تقابل پنج به دو در مناظرات



مناظره‌ی نامزدهای ریاست جمهوری از پرطرفدارترین برنامه‌های انتخابات در سه دوره پیشین بوده. در این دوره نیز هفت کاندیدای احراز صلاحیت شده در سه مناظره تلویزیونی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

 بررسی مناظره‌های پیشین نشان می‌دهد که چگونگی روند مناظره و نحوه‌ی گفتمان نامزدها تاثیر زیادی در انتخاب نهایی مردم دارد. از همین رو نامزدها سعی می‌کنند با دست پر حضور پیدا کنند و هرچه در چنته دارند را به منصه ظهور بگذارند. تقابل کاندیداها از جناح‌های مختلف، به چالش کشیدن برنامه‌ها و ایده‌های یکدیگر و نقد سوابق گذشته‌شان از جذابیت‌های این برنامه زنده است. چهارمین دوره مناظره‌های انتخاباتی با حضور هفت نامزد نهایی انتخابات 1400، 17، 21 و 25 خرداد تولید و پخش می‌شود. ساختار این برنامه، نسبت به دوره‌های گذاشته تغییرات چندانی نداشته است و هر برنامه به مدت سه ساعت و با طرح سوالات از پیش تعیین شده برگزار می‌شود.

با توجه به اینکه پنج نامزد ریاست جمهوری شامل «ابراهیم رئیسی»، «سعید جلیلی»، «علیرضا زاکانی»، «امیرحسین قاضی زاده هاشمی» و «محسن رضایی» یک گرایش سیاسی دارند و دو کاندیدا دیگر «عبدالناصر همتی» و «محسن مهرعلیزاده» نیز گرایش‌های نزدیک به هم دارند. بنابراین این احتمال وجود دارد که یا کاندیدا به صورت پنج به دو با هم روبه‌رو شوند یا هرکدام به طور مستقل ایده‌ها و برنامه‌های خود را اعلام کنند. البته مورد دوم دور از انتظار است. از آنجا که «عبدالناصر همتی» در دولت فعلی سمت رئیس بانک مرکزی را دارد قطعا او بسیار مورد خطاب قرار خواهد گرفت. از مناقشه توئیتری همتی و زاکانی نیز می‌توان حدس هست که این جدال در مناظرات تلویزیونی نیز ادامه پیدا کند. البته در صورتی که زاکانی تا پایان مناظره‌ها در میدان باقی بماند چرا که کناره گیری او چندان دور از ذهن نیست.

سخنگوی ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی در واکنش به این موضوع گفت: «هر نامزدی که از جریان انقلاب بگوید من قطعا کنار می‌روم اشتباه کرده است و حتی اگر هم بگوید تا آخر در عرصه حضور دارد باز هم اشتباه است، نامزد‌های جریان انقلابی بیش از دو نفر هستند این عقلانیت و هوشمندی در تمام دوستان وجود دارد که در روز‌های پایانی تصمیم واحدی بگیرند که این تصمیم منجر به ماندگاری یک نفر یا دو نفر از چهره‌های جریان انقلاب باشد». این رویکرد نشان می‌دهد از پنج نامزد جبهه انقلاب تنها یک نفر {ابراهیم رئیسی} یا دو نفر {رئیسی_ قاضی زاده هاشمی} تا روز آخر انتخابات باقی می‌مانند. 

منبع: روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها