گفتگوی جالب با منصورآرامی:

تا استیضاح وزیرکشورپیش می‌رویم



صبح ساحل ،سیاسی -  منصور آرامی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت قانون حرف های تازه ای از روند فعالیت های نمایندگان استان در ماجرای الحاق بخش هایی از هرمزگان به استان فارس بیان کرده است که در پی می آید: منصورآرامی، نماینده مردم بندرعباس، قشم حاجی‌آباد، ابوموسی و خمیر در خانه ملت، طرح جداسازی 5 روستای پارسیان از هرمزگان و انتقال آن به استان فارس را کاملا سیاسی خواند و گفت که این مصوبه دولت احمدی نژاد هیچ منفعتی برای مردم استان فارس ندارد و باعث نارضایتی مردم هرمزگان می‌شود.وی که عضو کمیسیون عمران مجلس است در این باره به خبرنگار قانون گفت: طرح جداسازی بخش‌هایی از استان هرمزگان طبق مصوبه روزهای پایانی دولت دهم تصویب و قرار شد از بخش غربی شهرستان پارسیان 5 روستا از استان هرمزگان جدا شود و به شهرستان لامرد در استان فارس افزوده شود. با توجه به این جداسازی، استان فارس به ساحل خلیج فارس وصل خواهد شد. لازم به ذکر است که مردم و خواص استان هرمزگان و همچنین نمایندگان، مخالف این جداسازی هستند. البته موضوعی که قابل درک نیست اینکه دولت یازدهم قصد اجرای این مصوبه را دارد. ولی مردم این منطقه با این موضوع مخالف هستند و دست به اعتراضاتی زده اند.

 

واکنش شما درمقابل این مصوبه چه بوده؟

 

از یکسال گذشته شوراهای منطقه و نماینده ولی فقیه در استان و مسئولان منطقه از این الحاق احساس نارضایتی خود را ابلاغ کرده اند، چرا که این موضوع در میان مردم این مناطق احساس نارضایتی ایجاد کرده است.

 

جداسازی این مناطق آیا توجیه منطقی دارد؟

 

خیر. هیچ منطق محکمی‌پشت این جداسازی نیست. مسئولان استان فارس اعلام کرده‌اند صنایعی داریم که نیاز به آب دارند، حرف ما این است که برای اجرای این پروژه نیازی به انتقال روستا‌ها به این استان نیست .

 

مهم‌ترین عامل این تصمیم‌گیری چیست؟

 

به نظر من این فقط یک درخواست و رفتار سیاسی است و اگر دلیلی هم دارد برای ما توضیحی نداده اند. هیچ دلیل منطقی پشت این موضوع نیست و فقط عوامل سیاسی در آن دخیل اند. بنابراین اگر قرار باشد مردم بیشتری از خلیج فارس استفاده کنند، نیازی به انتقال و جداسازی مردم هرمزگان نیست. بهتر است برای افزایش جمعیت استفاده کننده از خلیج فارس، مردم مناطقی مثل کهنوج و کرمان و داراب که از نظر زبان و فرهنگ به مردم منطقه پارسیان اشتراکات بیشتری دارند به این استان افزوده شوند نه اینکه هرمزگان و بوشهر را با این‌گونه اقدامات تضعیف کرد. پاسبانی از مرزها نیاز به تقویت دارد نه تضعیف.

 

استاندار در این موضوع چه نقشی دارد؟

 

به نظر ما استاندار نیز تا حدی در این موضوع مقصر است. همه نمایندگان استان در مجلس از وی گلایه دارند و ناراضی هستند، چرا که تا قبل از شلوغی‌ها و واکنش مردم، به ما درباره این موضوع اطلاع رسانی نکرده است. وی باید به وزارت کشور می‌گفت که ما آمادگی این تجزیه و جداسازی را نداریم. نمایندگان این استان از وی ناراحت هستند.

 

نمایندگان فارس نظرشان درباره این انتقال چیست؟

 

در فارس هم همه نمایندگان درباره انتقال بخشی از استان هرمزگان به این استان اجماع ندارند و به صورت مجزا و تک نفره به ما گفته اند که این انتقال هیچ ضرورتی ندارد.

 

چه کسی پیگیر این مسئله است؟

 

فقط دو نماینده فارس و لامرد. یعنی آقایان جعفرقادری و موسوی با این تجزیه موافق هستند و موضوع را پیگیری می‌کنند. ولی از دولت تدبیر و امید می‌خواهیم این کار را انجام ندهند. توقع ما از دولت محترم این است که این مصوبه را متوقف و لغو کند، چرا که باعث نارضایتی مردم شده است. این تجزیه ضرورتی ندارد لذا از وزارت کشور می‌خواهیم در ابتدای کار دولت اجازه ندهد چالش و تنش ایجاد شود.

 

با چه کسانی برای منتفی شدن این مصوبه رایزنی کرده اید؟

 

با بسیاری ازمسئولان سیاسی و امنیتی صحبت کرده ایم و آنها هم معتقدند انجام این تجزیه هیچ ضرورتی ندارد و باید این مصوبه لغو شود تا مردم با همگرایی با نظام که لازمه شرایط کنونی است، به ادامه زندگی بپردازند. معتقدم مشکلاتی که در ساحل و جنوب کشور داریم خیلی بیشتر از این است که بخواهیم با اضافه کردن یک استان، به مشکلات آن منطقه دامن بزنیم و باعث نگرانی جوانان و مردم شویم.

 

تا چه حد موضوع را دنبال می‌کنید؟

 

همه نمایندگان استان در پیگیری این موضوع کاملا جدی هستند. از وزیر کشور در این خصوص سوال کرده ایم. وی را به مجلس فرا می‌خوانیم تا درباره این موضوع پاسخ دهد. حتی در صورتی که نیاز باشد تا استیضاح وزیرکشور هم پیش می‌رویم. البته رئیس جمهور به شخصه وارد شده و در حال پیگیری موضوع است. یقین داریم که با تدبیر این مشکل را حل می‌کند و مانع از تجزیه می‌شود. با مسئولان سیاسی و امنیتی و نخبگان استان نیز جلسه داشته ایم و نماینده ولی فقیه هم از کانال‌هایی که صلاح بداند موضوع را پیگیری می‌کند.

 

این تجزیه چه تبعاتی را به دنبال دارد؟

 

این جداسازی هیچ نفعی برای مردم دو استان هرمزگان و فارس ندارد و به اختلافات قومی‌دامن می‌زند و باعث تشدید نگرانی در مردم خواهد شد. البته این موضوع واگرایی در منطقه را تشدید می‌کند و جز اینکه مردم را نسبت به دولت دلسرد و بی اعتماد کند نفعی ندارد. لذا امیدوارم این مصوبه لغو شود.

 

مشکل اصلی مردم با این جداسازی چیست؟

 

مردم یک سابقه ذهنی منفی از جداسازی‌ها دارند و در گذشته هم معدن فاریاب شهرستان رودان از استان جدا شده و به کرمان متصل شده است. این موضوع برای مردم جای سوال دارد، که چه ضرورتی است یک استان را تا این حد کوچک کنیم در صورتی که این استان مرزبان بخشی از کشور است و نیاز به تقویت دارد؟! البته متاسفانه جاهایی که منابع و پتانسیل کافی دارند را از استان می‌گیرند و آن منابع را به استانی دیگر ملحق می‌کنند. سوال اینجاست که مردم این استان‌ها بدون این پتانسیل‌ها چگونه زندگی کنند؟ ساحل و معدن برای مردم استان هرمزگان حیاتی است و یک پتانسیل محسوب می‌شود. نباید این منابع را از مردم بگیریم ضمن اینکه فولاد خوزستان هم اوایل انقلاب از مردم این استان گرفته شد. البته برخی استان‌ها آب دارند و برخی دارای جنگل‌های انبوه هستند و برخی دیگر نیز معادن گوناگون دارند، معتقدم نباید این پتانسیل را از این مناطق بگیریم. ظرفیت‌های هر استان برای آن استان است و نباید این منابع را از مردم آن مناطق بگیریم.درست است که همه ما یک پیکره از کشور هستیم ولی متاسفانه منافع منطقه ای را رعایت نمی‌کنند و به نفع بخش یا منطقه دیگری این پتانسیل‌ها را می‌گیرند. ظرفیت هر استان برای آن استان است و نباید این ظرفیت‌ها از مردم گرفته شود.

 

انتقال بخشی از هرمزگان به استان فارس برای این استان چه فوایدی دارد که برخی به دنبال این تجزیه طلبی هستند؟

 

 بندرعباس فقط نقش منطقه ای ندارد، باید نگاه‌مان را عمیق تر کنیم. این نگاه ساده انگارانه است که بخشی را به استان فارس ملحق کنیم که مثلا استان فارس به خلیج فارس وصل شود. تاکید می‌کنم که این کار جز ضرر و زیان برای مردم منطقه فارس هیچ نفعی ندارد چرا که این بخش مورد بحث، یک منطقه حفاظت شده زیست‌محیطی است و هیچ کاری آنجا نمی‌توانند انجام دهند. این اقدام فقط عامل سیاسی دارد و یک کار تبلیغاتی است. بنابراین باید در مورد این مصوبه تجدید نظر شود تا مردم منطقه به آرامش برسند و با این اقدامات باعث دلسردی مردم نشوند.

 

این اعتراضات مردمی‌تاکنون بازداشتی هم داشته است؟

 

بله. البته از نیروی انتظامی‌تشکر می‌کنم چرا که سعی کرده با مردم رفتار خوبی داشته باشد. ولی در صورتی که تجمعی می‌شود آنها هم بر حسب وظیفه با مردم برخورد می‌کنند. در این ماجرا و اعتراضات نیز برخی افراد بازداشت شدند که با پیگیری ما و نماینده ولی فقیه تعدادی از آنها آزاد شده و تعداد دیگری هنوز در بازداشت هستند که امیدواریم هرچه سریع‌تر آزاد شوند. البته با هر اعتراض و برخورد غیر قانونی مخالفم. ولی با اعتراضات قانونی مردم موافقم و هیچ اشکالی ندارد اگر مردم نسبت به موضوعی اعتراض دارند به صورت مسالمت آمیز اعتراض خود را مطرح کنند. هرکسی در چارچوب قانون می‌تواند کار خود را انجام دهد. نمایندگان وظیفه قانونی خود را باید انجام دهند و نخبگان سیاسی استان هم کار خود را پیش ببرند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها