بغض مدیرعامل جامعه معلولان استان هرمزگان در جلسه شورای شهر بندرعباس

معلولان زنده‌اند، زندگی نمی‌کنند


نویسنده: صبح ساحل

مدیر عامل جامعه معلولان استان هرمزگان به مناسبت هفته‌ی معلولین با حضور در صحن شورا گفت:«استان هرمزگان بر روی نوار معلولیت قرار گرفته است. تصادفات جاده‌ای، ازدواج‌های فامیلی، ضرب و جرح‌هایی که منجر به معلولیت از جمله دلایل آن هستند. این عوامل هرمزگان را دچار بحران معلولیت کرده است. به همین علت باید چاره‌اندیشی کرد که آیا این قشر قرار است تنها زنده بمانند یا زندگی کنند». «محمد حسن استاد»، مدیر عامل جامعه معلولان هرمزگان با بیان اینکه بین زنده بودن و زندگی کردن تفاوت بسیار است، اضافه کرد:« امروز با مستمری و یارانه تنها می‌توان زنده ماند، آن هم شاید. اما برای زندگی بهتر باید بستر حضور معلولین در شهر فراهم شود. برای اشتغال، بهداشت، مسکن، ازدواج، ایاب و ذهاب چاره اندیشی شود. شاید همه‌ی این موارد در حیطه‌ی کار شورا قرار نگیرد اما اصل هفتم قانون اساسی و شش اصل یکصد تا یکصد و شش قانون اساسی به شورای اسلامی هر شهر و روستا این ظرفیت را داده که در تمام امور شهری دخالت موثر و مفید داشته و گره گشایی کنند». به گفته استاد خردادماه 97 جلسه شورا به مشکلات معلولان اختصاص داده شد، پیشنهاداتی مطرح شد و مورد تایید اعضای شورا قرار گرفت اما هیچ گاه به سرانجام نرسید. او ،افزود:«سال پیش خدمت خانم جراره آمدیم و سراغی از مصوبات گرفتیم، متوجه شدیم که پیشنهادات تنها در حد پیشنهاد باقی مانده و هیچ کدام به عنوان مصوبه‌ی شورا مصوب و ابلاغ نشده است».

    

مناسب‌سازی خیابان‌ها نیاز حداقلی معلولان

مدیر عامل جامعه معلولان استان هرمزگان با اشاره به استفاده نمادین دبیری نژاد عضو شورای شهر از ویلچر و چشم‌بند، عنوان کرد: «علی رغم هزینه های فراوانی که شده است وضعیت خیایان ها برای معلولان و نابینایان مناسب نیست. حتی بهترین نقطه شهر بندرعباس هم مناسب تردد این افراد نیست. اگر می‌خواهیم معلولین سربار جامعه نباشند باید بستر حضور آنها در جامعه فراهم شود. اگر بستر مشارکت را آماده نکنیم ایجاد اشتغال، مسکن، بهداشت و درمان به شعار تبدیل خواهد شد. بنابراین بحث مناسب سازی را امیدوارم جدی گرفته شود». استاد با بیان اینکه امیدواریم مسائل متعدد حمل و نقل عمومی در این شورا رفع شوند، اضافه کرد:«برای حمل و نقل معلولان نیاز به ون و خودروهای ویژه داریم. طرح آن نیز آماده است که با همت اعضای شورا و استقبال خود استاندار هرمزگان بتوانیم حمل و نقل ویژه معلولان را راه‌اندازی کنیم» .او به عدم راه‌اندازی مرکز آموزش علمی کاربردی جامعه معلولان و مشکلات پیش روی آن اشاره کرد و افزود:« راه‌اندازی این مرکز حائز اهمیت است چرا که اشتغال معلولان با قانون 3 درصدی محقق نخواهد شد اما آموزش مهارت‌های ساده که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به راحتی از پس آن بر می‌آید می‌تواند بزرگترین گره‌گشایی از کار معلولان کند».

در ادامه‌ی جلسه «یعقوب دبیری نژاد» پیشنهادی مبنی بر حضور نماینده‌ای از جامعه معلولان و نابینایان از ابتدای پروژه‌های شهری را مطرح کرد. مقرر شد این پیشنهاد در جلسات آتی مطرح و مصوب شود. در پایان جلسه نیز اعضای شورای شهر بندرعباس قول اهدای 12 ویلچر به انجمن ضایعات نخاعی هرمزگان را دادند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها