تقاضای دو برابری تولید انرژی در جهان

ایران؛ یکی از بدترین کشورها در مصرف انرژی



روز بهره وری و بهینه سازی مصرف، بهانه ای برای تكرار اهمیت استفاده مؤثر و مطلوب از مزایای همه جانبه درست مصرف کردن انرژِی است. ایران یکی از بزرگ‌ترین دارنده ذخایر هیدروکربوری دنیا است اما به دلیل مشکلات بزرگ زیرساختی و فرهنگی، همواره در پایین لیست و در رده بدترین کشورها برای مصرف انرژِی قرار دارد.

      

به گزارش صبح ساحل، بهره وري قبل از اين كه به عنوان يك شاخص اقتصادي و يا عامل توسعه مطرح شود يك فرهنگ است. به عبارت دیگر بهره وری، استفاده موثر و بهینه در زمان و ارزش حاصل از سرمایه، عمر، فکر، اندیشه و استعدادها و استفاده مطلوب از همه لحظات است.

تولید انرژی روزبه روز بیشتر میشود و انسانها با روشهای مختلف آن را مصرف میکنند تا زندگی راحتتری داشته باشند. بهینه سازی مصرف انرژی بر تمام جنبههای زندگی انسان تاثیر مستقیم دارد، از منابع طبیعی گرفته تا منابع انسانی و انرژیهای تجدیدناپذیر و فرایند گرمایش زمین و آلودگی هوا و مواردی از این دست مستقیما دستخوش تغییرات واقع میشوند.در واقع این منظور به آن معنا نیست که از انرژی استفاده نکنیم و یا کمتر استفاده کنیم. بلکه به این معناست که کافی و صحیح استفاده کنیم و از هدر رفتن آن به هر نحوی جلوگیری کنیم.

طبق آخرین آمارها ایران یکی از بد مصرفکنندهترین انرژی در دنیا شناخته شده، این مصرف انرژی معادل ۳.۴ میلیون بشکه نفت خام است. کشور ما همیشه در پایین لیست جهانی قرار گرفته تا جایی که در سال 98 در جایگاه نهمین کشور از نظر استفاده انرژی قرار گرفتیم.

ایران یکی از بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربوری دنیا (مجموع ذخایر نفت و گاز) به حساب میآید. مطابق آمار رسمی و تاییدشده مراجع معتبر بینالمللی، ایران حدود ۱۵۸ میلیارد بشکه نفت (۳/ ۹ درصد از کل منابع نفتی دنیا) و حدود ۳۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز (۱۸ درصد دنیا) در اختیار دارد.

بهطور کلی، ۴/ ۲ درصد انرژی کل دنیا در ایران تولید میشود که در بین کشورهای دنیا رده نهم از حیث تولید انرژی را دارد. همچنین ۸/ ۱ درصد انرژی کل دنیا در ایران مصرف میشود که این میزان مصرف سبب شده ایران در بین کشورهای دنیا جایگاه نهم از نظر مصرف انرژی را داشته باشد. مطالعات نشان میدهد که مصرف انرژی در دنیا در طی این سالها دو برابر شده است. در این راستا، مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با تاکید بر اینکه جایگاه ایران در حوزه شدت مصرف انرژی مناسب نیست به بررسی عوامل این موضوع پرداخت و راهکارهایی را نیز ارائه کرد.

       

منابع:حوزه، دنیای اقتصاد

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها