محمدباقر نوبخت:

«پایانه نفتی جاسک» تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد



رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بازدید از پایانه نفتی جاسک گفت: یکی از پروژه‌های استراتژیک جمهوری اسلامی ایران پروژه در حال اتمام منطقه جاسک است. با توجه به درصد پیشرفتی که از این طرح تا الان گزارش شده امید داریم بتوانیم تا سال آینده شاهد بهره‌برداری از این طرح بزرگ باشیم.

به گزارش صبح ساحل، محمدباقر نوبخت اضافه کرد: این پروژه مخازن عظیمی برای شرکت نفت، در ذخیره‌سازی و حتی صادرات نفت ایجاد می کند. ما باید از بازارهای خودمان در اوپک و سهمیه‌ای که داریم استفاده کنیم. این یک مزیت است که بدون اینکه تلاشی کنیم تا حتما صادرات نفت در بودجه مصرف شود، آن را به دارایی‌های دیگر و زیربناها تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه این مخازنی که الان اینجا در سطح ده میلیون بشکه در حال احداث هست می‌تواند آن طرح استراتژیک بزرگ را برای ما داشته باشد، گفت: ما از خلیج فارس هم فاصله گرفتیم و در ساحل دریایی عمان این ذخیره سازی را انجام می‌دهیم. ضمن اهمیتی که خلیج فارس و تنگه هرمز برای ما، جهان و بازار نفت دارد؛ داشتن یک پایگاه دیگر برای مخازن بزرگ از نظر صادراتی به ما کمک خواهد کرد.

نوبخت اظهار کرد: این اتفاق را به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گوییم که با همه‌ی سختی‌هایی که در محاصره اقتصادی دشمنان، تلاش شد بر این ملت تحمل شود، الحمد الله مدیران ما این طرح استراتژیک را دارند به پایان می رسانند. ان شالله به عنوان یک ظرفیت ملی در عرصه‌های جهانی قابل رقابت خواهد بود.

طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

اهم پروژه‌های این طرح ملی را می‌توان به تأمین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین‌راهی خط لوله و برق‌رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تأسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تأسیسات جانبی آن در سواحل مکران اشاره کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها