مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان:

رفع بوی نامطبوع فاضلاب بندرعباس نیازمند همکاری بین سازمانی است



مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان گفت: هرچند حل مساله بوی نامطبوع فاضلاب بندرعباس در حوزه تخصصی این شرکت بوده اما در واقع رفعِ این دغدغه چیزی فراتر از تخصص آبفا را می‌طلبد و آن همکاری بین سازمانی است.

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، امین قصمی روز چهارشنبه در تشریح چالش و رفع بوی نامطبوع فاضلاب بندرعباس افزود: سازمان‌هایی همچون شهرداری، مسکن و شهرسازی، محیط زیست، استانداری، صنایع بندرعباس و در نهایت مردم به عنوان مطالبه گران اصلی این دغدغه باید برای رفع این چالش کمک کنند، اتفاقی که اگر نیفتد مساله فاضلاب همچنان به صدایی می‌ماند که به جایی نخواهد رسید.
وی بیان داشت: بوی نامطبوعِ فاضلاب در برخی مناطق شهر بندرعباس، کهنه چالشی است که نه تنها نارضایتی شهروندان را دامن زده بلکه سال‌هاست که در سبدِ دغدغه‌ در اولویتِ آبفا درآمده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان اظهارداشت: با وجود تلاش‌های آبفا در یک دهه گذشته، همچنان حلِ آن نیازمند رویکردی جمعی از سوی مردم و مسوولان ذیربط است؛ چرا که وقت آن رسیده برای مساله ی فاضلاب نیز همانند آب، چارچوب دیپلماسی برگزینیم تا فرصت از دست نرود و این دغدغه به بحران تبدیل نشود.

  

نبود اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب علت اصلی بوی نامطبوع فاضلاب بندرعباس 

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به بوی نامطبوعِ فاضلاب به عنوان معضل هر ساله شهر بندرعباس گفت: نبود اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در برخی مناطق شهر از علت مهم انتشار بوی فاضلاب است.
قصمی یادآورشد: در بیشتر مناطق شمال کمربندی وحاشیه خورگورسوزان که بیشترین حجم بوی نامطبوع را داریم، به دلیل وجود بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و نبود اجرای طرح جامع شهری، امکان اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب وجود ندارد.
وی افزود: بخشی از فاضلاب تولیدی مناطق یادشده از طریق کانال آب‌های سطحی وارد خور شده و باتوجه به شیب کمِ بستر خور و خروجی آن که تحت تاثیر جریانات جزر و مدی آب دریا است، تخلیه مناسب فاضلاب های به طور کامل صورت نگرفته و باقی ماندن فاضلاب در خور و تابش آفتاب به آن سبب ایجاد فرایندهای بی هوازی و درنتیجه تولید بوی نامطبوع فاصلاب می‌شود.

وارونگی دمایی و بوی نامطبوع فاضلاب در پاییز و زمستان

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان ادامه داد: پدیده وارونگی دمایی از دیگر دلایل انتشار بوی نامطبوع فاضلاب بندرعباس است، چرا که مشکل انتشار بو در فصل پاییز و زمستان به علت وقوع این پدیده، بیشتر از فصل گرم احساس می‌شود. 
قصمی افزود: به طوری که به علت دمای کمتر لایه‌های هوایی نزدیک به زمین، بوی نامطبوع موجود در این ناحیه امکان حرکتِ عمودی را از دست داده و در لایه‌های نزدیک به زمین بیشتر گسترش می‌یابد.

  

تصفیه خانه فاضلاب دیگر علت انتشار بوی نامطبوع خورهای بندرعباس
مدیرعامل آبفا هرمزگان، وجود تصفیه خانه فاضلاب (با فرآیند لجن فعال) در نزدیکی بافت شهری را از دیگر دلایل انتشار بوی نامطبوع دانست.
قصمی گفت: درحال حاضر پس از تعیین تکلیف قرارداد سرمایه گذاری اصلاح و ارتقای تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس به دلیل نبود انجام به موقع تعهدات از سوی سرمایه گذار، این مجموعه تلاش می‌کند با رفع مشکلات موجود و افزایش راندمان بهره برداری تصفیه خانه، تا حد امکان از میزان بوی نامطبوع فاضلاب بکاهد.
 وی تصریح کرد: از طرفی باتوجه به افزایش حجم ورودی فاضلاب نسبت به ظرفیت تصفیه خانه در سال‌های اخیر، این مجموعه طرح احداث تصفیه خانه فاضلاب شرق بندرعباس با ظرفیت ۸۹ هزار مترمکعب در شبانه روز را در دست بررسی و مطالعه دارد.
به گفته قصمی، این تصفیه خانه جدید با فاصله مناسب نسبت به بافت شهری احداث خواهدشد و جمعیتی برابر ۴۳۳ هزار نفر را در افق ۱۴۲۵ تحت پوشش قرار می‌دهد.
مدیرعامل آبفای هرمزگان خاطرنشان کرد: هزینه مورد نیاز جهت احداث تصفیه خانه شرق و سامانه انتقال فاضلاب حدود ۲ هزار و ۸۵۹  میلیارد ریال برآورد شده که در حال حاضر در مرحله بررسی و تصویب در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است.

 
گفتنی است، اجرای طرح شبکه فاضلاب بندرعباس از سال 1373 آغاز شد. با این حال هنوز در برخی محلات، فاضلاب خانگی به سمت خورها سرازیر می‌شود و از طریق آن‌ها به دریا می‌ریزد. از طرفی با پیشرفت تکنولوژی، امکانات و تجهیزات شبکه فاضلاب هم قدیمی و فرسوده شدند و به نظر می‌رسد این تجهیزات دیگر پاسخگوی نیاز بندرعباس نیستند.
  •  
  •  
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها