گرم‌شدن هوا؛ شیوع تب کریمه کنگو در کشور را جدی‌تر می‌کند



بهمن نقیبی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی درباره آخرین وضعیت شیوع تب کریمه کنگو هشدار داد و گفت:با گرم شدن هوا موضوع شیوع تب کریمه کنگو جدی‌تر می شود.

     

به گزارش صبح ساحل، بهمن نقیبی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت:تاکنون گزارشی از شیوع تب کریمه کنگو اعلام نشده است، اما همه ساله با گرم شدن هوا موضوع شیوع تب کریمه کنگو جدی می شود چرا که این ویروس مشترک میان انسان و حیوان است.

وی گفت: دامداران در فواصل زمانی منظم و برمبنای دستورالعمل‌های سموم تولیدی نسبت به سم‌پاشی اماکن دامی به ویژه در فصل زایش پشه‌ها اقدام نمایند و به دلیل احتمال گزش کنه‌ها، دامداران از کشتن کنه روی بدن دام اجتناب کنند.

او با بیان اینکه بیماری در دام علایم ندارد، گفت: دامداران مسائل حفاظت شخصی همچون لباس کار مناسب داشته باشند.

به نوشته همشهری، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه کشتار غیر مجاز یکی از علل اصلی شیوع بیماری است،گفت: این موضوع شیوع بیماری را تشدید می‌کند.

لازم به ذکر است که هر سال در فصل گرما گزارش‌هایی از شیوع برخی بیماری‌ها منتشر می‌شود که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از آنها است. اعلام شده که این بیماری در ایران سال گذشته دست‌کم ۲۸نفر را مبتلا کرده است، چرا که این ویروس مشترک میان انسان و حیوان است. 

این بیماری برای دام‌ها واکسن معتبر برای پیشگیری وجود ندارد. در انسان هم واکسنی ندارد.

شیوع بیماری بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه است. علائم بیماری در انسان: سردرد، تب شدید، کمردرد و درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی (مثلا بصورت نقطه‌های ریز مثل سر سوزن یا خونریزی‌های وسیعتر یا خون دماغ)، یرقان.
علائم بیماری یک تا سه روز بعد از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌شود. بعد از چند روز بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود. خونریزی خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ اکثرا به دلیلی خونریزی‌های شدید داخلی است. مرگ و میر بر اثر بیماری زیاد است و به سی درصد می‌رسد.

توصبه می شود؛ خانوارها گوشت مورد نیاز را از طریق مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند چرا که لاشه‌ها را پس از کشتار، ۲۴ ساعت در پیش‌سرد نگه داری می‌کنند که اگر ویروسی در بدن دام‌ هم وجود داشته باشد، از این طریق از بین می‌رود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها