استاندار هرمزگان:

بندرعباس، ۱۱ و ۱۲ اسفند ماه میزبان سفرای کشورهای عضو اکو/ بین‌المللی شدن هرمزگان، گام مهم در توسعه استان است



به گزارش صبح ساحل، «مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان عصر یکشنبه در نشست خبری گفت: ۱۱ و ۱۲ اسفند ماه میزبان سفرای عضو اکو هستیم. این اجلاس به ریاست دبیرکل سازمان اکو در بندرعباس برگزار خواهد شد.
دوستی گفت: این اجلاس از آن جهت که توانستیم حضور ۱۰ عضو اکو را در بندرعباس شاهد باشیم و بتوانیم در جلسات مشترک موضوعات اقتصادی استان و کشور را مطرح کنیم می‌تواند بسیار موقعیت خوب و پیش برنده باشد.
استاندار هرمزگان اظهار‌کرد: استان هرمزگان به دلیل جایگاه تاریخی و سواحل طولانی با آب‌های آزاد می‌تواند یک مزیت ویژه داشته باشد که آن هم مزیت ترانزیت است. باید از این مزیت نهایت استفاده را ببریم.
وی با بیان اینکه راز توسعه و پیشرفت بنادر بیش از اینکه در خود بندر نهفته باشد وضعیت پسکرانه است، افزود: اینکه در پسکرانه کالاهای ورودی یک بندر با چه حجمی و به کجا می‌روند؟ چه سرزمین‌های محصور در خشکی در پسکرانه وجود دارد؟ شبکه ریلی آن به چه صورت است؟ اینها مزیت‌های بندری می‌تواند باشد. علاوه بر برنامه‌هایی که دولت و سازمان بنادر برای توسعه زیرساخت‌های بندری و نوسازی تجهیزات دارد، می‌طلبد در پسکرانه هم کارهای ویژه‌ای انجام دهیم.
استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم صرفا با راهبردهای داخلی به رشد قابل توجه برسیم، افزود: بین‌المللی شدن هرمزگان مهم‌ترین گام در توسعه استان است.باید این مسیر را برویم و این فعل بین‌المللی شدن را صرف کنیم. 
دوستی اظهار کرد: در مذاکرات علاوه بر مسئله‌ی ترانزیت، انتقال کنسول‌گری‌ها، تاسیس و بازگشایی دفاتر کنسول‌گری‌ها و تاسیس دفاتر و هلدینگ‌های شرکت‌های بزرگ که در این عرصه با ما کار می‌کنند را هم مطرح کرده‌ایم. پیشرفت‌های خوبی داشتیم. امیدوارم همزمان با توافقاتی که در وزارت راه با این کشورها انجام خواهد شد بتوانیم مباحث دیگر در رابطه با گشایش کنسول‌گری‌ها و دفاتر شرکت‌های بزرگ را داشته باشیم.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه دولت سیزدهم راهبرد خودش را در بعد سیاست خارجی، دیپلماسی اقتصادی مطرح کرده است، افزود: گسترش و تعمیق روابط با کشورهای منطقه و همسایه بسیار پیش برنده خواهد بود. ترانزیت هم یکی از مسائلی است که در برنامه دولت به صورت جدی در دستورکار است.
وی با بیان اینکه این اجلاس و توسعه بندر شهید رجایی و استفاده از بنادر استان و خاک ایران برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز همسایگان می‌تواند گام موثری در بعد دیپلماسی منطقه ای باشد، اضافه کرد: اینجاست که دیپلماسی به کمک اقتصاد و اقتصاد به کمک دیپلماسی خواهد آمد.
دوستی گفت: از دیگر موارد کمکی است که بحث ترانزیت به مبحث صادرات مجدد خواهد داشت. علاوه بر‌اینکه محلی برای ترانزیت خواهیم بود استان هرمزگان می‌تواند بستر مناسبی را جهت صادرات مجدد فراهم کند که ارزش افزوده قابل توجهی دارد.
وی با بیان اینکه امیدواریم در طول این اجلاس بتوانیم قراردادها و تفاهم نامه‌های خوبی را منعقد کنیم، گفت: دیدارهایی برای بخش خصوصی با سفر در نظر گرفته شده است. دیدارهایی با گروه‌های سیاسی دولت و سفرای مختلف پیش بینی شده است.
استاندار هرمزگان افزود: برای هر کدام از این ۱۰ عضو برنامه‌های مشخصی را تعیین کردیم. کارگروهای مشترکی هم تشکیل داده‌ایم، برای استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران خارجی کارهای زیادی را انجام دادیم. وی با بیان اینکه خیلی امیدوار هستیم در حاشیه این اجلاس سند جامع اقتصادی_سرمایه‌گذاری در استان هرمزگان را رونمایی کنیم، افزود: مشوق‌هایی برای سرمایه گذاران در سطوح مختلف دیده شده است. فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان به زبان‌های مختلف از جمله روسی،چینی، عربی و... در اختیار سفرا قرار خواهد گرفت.
دوستی با تاکید بر اینکه باید از این فرصت نهایت بهره را ببریم،گفت: فرصت‌های گردشگری استان در قالب ویدیو در حال آماده‌سازی است که در اختیار سفیران 10 کشور برای آشنایی بیشتر با جغرافیای استان هرمزگان قرار خواهد گرفت. ان‌شالله بتوانیم از این فرصت هم استفاده کنیم.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها