رییس مرکز اقیانوس‌شناسی بندرعباس گفت که مرجان‌های خلیج فارس به دلایل مختلف از جمله آلایندگی، گرمایش زمین و عوامل انسانی در خطر نابودی قرار دارند و بر اساس برخی برآوردها تا ۹۰ درصد این مرجان‌ها از بین رفته‌اند.

 

به گزارش صبح ساحل، صمد حمزه‌ئی گفت: در اطراف جزیره‌هایی مانند کیش، قشم و لارک و اکوسیستم‌های مرجانی خوبی وجود داشته که بخش عمده آن‌ها از بین رفته‌اند، فشار بیش از حد به اکوسیستم‌های دریایی موجب تخریب آن‌ها شده و نتایج نامطلوبی در پی خواهد داشت.

رییس مرکز اقیانوس‌شناسی بندرعباس یادآور شد: مرجان‌های خلیج فارس یکی از اکوسیستم‌های حساس و در معرض خطر هستند که عوامل متعددی موجب تخریب آن‌ها می‌شود، یکی از این عوامل گرمایش کره زمین است.

حمزه‌ئی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرجان‌ها در آستانه تحمل گرما و شوری قرار داشته و تحمل گرما و شوری بیشتر آب را ندارند.

وی توضیح داد: مرجان‌های اقیانوسی در دمای ۲۵ - ۲۴ درجه سانتیگراد رشد کرده‌اند اما مرجان‌های خلیج فارس در دمای ۳۴ -۳۳ درجه رشد کرده و خود را با محیط تطبیق داده‌اند و تحمل دمای بالاتر را ندارند.

به گفته رییس مرکز اقیانوس‌شناسی بندرعباس، مساله مهم دیگر اسیدی شدن دریا و وجود آلودگی‌هاست که تاثیر نامطلوب خود را بر اکوسیستم مرجان‌ها دارد.

وی افزود: برخی افراد هم مرجان‌ها را از محل شکل‌گیری طبیعی جدا کرده و به عنوان یک صنایع دستی با خود به شهرستان‌ها می‌برند، بی‌آنکه متوجه باشند این آبسنگ‌ها بسیار حساس بوده و بخش زیادی از آن در طول مسیر نابود می‌شود.

گفتنی است که خانواده Faviidae بيشترين تنوع از مرجان های خلیج فارس را به خود اختصاص داده اند. اکنون  وضعيت سلامت مرجان ها خوب نیست و به علت صيد ماهيان زينتي تراکم آنها کم شد و در حال نابودی هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها