مدیر کل انتقال خون استان هرمزگان در گفت و گو با صبح ساحل عنوان کرد:

اهداکنندگان خون، سرمایه‌های سلامت



مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان می‌گوید: خون اصلی‌ترین و پیچیده‌ترین مایع جاری در بدن است که وظیفه رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافت‌ها و دفع مواد زائد از بدن را بر عهده دارد.
ایمان زارعی درگفت وگو با صبح ساحل و باگرامیداشت 24 خرداد (14 ژوئن) روزجهانی اهدای خون افزود: با وجود پیشرفت‌های چشمگیر علم پزشکی هیچ جایگزینی برای این مایع حیاتی کشف نشده است. او اضافه می کند: در کشورما وظیفه تهیه و توزیع خون و فرآورده‌های آن به یک سازمان ملی به نام انتقال خون واگذار شده که پایه آن را اهداکنندگان و داوطلبان خون تشکیل می دهند، افرادی که بدون چشم داشتی خون خودرا اهدا می کنند.
بدون شک نقش اهداکنندگان بر بهبود سلامت دیگران در جامعه و نیازمندان به خون نقش مهم و حیاتی است. وی با بیان اینکه اززمان ازتاسیس انتقال خون دراستان هرمزگان 38 سال می گذرد، تاکید می کند: تامین خون وفرآورده های خونی 23 مرکزدرمانی و بیمارستانی استان برعهده انتقال خون استان است. مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان میگوید: درسال گذشته حدود 60 هزارنفرجهت اهدای خون به پایگاه های ثابت وسیارمراکز انتقال استان مراجعه کردند که تنها 52 هزارنفرموفق به اهدای خون شدند.
 زارعی با اشاره به اینکه اهدای خون امری داوطلبانه است تاکید می کند: درحال حاضر سازمان انتقال خون ازمقوله کمیت گذرکرده و بیشتربه کیفیت خون وفرآورده های خونی اهمیت میدهد.
مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان درباره اهمیت اهدای خون در دوران شیوع کرونا معتقد است: در دوران شیوع ویروس کرونا، همه دستورالعمل‌های بهداشتی درمراکز انتقال خون رعایت می‌شود ومردم هیچگونه نگرانی بابت اهدای خون نداشته باشند، خیلی از مردم نوع دوست در این روزهای سخت جهت تامین خون با مراکز انتقال خون همکاری کردند، اما عده ای نیزبا تصور اینکه اهدای خون باعث انتقال عفونت به اهداكننده ومنجر به شیوع بیماری کرونا می شوداز اهدای خون منصرف شدند. وی با بیان اینکه اهداکنندگان خون سرمایه اصلی سازمان انتقال خون هستند، تاکید می کند: تامین خون مورد نیاز استان فقط در سایه مشارکت مستمر و همیشگی اهداکنندگان خون میسر می‌شود. زارعی می‌گوید: اگرهرفرد ۱۸ تا 60 سال حداقل دو بار درطول سال اهدای خون را در تقویم زندگی خود بگنجاند، ذخایرخون استان به سطح مطلوب وپایداری خواهد رسید.
به گفته وی آقایان هر سه ماه یکبار و خانم‌ها هر چهار ماه یکبار میتوانند خون اهداء کنند. مدیر کل انتقال خون هرمزگان بااشاره به اینکه هم اکنون به تمام گروه های خونی نیازاست، نیاز روزانه استان هرمزگان به خون را 2400 تا 2700 واحد خون اعلام می کند. زارعی عمده مصرف کنندگان خون در استان را ۲۴۰۰ بیمار خاص و 1800 بیمار تالاسمی دانست که جهت ادامه حیات و زندگی به خون ویا پلاکت نیاز مبرم دارند. وی می گوید: تنها راه کمک به بیماران صعب العلاج، جراحی ها، بیماران تالاسمی و هموفیلی، نوزادان و زنان بارداری که حین زایمان نیاز به خون دارند، فقط با اهدای خون ممکن می شود. مدیر کل انتقال خون استان هرمزگان با بیان اینکه نیاز به خون همیشگی است، ادامه می دهد: درفصل تابستان مصرف خون بیشتر می‌شود از طرفی باید ذخایر لازم را برای پیش بینی حوادث اتفاقات نیزدرنظر داشته باشیم.
زارعی می گوید: دراستان هرمزگان اگرچنانچه روند اهدای مستمرخون به واسطه افزایش دما و گرمای هوا به تعویق بیفتد، بدون شک با کمبود ذخایر خون مواجه خواهیم شد. وی تاکید می کند: طول عمر فرآورده های خونی محدود است و اهدای خون اگر به طورمستمر انجام شود ذخایرخون استان به پایداری مطلوبی خواهد رسید. وی با اشاره به گرمای هوا جهت رفاه حال مراجعین داوطلب اهدای خون ساعت پذیرش از داوطلبان را درپایگاه بندرعباس در دو نوبت صبح ازساعت ۷: ۳۰ الی ۱۳ و عصرها ۱۶ الی ۲۱ شب اعلام نمود. همچنین پایگاه های بندرلنگه ومیناب از ساعت ۸ الی ۱۳: ۳۰ ومرکز اهدای خون قشم نیزعصرها از ساعت ۱۷ الی ۲۰: ۳۰ آماده حضور داوطلبان خون هستند. وی ابراز امیدواری می کند: همان‌گونه که مردم نوع‌دوست هرمزگان تا کنون با اهدای خون از بیماران حمایت نموده‌اند درماه‌های پیش رو نیز با اهدای خون جان هم‌نوعان را نجات بخشند. داوطلبان می‌توانند بدون مراجعه حضوری به نشانی اینترنتی nobatdehi.ibto.ir نسبت به دریافت نوبت اهدای خون اقدام کنند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها