گزارشی از هزینه‌های سرسام‌آور خرید و تعمیر کولر؛

سرما گران شد!



برای مردم هرمزگان که 9 ماه از سال را با کولر و اسپلیت می‌گذرانند، تعمیر و سرویس کولر جزو لاینفک زندگی است. افزایش نجومی قیمت لوازم خانگی و مشخصا کولر افزایش هزینه تعمیر و سرویس را هم به همراه داشته‌است. در استان‌هایی مثل هرمزگان که استفاده از وسایل سرمایشی در اکثر ماه‌های سال اجتناب‌ناپذیر است. افزایش هزینه‌های مربوط به تعمیر و سرویس آن‌ها باعث استیصال مردم می‌شود. حال در این بلبشوی افزایش قیمت‌ها، اگر از بخت با شما یار نباشد و مشکلی برای کولر یا اسپلیتتان ایجاد شود که با تعمیر یا سرویس حل نشود مجبور به خرید یک کولر دیگر هستید. با فرارسیدن تیرماه هم بسیاری از مردم برای تعمیر یا خرید کولر به تکاپو افتاده‌اند اما با هزینه‌های سرسام‌آوری مواجه شده‌اند.
 
 پیشتازی قیمت‌ها نسبت به دما
کولرهای گازی در هرمزگان به دلیل شرایط آب‌وهوایی این استان کاربرد بیشتری نسبت به بقیه استان‌های کشور دارند؛ چرا که کولرهای آبی در آب‌وهوای گرم و شرجی جوابگو نیستند. از طرف دیگر قیمت کولرهای گازی در بازار بیشتر از کولرهای آبی است و حالا هم با افزایش قیمت لوازم خانگی بار دیگر مردم در این تابستان هم با قیمت‌های نجومی سیستم‌های سرمایشی مواجه شدند. بازار لوازم خانگی در سال گذشته یکی از بازارهایی بود که بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. کولرهای گازی بسته به برند، ظرفیت و قدرت موتور قیمت‌های متفاوتی دارند اما در حال حاضر ارزان‌ترین کولر گازی که می‌توانید در بازار پیدا کنید کمتر از 8 میلیون تومان نیست. قیمت کولر گازی 30 هزاری که تا چهار سال قبل 3 میلیون تومان بود حالا به 27 میلیون تومان رسیده‌است. این یعنی قیمت کولر گازی تنها طی 4 سال 900 درصد افزایش قیمت داشته‌است. رئیس اتحادیه لوازم خانگی درمورد قیمت کولرهای موجود در بازار می‌گوید: «درحال حاضر کولر گازی از حدود 9 تا 27 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که گران‌ترین آن نوع 30 هزار است». باوجود اینکه هنوز به طور رسمی خبری مبنی بر افزایش قیمت کولرها در تابستان امسال منتشر نشده‌است اما بررسی قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که تقریبا تمام برندهای کولر گازی حدود 30 تا 60 درصد نسبت به سال گذشته گران‌تر شده‌اند. اما رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی این افزایش قیمت را تنها 10 درصد نسبت به سال گذشته می‌داند. این افزایش قیمت‌ها باعث شده‌است تا مونتاژ کولز گازی در کشور رواج پیدا کند و گاهی کولر گازی با قطعات قدیمی اما بدنه نو به قیمت پایین‌تر از قیمت بازار به فروش برسد. 
 
 

نوع کولر

قیمت در سال 1400 (میلیون تومان)

قیمت در سال 1398 (میلیون تومان)

12 هزار

9-12

2-5

24 هزار

12-24

5-8

30 هزار

19-25

7-11

36 هزار

29-36

10-14

 
تعمیر به‌جای تعویض
افزایش قیمت کولر باعث کاهش تقاضا در این بازار شده‌است؛ چراکه این افزایش قیمت‌ها مردم را به سوی تعمیر کولر و نه تعویض آن سوق داده‌است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است که میزان خرید کولر نسبت به سال گذشته کاهش 40 درصدی داشته‌است. طرح تعویض کولرهای گازی فرسوده در مناطق گرمسیر با پول دولت هم تاکنون بی‌نتیجه بوده‌است. این طرح که به گفته مدیرعامل شرکت توانیر با هدف‌گذاری 4 میلیون کولر گازی فرسوده آغاز شده‌است قرار است تا در مرحله نخست یک میلیون کولر گازی را جایگزین کولرهای فرسوده کند و مردم فقط 30 درصد هزینه را پرداخت می‌کنند و مابقی توسط دولت تامین می‌شود. این طرح در راستای کاهش مصرف برق ارائه شده‌بود اما تاکنون عملا اقدامی برای اجرای آن انجام نشده‌است. از طرفی قطعی‌های اخیر برق در مناطق مختلف کشور، باعث بروز خسارت‌های مختلفی به لوازم برقی و خصوصا کولرها شده‌است. همه این مشکلات در کنار فرارسیدن فصل گرمای شدید مردم را وادار به تعمیر و سرویس کولرها کرده‌است. اما کمتر کسی گمان می‌کرد که افزایش قیمت کولرها بتواند بر تعرفه خدمات مربوط به آن هم تا این اندازه اثر بگذارد. مقایسه هزینه تعمیرات و سرویس کولرهای گازی در دوسال اخیر نشان می‌دهد که هزینه این خدمات در دو سال اخیر بیش از 4 برابر شده‌اند. در چنین شرایطی مردم نه توان تعویض کولر و نه حتی تعمیر و سرویس منظم آن را دارند و معلوم نیست خانواده‌ها در تابستان امسال باید از چه هزینه‌هایی بزنند تا بتوانند گرما را از سر بگذرانند.
 
 

خدمات

قیمت در سال 98 (تومان)

قیمت در سال 1400 (تومان)

شارژ کولر گازی

9000-12000

90-130

400-500

شارژ کولر گازی

24000-30000

200-250

720-790

شارژ کولر گازی

36000

300-400

900-1200

سرویس و شست‌وشوی کامل

70-100

400-600

تعویض خازن و کنتاکتور (هزینه قطعات جداگانه محاسبه می‌شود)

120-90

150-250

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها