راه‌اندازی وب‌سایت‌های جعلی سرمایه‌گذاری با کپی‌برداری از وب‌سایت‌های واقعی

کلاه‌برداری از نوع پانزی



کلاهبرداران یکی از وب‌سایت‌های  جعلی سرمایه‌گذاری، جیب عده‌ای در هرمزگان را خالی کردند. این افراد با کپی‌برداری از  وب‌سایت اصلی سرمایه‌گذاری بین‌المللی در خارج از کشور، به بهانه سرمایه‌گذاری و پرداخت وام و سودهای نجومی،  پول‌های هنگفتی به جیب زدند. عامل اصلی این سایت جعلی در کشور ترکیه بوده که با استخدام چند حسابدار در ایران به‌صورت هرمی اقدام به عضوگیری می‌کرد اما پس از مدتی پلیس فتا وارد ماجرا شد. عوامل این شرکت‌ها که به شرکت‌های پانزی معروف هستند، شناسایی و دستگیر شدند. به گفته  سرگرد احسان بهمنی رئیس پلیس فتا استان هرمزگان ، شرکت پانزی یک کلاه‌برداری به‌وسیله سرمایه‌گذاری است که سود سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر را با استفاده از پول سرمایه‌گذاران جدیدتر تأمین می‌کند. شرکت‌های پانزی اغلب قول بازگشت سرمایه با ریسک کم یا صفر را به سرمایه‌گذاران خود می‌دهند .طراح پانزی، به افراد ناآگاه وعده می‌دهد که اگر پول‌هایشان را در اختیار او قرار دهند، با آن پول‌ها کار خواهد کرد و سودهای نجومی و تضمینی به سرمایه‌گذاران خواهد داد. این نوع شرکت‌ها برای اعتماد سرمایه‌گذاران در ابتدا از پول افراد جدید، سود افراد قدیمی پرداخت می‌کنند تا سرمایه‌گذاران بیشتری جذب سیستم شوند، سپس کلاه‌بردار با مقدار زیادی پول متواری می‌شود.

 

آغاز ماجرا

گردانندگان شبکه جعلی پس از نسخه‌برداری از وب‌سایت واقعی به زبان‌اصلی نام شرکت جعلی خود را در آن قید می‌کردند و در وبلاگ و صفحات اجتماعی با گذاشتن لینک ، خود را نماینده ایرانی  وب‌سایت خارج معرفی می‌کردند.خیلی ازافراد ناآگاه با دیدن این سایت و اینکه اسم شرکت مذکور به‌عنوان نماینده ایران در آن  قید شده بود با اطمینان، وارد سایت  شدند و ثبت‌نام  کردند. مالباختگان  پس از صحبت با حسابداران  مربوطه پس از واریز  مبالغی به شماره ‌حساب ذکرشده، منتظر سود مبلغشان بودند که روز سود شمار به‌صورت عدد بر روی دیدگان آن‌ها قرار می‌گرفت اما در واقعیت این سود وجود خارجی نداشت. در مرحله بعد گردانندگان این وب‌سایت از افراد می‌خواستند به‌صورت هرمی عضوگیری کنند تا مبلغ سود آن‌ها چند برابر شود.

 

عضوگیری هرمی

 رئیس پلیس فتا استان هرمزگان در این مورد گفت: آن سرمایه‌گذار برای به دست آوردن سود بیشتر اقدام به عضوگیری و معرفی سایت مربوطه به آشناییان و نزدیکان خود می‌کرد و از این طریق سود خوبی به دست می‌آورد چراکه  زیرمجموعه این افراد  پول‌های که واریز می‌کردند ناآگاهانه به سود معرفی کننده می‌رفت، به‌ مرورزمان تماس و ارتباط با عضوها قطع می‌شد و آن‌ها متضرر می‌شدند. سرگرد بهمنی افزود: بدین ترتیب سیر شکایت‌ها به سمت پلیس فتا سرازیر می‌شد و پرونده‌های کلاه‌برداری روزبه‌روز بیشتر می‌شد . وی با اشاره به شکایات عده‌ای در هرمزگان اظهار داشت: افرادی فریب این سایت خورده بودند و پس از عضوگیری پول هنگفتی به حسابشان ریخته شده بود اما به‌یک‌باره ارتباطات قطع شد و عضوهای متضرر که زیرمجموعه وی بودند از آن‌ها شکایت  کردند.

 

مجرمین سایبری

سرگرد بهمنی اظهار داشت:برخی از جرائم سازمان‌یافته به شیوه‌ای است که افرادی به‌عنوان حسابدار استخدام می‌شوند که  به‌ظاهر از ماهیت کلاه‌برداری مجرمین اطلاعی ندارند و نقش مکمل برای تبادلات مالی و انتقال ارز بر عهده آن‌ها است.این مقام انتظامی بابیان اینکه مجرمین سایبری به‌واسطه راه‌اندازی وب‌سایت‌های سرمایه‌گذاری اقدام به جذب سرمایه‌های افراد می‌کنند، بیان داشت: کلاه‌بردار تا مدتی از طریق اعضای جدید مبلغ سود یا وام را پرداخت می‌کنند،سپس زمانی که عضوگیری‌ها متوقف شد، پنل های کاربری بلوکه می‌شود و دیگر اصل سرمایه و سودها به افراد فریب‌خورده برنمی‌گردد.

 

تحقیق در خصوص وب سایت‌ها

رئیس پلیس فتا هرمزگان ضمن توصیه به اینکه تنها به ادعای این وب‌سایت‌ها پیرامون اخذ مجوز از مراکز معتبر برای کسب‌وکارهای اینترنتی اکتفا نکنید گفت: حتماً برای راستی آزمایی به‌صورت مستقیم از مراکز مرجع درباره اعتبار این‌گونه وب‌سایت‌ها تحقیق کنید.سرگرد احسان بهمنی گفت: اگر با کسب‌وکارهای هرمی مجهول‌الهویه همکاری و برای عضوگیری فعالیت می‌کنید در صورت وقوع کلاه‌برداری، شما در معرض اتهام و فشارهای اجتماعی قرار می‌گیرید.این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: شهروندان آگاه باشند در انتقال سرمایه از طریق رمز ارزها و کیف پول‌های مربوطه، هویت گیرنده اعتبار در سیستم بانکی ثبت نمی‌شود، درواقع این تراکنش‌های بر پایه عدم شناسایی هویت طرفین طراحی گردیده است.

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان، ارتقاء سطح آگاهی عمومی و تخصصی هم‌وطنان از ترفندهای مجرمین سایبری را بسیار ضروری دانست و گفت: در همین راستا لازم است هم‌وطنان گرامی توصیه‌های پلیس را جدی گرفته و برای اطلاع از راهکارهای مقابله با جرائم نوظهور و رایج به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir مراجعه نمایند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها