جزئیات اعطای مجوز به زنان صیاد جزیره هنگام



رییس اداره بنادر ماهیگیری استان هرمزگان خاطر نشان کرد: محدودیتی برای صید زنان در جزیره هنگام وجود ندارد و آنها خود با یکدیگر به توافق نمی‌رسند.

 

نادر کرمی صبح ساحل و به نوشته ایلنا، با بیان اینکه سازمان شیلات برای صید زنان در جزیره هنگام محدودیتی ایجاد نکرده است، گفت: در استان هرمزگان زنان در بحث صید تمایلی چندانی از خود نشان نداده‌اند. اما زنان جزیره هنگام به‌دلیل موقعیت جغرافیای این جزیره و محدود بودن امکان‌های شغلی برای آنها به ناچار در این حرفه ورود کردند.

وی با اشاره به دشواری‌های صیادی، گفت: این شغل دشوار است البته این سخن به معنای ناتوانی زنان در تحقق آن نیست. از سال‌ها پیش تعداد محدودی از زنان هنگام مبادرت به کار می‌کردند تا بتوانند امرار معاش کنند.

کرمی با محدود اعلام کردن ذخایر دریایی، افزود: ذخایر طبیعی از جمله جنگل، مرتع و دریا محدود هستند و ما باید تا آنجا که می‌توانیم در حفظ آنها کوشا باشیم. یکی از وظایف سازمان شیلات حفظ ذخایر طبیعی و دریایی کشور است از این‌رو سازمان تلاش کرد تا فعالیت بانوان صیاد در جزیره هنگام را سامان‌دهی کند.

این مقام مسئول ادامه داد: شیلات هرمزگان با هماهنگی سازمان شیلات کشور با وجود محدودیت‌ها در بحث صید ماهی تلاش کرد تا روند اعطای مجوز به زنان صیاد را هموار کند تا آنها بتوانند یک زندگی حداقلی برای خود در جزیره فراهم کنند.

وی درباره کارویژه‌های اعطای مجوز صید به بانوان، گفت: اگر بانوان صیاد مجوز دریافت کنند می‌توانند از مزیت‌های تامین اجتماعی استفاده و خود را بیمه کنند. همچنین می‌توانند در غالب یک تشکل منسجم مشکلات خود را به گوش مسئولان برسانند. و اگر ابزار و ادوات مورد نیاز خود را جمعی و با قیمت مناسب‌تر خریداری کنند.

کرمی تصریح کرد: درنهایت رایزنی‌ها سازمان شیلات کشور با شیلات شهرستان قشم، تعاونی صیادی، شورای محله در جزیره به انضمام نماینده بانوان استانداری به این جا ختم شد که 15 مجوز در غالب گروه‌های 2 نفری به زنان ماهیگیر هنگام داده شود. این نکته را در نظر داشته باشید که نزدیک به 4 هزار قایق صیادی دراستان درغالب گروه‌ها 3 تا 5 نفری سالیان متمادی در این حرفه فعالیت می‌کنند.

وی درباره اولویت‌بندی اعطای مجوز به زنان صیاد، گفت: نخست زنان باید سرپرست خانوار باشند. دوم اینکه در این زمینه سابقه و تجربه کافی را داشته باشند و از همه مهم‌تر ساکن جزیره باشند.

این مقام مسئول باشاره به برخی خودخواهی‌ها در این زمینه، تصریح کرد: مشکل فعلی زنان صیاد جزیره هنگام از جای دیگری آب می‌خورد متاسفانه زنان این منطقه همگی خواهان مالکیت هستند و بایکدیگر به توافق نمی‌رسند و از آنجایی که سازمان در اعطای مجوز محدودیت دارد نمی‌تواند به همه این افراد جداگانه گواهی فعالیت بدهد.

به گفته کرمی: طی سرشماری اخیر سازمان شیلات در جزیره هنگام علاوه بر صید غیرقانونی برخی زنان، آقایان نیز به‌صورت قاچاق صید می‌کنند که ما تلاش داریم فعالیت این افراد را محدود کنیم.

رییس اداره بنادر ماهیگیری استان هرمزگان بابیان اینکه تنش‌ها و جوسازی‌ها نمی‌تواند راهگشا باشد، افزود: مجوز صید برای زنان آماده است اما به دلایلی که گفته شد آنها برای دریافت آن از خود رغبتی نشان نمی‌دهند اگه خواهان این مجوز نیستند اعلام کنند تا مجوزها به افراد دیگری اعطا شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از شناورهای لنج در غالب تعاونی فعالیت دارند و با یکدیگر مشکلی ندارند و برای امرار معاش فعالیت می‌کنند. 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها