استعمال دخانیات، میزان مرگ ومیر ناشی از کرونا را افزایش می دهد؟


نویسنده: راضیه نیرومند

دخانیات سالانه بیش از هشت میلیون نفر را در جهان می‌کشد. استعمال دخانیات یک عامل خطرناک شناخته شده در بسیاری از عفونت‌های تنفسی است و شدت بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد. کوویدـ۱۹ یک بیماری عفونی است که در درجه اول به ریه‌ها حمله می‌کند، باعث اختلال در عملکرد ریه می‌شود و بدن را برای مقابله با بیماری دچار مشکل می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده سابقه‌ مصرف سیگار با پیشرفت بیماری کرونا در ارتباط است. بر این اساس پژوهشگران معتقدند افرادی که سابقه مصرف دخانیات داشتند (و حتی افرادی که سیگاری نبودند اما با دود سیگار در تماس بوده‌اند)، هنگام ابتلا به کرونا، علائم بسیار شدیدتر و کشنده‌تری داشته‌اند؛ چرا‌که دود ناشی از دخانیات مانع از رسیدن اکسیژن به ریه‌ها می شود. دخانیات مهم‌ترین عامل در ایجاد بیماری‌های انسدادی مزمن ریه محسوب و باعث پارگی و التهاب کیسه‌های هوایی می‌شود. این موضوع باعث میشود تا ظرفیت ریهها در جذب اکسیژن و دفع دی‌اکسیدکربن کاهش یابد. درنهایت باعث ایجاد مخاط منجر به بروز سرفه‌های خشک، دردناک و مشکلات تنفسی می‌شود.
 به طور کلی، ریه ها در مصرف کنندگان دخانیات اعم از سیگار، قلیان و نظایر آن، آسیب می بیند و نمی تواند عملکرد کامل و مناسب خود را انجام دهد. به همین علت این افراد از نظر ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی در معرض خطر بالاتری قرار دارند. ریه‌های سالم به میزان طبیعی مخاط تولید می کنند. ریه‌های مصرف‌کنندگان دخانیات اما مخاط بیشتری تولید می‌کنند، ضخامت بیشتری دارند و دشوارتر از ریه‌های طبیعی تمیز می شوند. 
به گونه‌ای که این مخاط موجب انسداد ریه‌ها میشود و سیستم تنفس فرد را مستعد آلوده شدن میکند. همچنین مصرف دخانیات روی سیستم ایمنی نیز تاثیرگذار است و مبارزه بدن با عفونت را دشوارتر می کند. با توجه به مطالعات موجود نمی توان گفت به طور قطع احتمال ابتلای افراد سیگاری به بیماری کرونا بالاتر است، اما شواهد حاکی از آن است که به دلیل آسیب‌دیدگی و عملکرد نامناسب ریه‌ها در استعمال‌کنندگان مواد دخانی، این افراد با شدت و وخامت بیشتری تحت تاثیر این ویروس قرار خواهند گرفت و مصرف‌کنندگان دخانیات در معرض خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کوویدـ۱۹ و مرگ قرار می‌گیرند.
منابع:ایسنا/ مهرنیوز/ tums.ac.ir
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها