بندهای پیشنهادی صنعاء به عمان در خصوص مأرب



یک وبسایت یمنی از بندهای پیشنهادی هیأت مذاکره کننده دولت صنعاء به عمان جهت پایان درگیری‌ها در استان مأرب خبر داد.

فارس نوشت: وبسایت «الخبر الیمنی» به نقل از منابع مطلع یمن نوشت که هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) در مذاکرات خود با دولت عمان چهار پیشنهاد را برای پایان درگیری‌ها در استان مأرب ارائه کرده است.

به نوشته این وبگاه، اولین بند از این پیشنهاد، تشکیل یک سازوکار مدیریتی مشترک از ساکنان استان مأرب جهت حفظ امنیت و ثبات و اخراج تمامی عناصر القاعده و داعش از این استان است. دومین بند؛ تضمین آزادی عبور مرور، آزادی تمامی ربوده شدگان، دادن خسارت متضررین، بازگشت پناهندگان و عدم حمله به غیر نظامیان است. دولت صنعاء همچنین در پیشنهاد سوم خود خواستار اختصاص درآمد کشتی‌های نفتی در الحدیده برای پرداخت حقوق‌ها شده است.

چهارمین بند به موضوع منابع نفت و گازی استان مأرب مربوط می‌شود و هیأت مذاکره‌کننده دولت صنعاء در پیشنهاد خود خواسته است تا ایستگاه‌های پمپاژ گاز کار خود را از سر گیرند و همچنین سهم دیگر استان‌ها از نفت و گاز نیز رعایت و همزمان کمیته‌ مشترکی برای تعمیر خط لوله صافر رأس عیسی تشکیل شود.

در ادامه این خبر اشاره‌ای به جزئیات دیگر نشده و دولت ریاض و دولت مستعفی یمن نیز هنوز واکنشی به این پیشنهادات نشان نداده‌اند. عمان از ابتدای آغاز جنگ یمن در نقش واسطه برای پایان درگیری‌ها تلاش کرده و در یک سال اخیر نیز رفت و آمدهای دیپلماتیک به مسقط افزایش یافته است. هیأتی از این کشور نیز در تاریخ ۱۸ خرداد وارد صنعاء شد اما تاکنون هیچ کدام از مذاکرات به آتش‌بس منجر نشده است.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله روز گذشته (دوشنبه) گفت تا زمانی که جنگ بین طرفهای یمنی باشد، آمریکایی‌ها خواستار ادامه جنگ هستند و نگرانی آنان درباره مأرب، بیانگر اهمیت این استان است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها