یک سال پس از ورود کرونا به ایران؛

روزهای کرونایی در ایران / بیشترین و کمترین آمارها در کشور



یکسال پیش بود که کرونا رسما در ایران شناسایی شد و ایرانیان از آن روز تاکنون روزهای سخت کرونایی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش صبح ساحل و به نوشته باشگاه خبرنگاران، بیش از یکسال پیش بود که زمزمه های شیوع یک بیماری عجیب و غریب در ووهان چین پیچید، همه اخبار دنیا حول کشور سرخ چین می چرخید، هر روز خبرهای جدیدی از شیوع بیماری واگیردار و کشنده ای در شهرهای مختلف این کشور مخابره می شد، خیلی ها فکر نمی کردند که یک مهمان ناخوانده بدون پاسپورت و بی سر و صدا از ووهان چین به ایران سفر کند و بدون در زدن وارد خانه ها شود.

یکسال پیش و در روزهای پایانی بهمن ماه شایعات خبر ابتلای دو نفر به کرونا در قم داغ شد، آن زمان بسیاری از ما در سفر بودیم، مهمانی و دورهمی می گرفتیم و با هم دست می دادیم و رو بوسی می کردیم اما در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ گویی به یکباره دنیا بر سرمان خراب شد و دلهره به جانمان افتاد و تیتر اول تمام رسانه ها شد، کرونا.

 

روزی که اولین مورد کرونا در ایران تایید شد

ماجرای ویروس کرونا برای اولین بار ۲۷ دی ماه در دولت مطرح و بحث شد که بیماری کرونایی با این ویژگی‌ها در برخی از شهرها و کشورها آمده است و مردم مبتلا هستند منتها همه بحث‌ها این بود که هنوز در ایران با این مشکل مواجه نیستیم و در آن جلسه وزیر بهداشت و درمان بسیار اصرار داشته است که پروازها به چین فوری قطع شود و کسی از چین به ایران وارد نشود.

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ (۱۹ فوریه ۲۰۲۰) بود که نخستین موارد قطعی ابتلا به کرونا در ایران به صورت رسمی از سوی وزارت بهداشت تائید شد، حقیقتی که دوست داشتیم دروغ باشد. آن روز کیانوش جهانپور مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت در توییتی خبر داد: به دنبال پیک بیماری‌های حاد تنفسی ظرف روزهای اخیر در قم، دو مورد در آزمایشات اولیه از نظر کروناویروس مثبت گزارش شدند، متاسفانه هر دو بیمار با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت‌های ویژه فوت کردند.

از آن روز به بعد یکسال پر قصه و غصه را تجربه کردیم، چه عزیزانی پر کشیدن و چه زخم‌ها که بر پیکر مدافعان سلامت نقش بست، یکسال گذشت و ماسک شد عضو جدا نشدنی صورتهایمان.

طی یک سال اخیر وزارت بهداشت بارها متهم شد که در شناسایی و کنترل موارد اولیه ابتلا به کرونا در ایران تاخیر داشته است و وزارت بهداشت هم هر بار این اتهام را رد کرد.

از ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تاکنون یک میلیون و ۵۵۰ هزار و ۱۴۲ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و ۵۹ هزار و ۲۶۴ نفر هم بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

ریچارد برنان رئیس هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت پس از شیوع کرونا سفری به ایران داشت و آن زمان اعلام کرد که نخستین مورد ویروس کرونا در ایران، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) ثابت شد.

 

کرونا پیش تر سر و کله اش در ایران پیدا شده بود

هر چند که پیش از آن کرونا بی سر و صدا و بدون پاسپورت از چین به قم و گیلان آمده و شمار بسیاری را مبتلا کرده بود، اما به دلیل امکانات کم و نبود کیت های کرونا به ویژه در سایه تحریم های آمریکا تشخیص کرونا دیرتر اتفاق افتاد و شاهد موج سنگینی در قم و گیلان بودیم.

مصطفی معین، رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران گفت: آنطور که مطالعات نشان می‌دهد، کرونا از دی‌ سال گذشته وارد کشور شده بود اما اعلام رسمی آن از اسفند بود. ما نمی‌گوییم که حتما ماجرا را کتمان کرده‌اند، اما تشخیص ندادن به‌موقع آلودگی ویروس کرونا را با موجی فراگیر از این بیماری مواجه کرد.

این مقام ایرانی تاکید کرد: دولت که باید در خط اول کنترل شیوع قرار می‌گرفت و برنامه‌ریزی می‌کرد، مسئله را جدی نگرفت. خبر مرگ و ابتلا از قم و گیلان آمد اما اقدام برای تشخیص موارد ابتلا، قرنطینه موارد و منطقه، شروع درمان، حتی محدود کردن سفرها و ترددهای بین شهری و آموزش مردم، اجرای توصیه‌های بهداشتی و تعطیلی مشاغل، با تأخیر انجام شد. درحالی‌که ابتلا در گروه‌های آسیب‌‌دیده و آسیب‌پذیر باید خیلی سریع تشخیص داده می‌شد اما در ابتدای شیوع کیت‌های تشخیصی (PCR) کمی وجود داشت، به همین دلیل امکان غربالگری گسترده هم وجود نداشت و ابعاد آلودگی ویروسی، بسیار کمتر از آنچه بود، ارزیابی شد.

روزهای سخت کادر درمان در ایران

با اعلام خبر ورود کرونا به کشور گویی آخرالزمان شده باشد، همه چیز به یکباره رنگ عوض کرد و بیمارستان ها پر از بیماران کرونایی شد، کادر درمان لباس های عجیب و غریب و ترسناک به تن کردند و حتی اعضای خانواده مبتلایان از آنها فراری بودند و بیماران تنها روی تخت بیمارستان با یک موجود ناشناخته دست و پنجه نرم می کردند.

در روزهای نخست شیوع کرونا در ایران کادر درمان بدون ماسک و لباس های محافظتی همچون سربازان جان بر کف دل به طوفان و آتش کرونا زدند و جان دادند تا ایران و ایرانی بماند و تاکنون مدافعان سلامت بسیاری به کرونا مبتلا شده و شمار زیادی از آنها جان باخته اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت گفت: پرونده ٢۶٠ شهدای مدافع سلامت تاکنون در کمیته ملی مطرح شده و پرونده ١۴٠ شهید مدافع سلامت تاکنون تایید شده است.

 

بیشترین و کمترین آمارهای کرونا در یکسال گذشته

کرونا در ایران فراز و فرود‌های بسیاری داشت، تاکنون سه موج را در کشور پشت سر گذاشته ایم.

بر اساس آمار‌ها بیشترین تعداد فوتی‌های کرونا در ۲۶ آبان ماه با ۴۸۶ نفر بود که سیاه ترین روز کرونایی در تقویم یکسال گذشته را رقم زد و در رتبه های بعدی بیشترین آمار فوتی های کرونا در ۲۷ آبان ماه با ۴۸۲ نفر و ۴ آذرماه با ۴۸۳ نفر ثبت شده است، همچنین کمترین آمار فوتی‌های کرونا در ایران پس از اعلام رسمی و بیان آمار روزانه به ترتیب با ۳ نفر در ۷ اسفند ماه، ۷ نفر در ۸ اسفند ماه و ۸ نفر در ۹ اسفند ماه ثبت شده است.

بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا در ایران مربوط به موج سوم کروناست، در ۷ آذر ماه ۱۴ هزار و ۵۱ نفر مبتلا به کرونا شناسایی شدند، همچنین در ۶ آذر ماه با ۱۳ هزار و ۹۶۱ و ۱۱ آذر ماه با ۱۳ هزار و ۸۸۱ رکورد‌های ابتلا در ایران ثبت شد.

کمترین موارد شناسایی و ابتلا به کرونا به ترتیب با ۴۴، ۱۰۶ و ۱۴۳ نفر در هفتم، هشتم و نهم اسفند ماه ثبت شده است البته این به معنای آمار پایین ابتلا نیست بلکه آن زمان کیت های تشخیص محدودی داشتیم و همه موارد ابتلا شناسایی نمی شدند.

 

ورود کرونای جهش‌یافته به کشور بعد از یکسال

در آستانه یکسالی کرونا در ایران درست در زمانی که خبر خوش واکسیناسیون در ایران منتشر شده بود، خبر ورود کرونای انگلیسی به کشور همه را بهت زده کرد، اما این بار کرونایی با خوی وحشی تر از راه رسیده است، این ویروس چموش مدام در حال رنگ عوض کردن است و چهره های جدیدی از کرونا در دنیا در حال شناسایی است.

کرونای جهش یافته طبق گفته وزير بهداشت، به‌طور کامل در کشور چرخيده است و بايد در انتظار روزهای سخت در پايان سال ۹۹ و ابتدای سال جدید باشيم.

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  گفت: تاکنون ویروس جهش یافته انگلیسی در استان های تهران، البرز، قزوین و خوزستان  شناسایی شده  است  البته به احتمال زیاد ویروس جهش یافته در سایر استان ها هم در گردش باشد.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: آمار ابتلای افراد به ویروس کرونای انگلیسی تا ساعت ۲۱ دیشب حداقل به ۲۴ نفر در ۴ استان رسیده است و ۴ نفر فوت شده اند.

حریرچی تصریح کرد: در حال حاضر پیش بینی ما این است که ویروس کرونای انگلیسی در همه جای کشور موجود است و مردم باید شرایط را هشدار آمیز و نه ترسناک فرض کنند.

رییسی تاکید کرد: فرض کنید ویروس انگلیسی هست، چه کار باید کرد؟. هیچ کار جدیدی لازم نیست انجام دهیم و فقط باید کیفیت کارهای قبلی را بالا ببریم. یعنی رعایت دقیق تر و شدیدتر دستورالعمل‌ها، زیرا کسی که ویروس کرونای معمولی داشت در یک جمع می توانست دو تا سه نفر را مبتلا کند اما اگر به ویروس انگلیسی مبتلا باشد، هفت تا ۱۰ نفر همزمان مبتلا می شوند و قدرت سرایت بسیار بالاست. از طرفی اگر درست ماسک بزنیم و فاصله را رعایت کنیم و تهویه مناسب وجود داشته باشد، می توانیم پیشگیری کنیم.

وزیر بهداشت هم درخواست بسته شدن مرزهای خوزستان را داده است و خاطره بستن مرزها یکسال پس از ورود کرونا دوباره در حال تکرار شدن است.

درست است که این روزها، کرونا، رقیب قدری به اسم واکسن دارد، اما چه بسیار عزیزانی که از بین رفتند، چه بسیار شهدایی که فداکارانه در جبهه مقدم مبارزه با این ویروس جان دادند اما تا آخرین نفس برای نجات جان دیگران جنگیدند، کرونا هر چقدر هم بد، به ما آموخت که هیچ گنجی بالاتر از همدلی و سلامتی نیست و هیچ سرمایه‌ای ارزشمندتر از حفظ جان عزیزانمان، نبوده و نخواهد بود، آموختیم برای نجات جان دیگران باید از جان خودمان هم محافظت کنیم، آموختیم با همدلی در کنار هم به مبارزه با سختی‌ها برویم، آموختیم ورق زندگی می تواند به چشم بر هم زدنی برگردد، باید لحظه لحظه های زندگی را به درست‌ترین شکل ممکن قدر دانست.

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها