25 سپتامبر:

یادمانی برای داروسازان



هدف از نامگذاری روزی به نام داروسازان، جلب توجه عموم مردم نسبت به وظیفه سنگین داروسازان و نقش آنها در حوزه سلامت عمومی جامعه است.فدراسیون بین المللی داروسازی (FIP) در اواخر دهه 2000 میلادی و همزمان با برگزاری کنفرانس داروسازی در استانبول، رأی گیری انجام داده و تاریخ 25 سپتامبر را رسما به نام روز جهانی داروسازان نامگذاری کرد.

                         

به گزارش صبح ساحل، داروسازی را میتوان یکی از قدیمی ترین و مهم ترین فعالیت های درمانی دانست که بشر برای بقا و حفظ جان و سلامتی خود به آن وابسته بوده است. شاید بتوان قدمت داروسازی را مقارن با قدمت زندگی بشر دانست. داروسازی چیزی نیست که کسی به آن نیاز نداشته باشد. و امروزه با شرایط پیش آمده فعلی و گسترش ویروس کرونا، نیاز به این مهم بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گرفته است. روز جهانی داروسازی یادآور این اصل است که این فعالیت تا چه اندازه می تواند باعث بهبود زندگی بشر و شرایط آن باشد.

به طور کلی تعیین مرز این که داروسازی در زیر شاخه پزشکی قرار میگیرد یا شیمی کار مشکلی است. اما نزدیک بودن داروسازی و شیمی یک اصل اجتناب ناپذیر است و از دیر باز این شیمیدان ها بوده که در داروسازی پیشگام بوده اند. البته این به معنای دور بودن داروسازی از پزشکی نیست و میتوان داروسازی را پیوند بین شیمی و پزشکی دانست. روز جهانی داروسازی نیز موکد این موضوع بوده و با توجه به ماهیتی که دارد این پیوند را شدیدتر میکند.

       

روز جهانی داروساز

       

در ایران، پنجم شهریور - روز بزرگداشت محمدبن زکریای رازی - به عنوان روز داروساز نامگذاری شده است. زکریای رازی کتاب های متعددی در زمینه داروسازی نوشته که از آن جمله می توان به "قرابادین" اشاره کرد؛ این کتاب درخصوص داروهای ترکیبی است که برای بیماری های مختلف کاربرد داشته و در آن، داروها بر پایه نوع بیماری تنظیم شده اند.

روز جهانی داروسازی از سال 2009 در تاریخ مشخص گرامی داشته می شود. حال آنکه روز داروساز در ایران از سال 1354 مراسم خاص خود را دارد، و از قدمت بیشتری برخوردار است. اما آنچه که اهمیت دارد این است که ما همواره باید به یاد داشته باشیم، چه کسانی برای حفظ سلامتی بشر تلاش کرده اند.روز جهانی داروساز یادبودی برای افرادی است که در گذشته و چه حال در برهه های تاریخی مختلف برای اینکه همنوعان خود را از بند بیماری برهانند تلاش کرده اند.

         

مزایای انتخاب رشته داروسازی

داروسازی برای آن دسته افرادی که تمایل زیادی به کار بالینی ندارند بسیار مناسب است. چه در دوران تحصیل و چه دوران کار، شیفت شب اجباری ندارند، مگر اینکه خودشان بخواهند. از مزیت‌های مهم تحصیل در رشته داروسازی، که می‌تواند برای خیلی از افراد انگیزه بخش باشد این است که دانشجویان بعد از گذراندن ۱۴۰ واحد درسی به طور تقریبی از سال چهارم دانشگاه و در صورت داشتن معدل بالای ۱۴ کارت و شماره انجمن داروسازان را دریافت می‌کنند و می‌توانند به عنوان قائم مقام مسئول فنی مشغول به کار شوند و درآمد قانع کننده‌ای داشته باشند. در کنار همه اینها، فرصت‌های شغلی در سازمان‌های پژوهشی و مراکز تولید دارو و محصولات بهداشتی پیوسته در حال افزایش است که خبر از آینده درخشان‌تر برای داروسازان می‌دهد.

رشته داروسازی

رشته داروسازی یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در میان فارغ‌التحصیلان رشته علوم تجربی است. این رشته در میان اغلب دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی به عنوان سخت‌ترین رشته تحصیلی شناخته می‌شود.

 

منابع:ایمنا، http://whatday.ir

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها