خسارت زلزله به ساختمان تاریخی گمرک کوهستک



مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان گفت: ۲ زمین لرزه بالای ۶ ریشتر فین موجب خسارت دیدن ساختمان تاریخی گمرک کوهستک مربوط به دوره پهلوی دوم در شرق هرمزگان شد.

 

به گزارش صبح ساحل، سهراب بناوند سه شنبه با بیان این مطلب افزود: علاوه بر ایجاد ترک‌های عمیق در دیواره‌های این بنا، قسمتی از سقف بنا نیز ریزش کرده و تخریب شده است.

وی ادامه داد: میزان خسارت به این بنای تاریخی را ۱۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود و به‌دلیل شدت ۲ زلزله و وقوع پس‌لرزه‌ها کارشناسان میراث‌فرهنگی و عوامل یگان حفاظت به‌طور مداوم در حال بررسی شرایط هستند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان هم گفت: خسارتی به قلعه پرتغالی‌های هرمز وارد نشده و پس از دریافت مستندها می‌توان در خصوص قلعه فین اظهار نظر کرد.

عباس نوروزی افزود: بناها و آثار تاریخی شهر بندرعباس براساس بررسی های اولیه خسارت ندیده اند.

 

زلزله ای به بزرگی ۶.۴ در مقیاس امواج درونی ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۴ ثانیه یکشنبه ۲۳ آبان ماه، در عمق ۱۵ کیلومتری شهر فین در هرمزگان را لرزاند. زلزله بعدی با بزرگی ۶.۳ در مقیاس امواج درونی زمین ساعت ۱۵ و ۲۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه فین هرمزگان را لرزاند.

براساس آمارهای اعلام شده ، تا به این لحظه ۲۲ پس لرزه پس از این دو زلزله بزرگ در مناطق مختلف هرمزگان ثبت شده و این زلزله در عربستان و امارات نیز احساس شده است.

در این زلزله ۹۸ نفر مصدوم شدند و یک جوان ۲۷ ساله نیز جان خود را از دست داد.

به دنبال این زمین لرزه، رییس جمهوری ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان زلزله شدید استان هرمزگان تاکید کرد که همه دستگاه‌های امدادی و وزارتخانه‌های مسئول در اسرع وقت به کمک مردم مناطق زلزله‌زده بشتابند.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در جلسه هیات دولت و پس از اطلاع از وقوع زلزله در برخی استان های جنوبی کشور از تمام دستگاه‌های مسوول استان هرمزگان و همچنین در صورت نیاز استان‌های همجوار و نیز وزارتخانه‌های مسوول خواست در اسرع وقت و با اولویت امدادرسانی، رسیدگی به وضعیت منطقه را پیگیری کنند.

رییس جمهوری همچنین از معاون اول خود خواست در سریع‌ترین زمان ممکن با حضور در محل وقوع زلزله از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از آن را بررسی کند تا مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند و اطمینان پیدا کنند که امدادرسانی به موقع و به خوبی انجام می‌شود.

در پی زلزله روز گذشته هرمزگان که به تیتر خبرهای داخلی و خارجی تبدیل شد، نیروهای امدادی و مسوولان از همان دقایق اولیه وارد میدان شدند و رییس جمهوری نیز دستور فوری کمک به مردم مناطق زلزله زده توسط همه دستگاه‌های امدادی و وزارتخانه‌های مسئول را صادر کرد.

گفت وگوی احمد وحیدی با استاندار، فرماندار و هلال احمر استان هرمزگان و دستور بررسی و کمک فوری به مردم مناطق زلزله‌زده و حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری به همراه وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و بازدید از منطقه فین از دیگر اقداماتی بود که در همان ساعات اولیه انجام شد تا روند پیگیری و رسیدگی به مصدومان احتمالی و زلزله زدگان تسریع شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها