دو شاخصه‌ی مهم شهردار آینده



«شهردارِ پاکدست»، اولین معنایی که پس از رویت این واژگان به ذهنتان آمد، چه بود؟ در آستانه آغاز به کار شورای شهر ششم، تب‌وتاب انتخاب شهردار بعدی بندرعباس هر روز داغ‌تر می‌شود.
 
اساتید و کارشناسان حوزه شهری، تخصص، داشتن تحصیلات و فعالیت‌های مرتبط با حوزه شهرسازی و نگهداری از شهر را از ملزومات اصلی شهردار آینده می‌دانند و معتقدند که شهردار آشنا به این حوزه می‌تواند بندرعباس را به سمت شهری برای انسان‌ها و نه ماشین‌ها، سوق دهد. گروهی از فعالان سیاسی و همینطور نمایندگان مجلس در این دوره بر معیار دیگری تاکید دارند.«پاک‌دستی»، معیاری‌ست که تاکنون به کرات از آن‌ها شنیده شده است؛ اما علت تاکید و تکرار این واژه چیست؟ «پاکدستی» در لغت‌نامه دهخدا به معنای «صحت عمل» و «درستکاری» است. عوام نیز از این واژه برای فرد یا افرادی استفاده می‌کنند که سابقه‌ی خوبی در نگهداری از پول و مال مردم دارند و حتی در شرایطی که امکان سواستفاده وجود دارد، به دور از این عمل هستند. از آن‌جا که صفر تا صد بودجه شهرداری از مال {مالیات} مردم است داشتن این ویژگی برای متصدی آینده شهرداری بندرعباس ضروری است. به خصوص در شرایط فعلی که مردم با فشار اقتصادی، گرانی و تورم دست و پنجه نرم می‌کنند. از طرفی نیز فسادمالی معدودی از مدیران شهری، موجب ایجاد حساسیت در این‌باره شده است.
«منصور آرامی»، نماینده مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفته است: «شهردار آینده بندرعباس حتما باید توانمند، کارآمد و پاکدست باشد و هیچ نقطه ابهامی در او وجود نداشته باشد چرا که شهرداری‌ها اموال عمومی را در اختیار دارند. امیدواریم شهردار آینده با نگاه فسادستیزانه توسط شورای شهر انتخاب شود». همچنین نباید تجربه‌ی حیف و میل بیتالمال که در سال‌های اخیر در پروژه‌های بدون کارشناسی شهرداری صورت گرفت، بار دیگر تکرار شود. در ابرپروژه‌هایی چون «بی-آر-تی»، «زیباسازی خور نایبند»، «بزرگ‌ترین آب‌نمای جنوب کشور»، «پارک آکواریوم» و...شاهد بودیم که چگونه بودجه عمومی از بین رفت. 
در کنارِ شاخصه‌ی پاکدستی، معیار اساسی دیگری که سبب تحول بسیاری از کلان شهرها شده، داشتن تخصص و آشنایی به حوزه شهری است. بررسی گزینه‌هایی که تاکنون برای تصدی شهرداری بندرعباس شنیده شده است و همینطور گفته‌های افراد صاحب نظر، نشان می‌دهد، احتمال کمی وجود دارد که شهردار آینده تخصص مرتبط با این حوزه را داشته باشد. «دکتر هوبه‌ تحویلداری»، دكتری تخصصی معماری و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان در رابطه با اهمیت تحصیلات مرتبط می‌گوید: «برای موفقیت هر شخص در هر پستی باید فرد در آن حوزه سابقه، تحصیلات و ابزار لازم را داشته باشد. کسی که از جنس حوزه شهری باشد، خیلی بهتر می‌تواند درمان‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای شهر تجویز کند. اگر آشنایی نباشد، بخشی از زمان و انرژی صرف این قسمت خواهد داشت. بدون برنامه‌ریزی متخصصان غیر ممکن است که این شهر دوباره بیدار شود. انتظارمان از شهردارِ آینده شهر مهاجرپذیر، توریستی و ساحلی بندرعباس که رنگ‌و‌بوی بین‌المللی دارد، این است که باید یک تیم توانمند و با نگاه تکنوکرات و تخصص‌گرا بتواند کارنامه خوبی در شهر به جای بگذارد». در هر صورت به زودی مشخص خواهد شد که اولویت شورای ششم تخصص خواهد بود یا سیاست.

روزنامه صبح ساحل

منتشر شده: 1
مهران موثق
۱۳ امرداد ۱۴۰۰
دوست عزیز تیمی که خوب کار میکند و نتیجه هم میگیرد شاید گل هم بخورد این تیم نیاز تعویض یا تغییر مربی ندارد مگر اینکه برای کسب تجربه تعدادی بازیکن جوان را دقایقی به بازی آورد
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها