از ابتدای امسال؛

5 بیمار مبتلا به مالاریا در جاسک شناسایی شده‌است



از ابتدای امسال 5 مورد بیماری مالاریا در مناطق شرقی هرمزگان در شهرستان جاسک شناسایی شده‌است.

به گزارش صبح ساحل، «احمد پور»، رئیس شبکه بهداشت شهرستان جاسک گفت: مبتلاشدگان همگی از اتباع بیگانه و شهروندان پاکستانی  هستند که غبر قانونی وارد کشور شده بودند.

«فاطمه نوروزیان»، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  د ر این زمینه می گوید: بیش از ۹۰درصد موارد مالاریا در استان را اتباع بیگانه تشکیل می دهند. نوروزیان افزود: هم اکنون در تمام مراکز جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاههای شهری و خانه های بهداشت استان امکان تشخیص سریع مالاریا وجود دارد.

او گفت: مبارزه با مالاریا از دهه ۴۰در ایران و هرمزگان با هدف کنترل این بیماری آغاز شد اما برنامه حذف مالاریا از سال ۱۳۸۹ آغازشده و قرار است تا سال ۱۴۰۴ مالاریا حذف شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: بیمای مالاریا به صورت عفونت حاد با تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.  نوروزیان افزود: انگل مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل به انسان منتقل می شود.که این پشه در کنار نهرها، نخیلات، باتلاق، مزارع شهری، آب شور، تشت آب، داخل قوطی و بشکه آب، چاه و کانال آب، استخرها و آبهای آلوده لانه و هنگام غروب فعالیت خود را آغاز می کند.

بیماری مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی بویژه درکشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا است. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ و میر قابل توجه‌ آن است.

هرمزگان ،سیستان و بلوچستان و بخش های گرمسیری کرمان از مهم ترین کانون های این بیماری در کشور هستند.
گفته می شود هيج بيماري ديگري به اين اندازه موجب زيان هاي مالي و جاني جبران ناپذير در كشور نشده است.

برای مبارزه با این بیماری استان هرمزگان به عنوان مرکز تحقیقات مالاریا و بیماری های عفونی کشور انتخاب شده است. این بیماری ناشناخته در زمان های گذشته در هرمزگان به "توو" یا " تب" معروف بود.

منبع:باشگاه خبرنگاران

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها