مربی سابق تیم های ملی بسکتبال نوجوانان و جوانان

در شان ورزش میناب نیست که سالن اختصاصی بسکتبال نداشته باشد



ورزش را از دوران کودکی با  فوتبال شروع کرد.
در نوجوانی یک سال به سمت ورزش تکواندو گرایش پیدا کرد و بعد از آن دوباره به فوتبال و فوتسال پرداخت.  در سن پانزده سالگی  وارد ورزش بسکتبال شد و چهار سال هم در تیم های ملی نوجوانان و جوانان ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴  به عنوان مربی حضور داشته است.
گفت و گوی اختصاصی صبح ساحل را با این مربی ارزنده هرمزگانی با هم می خوانیم.

 

 لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید.
به نوشته روزنامه صبح ساحل، جواد زارعی کلوئی هستم ۳۸ سال سن دارم ، متولد میناب ، لیسانس برق و دانشجوی سال آخر کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی و کارمند اداره مخابرات شهرستان میناب هستم.

 
 از کی به ورزش روی آوردید و با چه رشته ورزشی ؟
من از دوران کودکی فوتبال بازی می کردم و در نوجوانی یک سال هم به سمت ورزش تکواندو گرایش پیدا کردم و بعد از آن دوباره به فوتبال و فوتسال روی آوردم البته نه به صورت حرفه ای و در سن پانزده سالگی وارد ورزش بسکتبال شدم و آن را ادامه دادم.

 
 بسکتبال را با چه تیمی شروع کردی؟
بسکتبال را با تیم آرش میناب شروع کردم.

 
 مربیان خود تان را معرفی می کنید؟
محمد حسن رفعتی و سید احمد دستیار مربیان من بوده اند که از زحمات آن ها کمال تشکر را دارم.

 
 نقش خانواده در ورزش کردن شما به چه میزان می باشد ؟
خانواده من هم مثل اکثر خانواده ها بیشتر به فکر تحصیل من بودند ولی همواره از فعالیت های ورزشی من هم حمایت می کردند و که جا دارد از محبت های آن ها تشکر ویژه داشته باشم.‌

   

در شان ورزش میناب نیست  که سالن اختصاصی بسکتبال نداشته باشد

 
 خانواده  اهل ورزش هستند ؟
سه تا از برادران من  در یک مقطعی بسکتبال بازی می کردند  ولی در حال حاضر بیشتر در کنار ورزش هستند تا این که ورزش بکنند.

 
 اوضاع بسکتبال را در هرمزگان چگونه ارزیابی می کنید ؟
بسکتبال استان هرمزگان  یک دهه خیلی خوبی را پشت سر گذاشت و فکر می کنم دهه ۹۰  به بسیاری از افتخارات بسکتبال در کشور دست پیدا کرد اما در حال حاضر برعکس تیم های لیگی رده های پایه افت محسوسی را  دارند  تجربه می کنند که اگر برای آن ها چاره ای اندیشیده نشود جایگاهی را که طی دهه اخیر در کشور به دست آورده ایم  از دست می دهیم.  البته موردی که گفتم ربطی به شرایط  بیماری کرونا که داریم تجربه می کنیم ندارد و قبل از این بیماری این افت مشهود بود.
خوشبختانه در اکثر رده های  تیم  ملی پایه بازیکن هرمزگانی دیده می شود که جا دارد از مربیان پرتلاش هرمزگان که این مهم را رقم زده اند تشکر کنم و امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد.‌

 
 طرفدار کدام تیم بسکتبال خارجی هستید؟
گلدن استیت واریرز

 
برای موفقیت های بیشتر چه برنامه ای دارید؟
برنامه های خیلی خوبی را برای بسکتبال شهرستان میناب هم برای رده های پایه و هم تیم لیگ یکی تدارک دیده بودیم که به خوبی پیش می رفت اما با توجه به شرایط حاکم بر دنیا برنامه های ما هم تحت شعاع این بیماری  قرار گرفت  و بعضی از آن ها راکد مانده است.
از هر فرصتی که در این زمان پیش آمده به نحو احسن استفاده کرده ایم و برخی از برنامه های خودمان را دنبال کرده ایم و یک تیم خوب و جوان زیر ۲۰ سال را تشکیل داده ایم  و یک برنامه سه ساله داریم که بتوانیم در نهایت در لیگ دسته یک جزء چهار تیم  اول  کشور قرار بگیریم.

 
 برنامه های هیات بسکتبال را برای پیشرفت بسکتبالیست ها چگونه می بینید؟
فعلا برنامه خاصی را از سوی هیات نمی بینم و امیدوارم که هیات هرچه زودتر از این رکود بیرون بیابد.

 
 از مسوولان ورزش استان چه انتظاری دارید؟
شهرستان میناب به عنوان یکی از قطب های بسکتبال استان و کشور مطرح است و هرساله در اکثر رده های تیم ملی بازیکن دارد. در لیگ برتر نوجوانان کشور تیم دارد و در لیگ دسته یک هم سال هاست که فعال است اما  متاسفانه یک سالن اختصاصی بسکتبال ندارد. یک سالن داریم  که پایه بسکتبال درستی ندارد. پایه های بسکتبال این سالن استاندارد نیستند  و همیشه دچار مشکل است. دو سال پیش پایه سقفی آوردن ولی تاکنون نصب نکرده اند.  امیدوارم بعد از گذشت دوسال به فکر نصب پایه ها باشند. در شان شهری که بازیکن ملی پوش و تیم در لیگ دسته یک  بسکتبال کشور دارد نیست که وضعیت سالن آن این گونه باشد.

 
 اسم تعدادی از هم بازی های خود را بگوئید؟
قاسم سرخاب ، محمد غلامی ، حسام شبان ، پیام شبان ، محسن جعفری ، مسعود جعفری ، احمد سالاری ، محمد سالاری و دوستان دیگری که از همه آن ها بابت زحماتی که برای بسکتبال می کشند تشکر می کنم.

 
 در تیم های منتخب استان هم بازی کرده اید؟
خیر

 
ازدواج هم کرده اید ؟
بله متاهل هستم ، بنده در سال ۹۰ ازدواج کردم.

 
 در تیم های ملی هم بوده اید ؟
بنده به عنوان مربی چهار سال در تیم های ملی نوجوانان و جوانان ۲۰۱۱ و  ۲۰۱۴  حضور داشته ام.  ‌

   

در شان ورزش میناب نیست  که سالن اختصاصی بسکتبال نداشته باشد

  
 اوج بسکتبال شما با کدام تیم و در زمان کدام بازیکنان بود؟
من از همان نوجوانی علاقه شدیدی به مربیگری داشتم و زیاد به بازی کردن فکر نمی کردم اما در لیگ بسکتبال استان چند سالی با تیم های آرش میناب و برق میناب بازی کردم که دوران خوبی داشتم.

 
 چه افتخاراتی کسب نموده اید؟
شرکت در تورنمنت جهانی ترکیه سال ۱۳۸۹، کسب مدال نقره مسابقات نوجوانان غرب آسیا سال ۱۳۸۹،  کسب مقام قهرمانی کشور با تیم منتخب نوجوانان استان هرمزگان سال ۱۳۹۰، کسب  مقام نائب قهرمان مسابقات مینی بسکتبال کشور در سال ۱۳۸۷، کسب مقام نائب قهرمانی مسابقات جوانان کشور سال ۱۳۹۱، کسب سه مقام سومی مسابقات قهرمانی مدارس کشور در سال های ۸۷  ، ۸۹ و ۹۱  ، کسب  مقام نائب قهرمانی لیگ دسته دوم  بسکتبال باشگاه های کشور سال ۱۳۹۲، کسب یک مقام قهرمانی و دو مقام نائب قهرمانی در مسابقات دانشجویان مناطق کشور و کسب چندین قهرمانی مسابقات قهرمانی استان در رده های مختلف از جمله افتخارات ورزشی من می باشد. ‌

   
 الگوی شما در ورزش چه کسی بود؟
الگوی من در مربیگری علیرضا مصفا و رضا رفیعی هستند.

   
 از بسکتبال مدارس بگویید ، آیا مثل دوران خودتان شاداب می باشد. چکار باید کرد تا بسکتبال مدارس دوباره پویا شود؟
در زمانی که بنده افتخار این را داشتم که در خدمت بسکتبال مدارس باشم استفاده از مربیان آزاد مجاز بود و در آن مقطع فضای خوبی جهت رقابت ایجاد شده بود که باعث پیشرفت بسکتبال مدارس شده بود اما در مقطع کنونی به دلیل غیر مجاز بودن استفاده از مربیان آزاد آن شور و هیجان و رقابت قبل وجود ندارد.
هر چند که آقای بهمن زاده از تمامی ظرفیت مربیان استان در بسکتبال آموزشگاه ها استفاده کرده است و موفق هم بوده اما شور و هیجان قبلی وجود ندارد ولی خدا را شکر موفقیت ها همچنان چشمگیر است و جا داره از ایسان  تشکر ویژه داشته باشم. بهترین راهکار برای پویائی هر رشته ورزشی قطعا استعداد یابی است که اگه استعداد یابی خوب و علمی صورت بگیرد قطعا موفقیت ها چشمگیر تر خواهد بود و آموزش و پرورش دستش تو این امر باز تر است.

 
 بهترین مربیان استان را معرفی می کنید ؟
اول این که تمام مربیان زحمت می کشند و بازیکن سازی می کنند و همه  خوب هستند . دست تک تک آن ها را  به خاطر این فداکاری می بوسم. مربیانی که بیشتر فعال هستند من به دو بخش تقسیم می کنم.  بخش اول که واقعا سازنده هستند مانند محمد غلامی از میناب ، احسان قادری از قشم ، ناصر عباس زاده ، نوید رجبی ، وحید محمدی و فرزاد آغری از بندرعباس و  محمد پایتوران  از بندرلنگه و بخش دوم مربیان که در لیگ های مختلف کشور مربیگری کرده اند مانند رضا هنگام پور ، علیرضا مصفا و رضا رفیعی.

 
 بهترین های فعلی بسکتبال هرمزگان را نام ببرید ؟
همه خوب هستند اما چون سوال کرده اید می توانم به محمد یزدان پناه ، پوریا سالاری ، مجید رنجبری ، امید قاری نژاد ، عبدالصمد سرودی ، محمد رضا بهرام زاد ، اسحاق حاتمی فرد ، محمد امین دهقان زاده و حمیدرضا بهرامزاد اشاره کنم.

 
 صمیمی ترین دوست بسکتبالی خود را نام ببرید؟
فرخ شرف از بهترین دوستان ورزشی من می باشد.‌

 
 قشنگ ترین خاطره ورزشی شما؟
اولین تجربه مربیگری من در تیم ملی بهترین خاطره ورزشی من می باشد.

 
 تلخ ترین خاطره ورزشی شما؟
فینال قهرمانی جوانان کشور که با نائب قهرمانی تمام شد  از تلخ ترین خاطرات ورزشی من است.

 
 به عنوان یک مربی حرفه ای چه توصیه ای به  بسکتبالیست های جوان دارید؟
توصیه من به جوانان  اول درس می باشد و  بعد ورزش کردن،  من اعتقاد دارم با برنامه ریزی  به اندازه کافی هم وقت برای پیشرفت در زمینه های تحصیلی وجود دارد و هم زمان کافی برای تمرین و استراحت. این که گفتم شعار نیست و خودم به آن رسیده ام.

 
 بهترین مربی کنونی ایران؟
حماد سامری

 

در شان ورزش میناب نیست  که سالن اختصاصی بسکتبال نداشته باشد

   
 بهترین مربی دنیا از نظر شما؟
گرگ پاپوويچ

 
 زیباترین جای هرمزگان از نظر شما کجاست؟
میناب

 
 اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟
من بعد از بسکتبال موسیقی هم دنبال می کنم و بیشتر آهنگسازی سرود مدارس و همچنین نوازنده غیر حرفه ای عود هستم و افتخار این را دارم که با گروه های سرود مدارس متوسطه دوم به عنوان مربی فنی،  یازده مقام اول سرود دانش آموزان کشور را در کارنامه دارم.

 
 و حرف آخر...
تشکر از روزنامه صبح ساحل که همیشه به عنوان یک حامی در کنار ورزش و ورزشکاران هستند.  امیدوارم هر چه زودتر این ویروس منحوس ریشه کن شود و همگی به زندگی عادی برگردیم. در آخر هم آرزو دارم بسکتبال استان هرمزگان تمام قله های افتخار کشور را فتح کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها