دبیرکل:

پیگیر تسهیل فرایند صدور ویزا برای بازرگانان منطقه اکو هستیم



دبیرکل اکو  گفت: شهر بندرعباس با دارا بودن  اهمیت تاریخی، استراتژیک، اقتصادی و تجاری به عنوان قطب تجاری منطقه اکو در مجاورت خلیج فارس و دریای عمان محسوب می‌شود.
به گزارش صبح ساحل، خسرو ناظری که در همایش بررسی فرصتهای همکاری استان هرمزگان با کشورهای عضو اکو سخن می گفت این بندر را  یکی از بزرگترین بنادر از نظر تسهیل تجارت منطقه ای، واردات و صادرات کالا و ترانزیت ذکر کرد و افزود:  ریاست اتاق بازرگانی اکو، هر سه سال یک بار به نوبت در میان اعضای تغییر می کند از اواخر سال ۲۰۲۰ جمهوری اسلامی ایران برای یک دوره سه ساله ریاست این نهاد را بر عهده گرفته است و بر این اساس، اتاق بازرگانی و صنعت بندرعباس می تواند از طریق اتاق بازرگانی و صنعت ایران و با ارائه پیشنهادهایی در زمینه توسعه کسب و کار و تجارت در منطقه نقش آفرینی کند.
وی اظهار داشت: اتاق بازرگانی اکو به عنوان نماینده بخش خصوص و جامعه کسب و کار کشورهای عضو بوده و متشکل از اتاق های بازرگانی اعضاست. ناظری با بیان اینکه  دبیرخانه این سازمان در حال پیگیری و به سرانجام رساندن ابتکار عمل هایی برای تسهیل کسب و کار و تجارت درکشورهای است گفت:در این رابطه  مطالعاتی انجام شده و قرار است نهمین نشست شورای همکاری اکوتا در سال  ۲۰۲۲ برگزار شده و پیشرفتی حاصل شود. وی این را اضافه کرد که با توجه به  هزینه بالای تجارت در منطقه اکو ، این دبیرخانه  به دنبال عملیاتی کردن توافقنامه تجارت اکو  ECOTA با هدف آزادسازی تجاری از طریق کاهش تعرفه و افزایش تجارت درون منطقه ای است.
ناظری از پیگیری  ابتکاراتی مانند سیستم پرداخت منطقه ای (RPS) و اتحادیه تسویه وجوه برای تسهیل سیستم مالی و تجارت و کاهش هزینه های انجام کسب و کار و تجارت  خبر داد . این مقام مسوول عنوان کرد :از سوی دیگر توافقنامه محافظت و حمایت از سرمایه گذاری (APPI) با هدف  افزایش اعتماد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در منطقه در سال ۲۰۲۲ در حال عملیاتی شدن است.
به گفته ناظری ، اکو همچنین در حال پیگیری تسهیل فرایند صدور ویزا برای بازرگانان منطقه اکو و امکان راه اندازی برچسب ویزا برای صاحبان کسب و کار است. دبیر کل اکو   از برگزاری نشست های متعدد با همکاری  ECO-CCI میان  فروشندگان و خریداران منطقه مطالبی بیان کرد که  در همین راستا دبیرخانه اکو چندین دوره نمایشگاه های تجاری را در بخش های ویژه برگزار کرده و در میان سایر فعالیت ها، چندین پژوهش تجاری را به انجام رسانده است.ناظری به این مورد اشاره کرد که در بحث توسعه اقتصادی منطقه ای باید به  بخش های خصوصی کشورهای عضو اکو از طریق سرمایه گذاری های مشترک اولویت داده و مشارکت آن ها را افزایش داد،  این اولویت و مشارکت باید همان طور که در معاهده ازمیر مورد تاکید قرار گرفته است افزایش یابد. 
 دبیرکل اکو ،حمل و نقل و ارتباطات نیز یکی دیگر از زمینه های اولویت برای همکاری در منطقه اکو  دانست و افزود:   رهبران ما قویا و همصدا باهم از توسعه حمل و نقل و اتصال در تمام وجوه آن در منطقه حمایت  می کنند. وی  نقش بخش خصوصی در حمل و نقل و ترانزیت  در این راستا را بی همتا دانست و ادامه داد:  من به نمایندگی از اکو از مشارکت حیاتی دست اندر کاران بخش خصوصی در ترویج ترانزیت و تجارت در منطقه تشکر می‌کنم. 
گفتنی است همایش بررسی فرصتهای همکاری استان هرمزگان با کشورهای عضو اکو به میزبانی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی بندرعباس بوده است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها