ایـرج علیـزاده:

آتش زدن گازها نشت شده در جاده، موجب جلوگیری از حادثه تلخ شد



صبح ساحل، حوادث _  ایرج علیزاده متولد 1349 بندرلنگه، دارای 2 فرزند دختر 10 و 12 ساله، مدرک تحصیلی مهندسی عمران، دانشجوی کارشناسی ارشد. حدود 15 سال سابقه خدمت.

این راهدار نمونه،یک سال و نیم به عنوان مسوول ایمنی راه ها  اداره راه پارسیان و به عنوان ناظر و راه ابنیه فنی و از سال 87 تاکنون به عنوان سرپرست و سپس به عنوان رییس راه و شهرسازی پارسیان منصوب شد.

 واژگونی  اتوبوس حامل دانشجویان  ارشد

وی در این سالها حوادث های تلخ و شیرین زیادی را به چشم دیده است و یکی از تلخ ترین خاطره اش در سال 79 و در زمان معاونت اداره راه پارسیان  ، از واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان  ارشد دانشگاه آزاد ملایر سخن می گوید:"این خودرو  به علت سرعت زیادولغزندگی جاده واژگون و در پل سقوط کرده بود. این حادثه در ساعت 19 رخ داده و از زمان رسیدن به محل که با ترافیک عظیمی روبرو بودیم  تا باز کردن راه و بیرون کشیدن خودرو،  ساعتها به طول انجامید".

  نجات زن و مرد معلول

اضطراب در راه ماندگان و تشويش گرفتاران برف و كولاك و...جاده را فقط كساني درك مي كنند كه يكبار در چنين وضعيتي قرار گرفته اند و تجربه كرده اند كه پس از ساعت ها دست و پنجه نرم كردن با مشکلات، در اوج نا اميدي ، وقتي صداي ماشين آلات بازگشايي محورها و یا صدای ناجیان جاده را مي شنوند، چه اميدي در دلها آنها متولد مي شود...

علیزاده،نجات سرنشینان یک دستگاه خودرو را یکی از شیرین ترین خاطراتش بیان می کند و یکی از این اتفاقات را در سال 87 می داند و می افزاید:"یکی از ایام تعطیلات  نوروز سال 87 بود که در حین گشت زنی در جاده محور پارسیان به لنگه، متوجه واژگونی یک دستگاه خودروی 206 شدم، بلافاصله من و همکارم به سر صحنه رفتیم،سرنشینان خودرو،زن و مرد معلولی که  از ناحیه پا دچار مشکل  بودند، از خودرو  خارج خارج کردیم خوشبختانه آسیبی به آنها وارد نشده بود". وی ادامه می دهد:" در آن موقع شب آنها را به دلیل نبودن استراحتگاه و لزوم تعمیرات بر خودرویشان با اصرار به خانه خودم بردم که با آرامش شب را به صبح رساندند،این زوج به دلیل این اتفاق قصد ادامه سفر  و رفتن به مقصد را نداشتند اما با صحبت های من و همسرم، پس از تعمیر خودرو، با رضایت خاطر به راهشان ادامه دادند و همچنین پس از این حادثه این امر موجب رفت و آمد خانوادگی بین ما و آنها شد".

علیزاده مشابه این حادثه هم برای خود تجربه کرده بود. سال 90 در مسیر شیراز- یاسوج خودرویشان با یک دستگاه سایپا  برخورد کردو این تصادف که مقصر آن راننده سایپا بود موجب شد این خانواده نتوانندبه مقصدشان ادامه دهند اما در همین حین راننده خودروی عبوری با دیدن این صحنه نزدیکشان شد. سرنشینان آن یاسوجی بودند و به آقای علیزاده و خانواده اش کمک کردند، این خانواده مهمان دو روزه خانواده یاسوجی بودند تا خودرویشان تعمیر شد و سپس به راه خود ادامه دادند.

 نشت گاز

راهداران علاوه بر ماموريت هاي فوري و اضطراري در جاده وظيفه تعمير و نگهداري مستمر تمامي راهها و ابنيه فني نظير پل ها، تاسيسات و علائم جاده اي كشور را به عهده دارند  كه به نوبه خود در حفاظت از جان و مال مردم و عابران جاده ها موثر است. سال 89 بود و هوای پارسیان بارانی."جمعه شب بود در حال گشت زنی در جاده بودم که اگر اتفاقی رخ دهد سریعا اقدامات لازم را انجام دهیم به ما خبر دادند لوله گاز نشت کرده سریع اکیپ به محل اعزام شدیم با علائم هشدار دهنده به خودروها می فهماندیم که از این منطقه عبور نکنند در همان لحظه  حدود 2 الی 3 مینی بوس  با کارگرهای عسلویه قصد عبور از منطقه را داشتند که متوجه این موضوع شدند. در آن هوای بارانی ما گازها را تا نزدیک صبح آتش زدیم تا راه باز شود و اگر متوجه این نشت نشده بودیم حتما شاهد اتفاقات ناگوار می شدیم".

 راهدار نمونه

علیزاده به عنوان نیروی فنی در شهرداری و بنیاد مسکن فعالیت و سپس از طریق یکی از دوستان به این شغل آشنا شده است. وی در سال90 به عنوان راهدار نمونه معرفی شد.این راهدار وظیفه شناس در خصوص کارش می گوید:"هیچ گاه از شغلم احساس  خستگی نکردم  و می دانم که امنيت شغلي راهداران با کار خوب آنها ضمانت مي شود". علیزاده این شغل را  دردسر  ساز و پر زحمت دانست که  هر کسی که بدون علاقه وارد شود نمی تواند دوام بیاورد.  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها