بانوی موفق ورزش هرمزگان

تلاش خواهم کرد تا هرمزگان قطب «پیلاتس» کشور شود



ورزش جزئی از زندگیش بود و یک جورهای با ورزش عجین شده است. در زمان دوران راهنمایی ورزش جزیی از زندگی اش بوده و يشان به عرصه ورزش با رشته و دبیرستان عضو ثابت تیم شنا و هندبال مدرسه بو اما ورود جدی ايآمادگی جسمانی شروع شد و تا به امروز هم به صورت حرفه ای در حال فعالیت در این رشته است. گفت وگوی اختصاصی صبح ساحل را با این مربی ارزنده هرمزگانی با هم می خوانیم.

 

 خودتان را به صورت کامل معرفی کنید.

به نوشته روزنامه صبح ساحل، سال است که در حوزه زهرا عشقی نژاد هستم حدود ۲۰ورزش و آمادگی جسمانی فعالیت دارم. در حال حاضر مدرس و مربی پیلاتس هستم و به لطف خدا با هدف گسترش این رشته در استان هرمزگان اولین و مجهزترین استودیو پیلاتس که مجهز به ماشین های روز دنیا می باشد راه اندازی کرده ام.

 

 از کی روی به ورزش آورديد و با چه رشته ورزشی ؟

هر چی که از زمان نوجوانی یادم است ورزش جزیی از زندگی من بوده و یک جورهای با من عجین بوده تا جایی که در زمان دوران راهنمایی و دبیرستان هم عضو ثابت تیم شنا و هندبال مدرسه بودم. اما ورود جدی من به عرصه ورزش با رشته آمادگی جسمانی شروع شد که تا به امروز هم به صورت حرفه ای در حال فعالیت در این رشته هستم.

 

در حال حاضر درچه رشته ورزشی به صورت حرفه ای کار می کنید ؟

در حال حاضر علاوه بر رشته پیلاتس که به صورت تخصصی و کاملا حرفه ای فعالیت دارم در رشته های آمادگی جسمانی ، بدنسازی ، کار با دستگاه ، تی آر ایکس و چندین رشته دیگر هم به عنوان مربی حضور دارم که تماما بعد از گذراندن دوره و دریافت کارت مربیگری مشغول به فعالیت شدم و خدا را شکر تا به امروز توانسته ام شاگردان خوب و ارزشمندی چه به عنوان ورزشکار و چه مربی پرورش بدهم.

 

کمی از ورزش پیلاتس بگوئید؟

ورزش پیلاتس توسط فردی به اسم ژوزف پیلاتس به علم کنترل بدن نام گذاری شد که بعد مرگ ایشان این رشته به نام پیلاتس نام گرفت. جالب این که خود ژوزف پیلاتس فردی بود دچار رماتیسم مفصلی راشتیسم تا جایی که در جنگ جهانی اول در وانگلستان روی هموطنای زندانیش و سپس سربازان سپس در سال و بی حرکت ابداع و امتحان کرد وزخمی این متد در آمریکا بسیار محبوب شد و های دهه ۲۰راحت روی زمین و با وسیله و بدون وسیله صورت می گیرد.

 

آیا ورزش پیلاتس با ورزش ژي مناستیکي یکی است؟

خیر ، ورزش پیلاتس با ورزش ژیمناستیک تفاوت هایی زیادی دارد ولی به دلیل انعطافی بودن حرکات پیلاتس ، افرادی که ژیمناستیک کار کردن اجرای حرکات پیلاتس برای آن هاراحت تر است چرا که بدن این ورزشکاران نرم تر است و شاکله منعطف تری تشکیل شده بنابراین ورزشکارانی که ورزش ها انعطافی انجام می دهند می توانند در رشته پیلاتس به مراتب موفق تر عمل کنند.

فواید ورزش پیلاتس چیست ؟

از آنجا که این ورزش در وضعیت های ایستاده ، نشسته و خوابیده بدون طی مسافت و پرش در جهت انجام می گیرد آسیب های ناشی از صدمات مفصلی را کاهش می دهد زیرا حرکات ورزشی در دامنه های حرکتی سه وضیعیت فوق با اجرای تنفس های عمیق و انقباض های عضلانی انجام می گیرد و می تواند به بالا بردن و تقویت سیستم ایمنی بدن ، کاهش درد های مهره ای و کمر ، صافی شکم و رفع کمر درد ، افزایش قابلیت تحرک مفاصل ، حجیم کردن فضای ریه و بالابردن قابلیت تنفس ، تقویت سیستم قلبی و عروقی و همچنین بالابردن دامنه حرکتی مفاصل و عضلات نقش بسزایی داشته باشد .کسانی که ورزش پیلاتس را انجام می دهند خواب بهتر ، عصبانیت ، استرس و خستگی کمتری را خواهند داشت .گاه مناسبی دارد؟ا این ورزش در هرمزگان جاي آيبا توجه به نوپا بودن تقریبی پیلاتس در کشور و به طبع آن در استان هرمزگان همه دست اندر کاران فدراسیون ورزش های همگانی و همچنین هیات استان هرمزگان از ابتدا برای شناخت این رشته مفید ورزشی به فعالیت و حمایت پرداختند و ما هم در طی این چند سال تمام تلاش مان را برای شناختن این رشته کرده ایم و چندین کارگاه در باشگاه اریکه هرمزگان که به عنوان خانه پیلاتس استان شناخته می شود برگزار کردیم و خدا را شکر این رشته در استان به خوبی شناخته شده و اکثر باشگاه ها پیلاتس جزئی از ورزش های اصلی محسوب می شود به خصوص در بین بانوان که بیشتر به این ورزش می پردازند.

 

تلاش خواهم کرد تا هرمزگان قطب «پیلاتس» کشور شود

از افتخاراتی که در ورزش کسب کرده ايد بگویید؟

به لطف خدا توفیق این را داشتم و دارم که تا الان به داور پیلاتس هرمزگان در فدراسیون عنوان مدرس و شناخته و معرفی شده ام. همچنین باشگاه برتر و از مربیان نمونه شهرستان بندرعباس در سال ۹۷استان هرمزگان هستم.

 

ورزش پیلاتس برای چه کسانی مفید است؟

ورزش پیلاتس برا همه افراد در همه سنین قابل اجرا ست و همه کسانی که ورزش پیلاتس را انجام می دهند خواب بهتر عصبانیت و استرس و خستگی کمتری خواهند داشت.

 

فواید تمرينات پیلاتس چیست ؟

فوايد تمرپیلاتس را در کلام شاید بشود به عنوان آرامش در ورزش نامگذاری کرد به طوری که علاوه از شادابی و سرزندگی در ورزشکار موجب آرامش نسبی هم می شود که شاید این موضوع از مهمترین فواید این رشته تلقی شود.

 

چند باشگاه در هرمزگان داریم که به این ورزش می پردازند؟

اکثر باشگاه های استان از پیلاتس به عنوان یک رشته مفید استفاده می کنند اما نکته مهم و قابل توجه این است که باید به صورت علمی و تخصصی کار شود چون همین طور که این رشته بسیار مفید است اگر به صورت آماتور و غیر حرفه ای به انجام برسد می تواند ضربه های جبران ناپذیری را به ورزشکار تحمیل کند. بنابراین از همه می خواهم قبل از شروع به فعالیت در رشته پیلاتس حتما از تجربه و علم مربی خودشان اطمینان کامل را به دست بیاورند تا بدون مشکل خاصی در این . رشته موفق باشند

 

ورزش پیلاتس زیر مجموعه کدام فدراسیون ورزشی است ؟

یون ورزش های همگانی ِپیلاتس زیر مجموعه فدراساست که به عنوان انجمن فعالیت می کند .

 

پیلاتس برای چه افرادی توصیه نمی شود ؟

این رشته شاید تنها رشته ای باشد که سن و سال ، وزن و قد تاثیری برای انجامش ندارد و در همه سنین و با هر قد و وزنی می شود ورزشکار موفق و سالمی در پیلاتس بود .د در باشگاه انجام ا ورزش پیلاتس را حتما باي آيداد؟بله، حتما در باشگاه به دلیل استفاده از وسایل موجود ولی نکته مهمتر که باز هم جا دارد به باید انجام شود.آن اشاره کنم استفاده از یک مربی مجرب است که اگر مربی بتواند مدیریت خوبی روی تمرین ها داشته باشد در شرایط خاص در منزل هم برخی حرکات قابل اجراست .

 

لوازم مورد نیاز برای ورزش پیلاتس چیست ؟

پیلاتس ابزار های مختلفی دارد وهم چنین دستگاه و پیشزفته که در باشگاه و خانه ماشین های مخصوص وپیلاتس اریکه موجود است اما حرکات پیلاتس تنها با یک مت و بدون ابزار هم قابل اجرا می باشد.

 

پیلاتس به کاهش وزن هم کمک می کند ؟

بله با توجه به نرمش ها و حرکات متفاوت و متنوعی که در ییلاتس شکل می گیرد نقش بسزایی در کاهش وزن دارد.

 

تفاوت پیلاتس با یوکا چیست ؟

. یوگا روی آرامش درونی و مدتیشن و تنفس تمرکز داردپیلاتس علاوه بر تنفس روی هماهنگی تقویت و انعطاف کل بدن وهماهنگی مغز و عصب و عضله تمرکز دارد شاید از نظر دیدن شباهت هایی داشته باشه اما از نظر کاربردی تفاوت های بسیاری با هم دارند.

 

آیا پیلاتس فقط ورزشی برای بانوان است ؟

خیر ، جالبه بدانید علاوه بر این که وزرش پیلاتس برای آقایون هم بسیار مفید است و اصلا سن و سال ملاک نیست از طرفی کودکان هم می توانند در این رشته مفرح و مفید شرکت کنند که آن هم تمرینات و شرایط مختص به خودشو دارد و باز هم تاکید می کنم مربی مجرب بسیار مهم و اساسی است . خانواده هم اهل این ورزش هستند يا به ورزش گری می پردازند؟های ديورزش در خانواده ما بسیار تاثیر گذار بوده و است و همگی به ورزش می پردارند .

 

از خاطرات خوب خودتان در ورزش براي مان بگویید؟

ورزش برای من خاطره بد وجود نداشته و همیشه تجربه بوده است. در ورزش درس زندکی، استقامت ، از خود گذشتگی و عشق و خدمت به همنوع را آموخته ام.وقتی می بینی بعد از مدتی که با شاگردان که مشکل کمر و زانو داشته کار می کنی و بهتر می شود و احساس رضایتش با یک دعای خیر ابراز می کند بهترین حسی است که می تواند یک مربی داشته باشد و این بهترین لحظات در زندگی من بوده است.

 

از ورزش خاطره تلخی هم داريد؟

تلخی ها در ورزش شاید زمانی رقم بخورد که از رشته مورد علاقت و باشگاه ات به نوعی دور باشی، مثل شرایطی که ویروس کرونا به بار آورد و باعث شد تا مدت ها علاوه بر ضررهای مالی به دلیل عدم حضور فیزیکی و دیدار ورزشکاران روزهای تلخی را تجربه کنیم.

  

تلاش خواهم کرد تا هرمزگان قطب «پیلاتس» کشور شود

 

چه هدفی برای ادامه راه داريد ؟

تمام سعی و تلاشم را انجام می دهم که هرمزگان را به عنوان یک قطب و قدرت خوب در رشته پیلاتس در کشور تبدیل کنیم که این کار حمایت بیش از پیش مسئولین را می طلبد. پتانسیل هرمزگان برای گسترش و پیشبرد این رشته بسیار مستعد است. و حرف پاي انی...از خدای بزرگ ممنونم که همیشه و لحظه لحظه حضورش را در زندگی احساس کردم و با وجود خانواده خوبم ، دوستان و همکاران عزیزم که همه آن ها نشانه ای از لبخند و مهربونی هستند هیچ وقت احساس تنهایی نکردم. از خداوند می خواهم این توانایی را به من بدهد که بتوانم تا موقعی که هستم بهترین عملکرد را در ورزش استان و کشور و همچنین آموزش ورزشکاران خوب و مستعد استانم داشته باشم. در پایان از شما و همکاران پرتلاشتان در روز نامه صبح ساحل هم سپاسگزارم و پیشاپیش سال نو را خدمت همه هم استانی هایم تبریک عرض می کنم و آرزو می کنم در پناه خداوند منان همیشه سلامت و سعادتمند باشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها