تهدید مجدد رئیس آژانس فضایی روسیه در مورد سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی



رئیس آژانس فضایی روسیه با اشاره به تحریم‌ها علیه این کشور، تهدید خود مبنی بر سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی را دوباره تکرار کرد.

 

به گزارش صبح ساحل، "دیمیتری روگوزین"(Dmitry Rogozin)، رئیس آژانس فضایی روسیه امروز ۱۲ مارس اعلام کرد که تحریم‌های غرب علیه روسیه می‌تواند موجب سقوط "ایستگاه فضایی بین‌المللی"(ISS) شود.

به گفته روگوزین، این تحریم‌ها که برخی از آنها پیش از تهاجم مسکو به اوکراین آغاز شده‌اند، می‌توانند عملکرد فضاپیمای روسیه را که سرویس‌دهی به ایستگاه فضایی بین‌المللی را انجام می‌دهد، مختل کنند.

روگوزین در تلگرام نوشت: در نتیجه این موضوع، بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی که به اصلاح مدار آن کمک می‌کند، ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد و باعث شود که این ساختار ۵۰۰ تنی در دریا یا روی خشکی بیفتد.

روگوزین که حمایت خود از ارتش روسیه در اوکراین را مرتب در شبکه های اجتماعی ابراز می‌کند، گفت: بخش روسی تضمین می‌کند که مدار ایستگاه به طور متوسط ۱۱ بار در سال برای کارهایی مانند برای دوری کردن از زباله‌های فضایی اصلاح شود.

وی با انتشار نقشه‌ای از مکان‌هایی که ایستگاه فضایی بین‌المللی ممکن است در آنها سقوط کند، خاطرنشان کرد که بعید است در محل برخورد در روسیه باشد.

وی با دیوانه خواندن کشورهای تحریم‌کننده ادامه داد: اما جمعیت کشورهای دیگر به ویژه آنها که توسط سگ‌های جنگ رهبری می‌شوند، باید به پیامد تحریم‌ علیه روسکاسموس فکر کنند.

روگوزین ماه گذشته نیز در حالی که تحریم‌های غرب را در توییتر به باد انتقاد می‌گرفت، یک تهدید مشابه مبنی بر سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین مطرح کرد.

در اول مارس، ناسا گفت که در تلاش است تا راه حلی برای نگه داشتن ایستگاه فضایی بین‌المللی بدون کمک روسیه پیدا کند.

خدمه و تدارکات توسط فضاپیمای "سایوز" (Soyuz) به بخش روسیه منتقل می‌شوند اما روگوزین گفت پرتابگری که برای برخاستن استفاده می‌شود، از سال ۲۰۲۱ تحت تحریم‌های آمریکا و از سال ۲۰۲۲ تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا و کانادا قرار داشته است.

روسکوسموس اعلام کرده که از ناسا، آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا، لغو تحریم‌های غیرقانونی علیه شرکت‌هایش را درخواست کرده است.

 

گفتنی است که پیش از این ایلان ماسک نسبت به اولین تهدید روسیه در این رابطه واکنش نشان داد. این میلیاردر که مدیرعامل شرکت فضایی اسپیس‌ایکس و شرکت خودروسازی تسلا است پاسخی ساده به مدیر آژانس فضایی روسکاسموس داد و تنها تصویر لوگوی شرکت خود را در جواب به او توییت کرد.

یک کاربر نیز با اشاره به سخنان روگوزین نوشت: فکر می‌کنم پاسخ ایلان ماسک به سوال "چه کسی از خروج ایستگاه فضایی از مدار و سقوط کنترل نشده‌ی آن بر ایالات متحده یا اروپا جلوگیری خواهد کرد؟ " اسپیس‌ایکس باشد. و ایلان ماسک در پاسخ به او گفت: "بله"

  

آیا ایلان ماسک می‌تواند این کار را انجام دهد؟

بدون شک جهان در حال حاضر به کمی تقویت روحیه نیاز دارد، اما ماسک پیش از این هم قول‌هایی داده که نتوانسته به آن‌ها عمل کند. برای مثال او گفته بود که جوانان گرفتار شده در غار تایلند را نجات خواهد داد اما موفق به انجام این کار نشد.

در ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۸، ۱۲ پسر نوجوان بین ۱۱ تا ۱۶ ساله، اعضای یک تیم فوتبال محلی به همراه مربی ۲۵ ساله‌شان پس از یک جلسه تمرین فوتبال به درون غار رفتند. آن‌ها بعد از یک بارندگی شدید و جاری شدن سیل و پر شدن این غار از آب در آن‌جا گیر افتادند و سرانجام با گذشت بیش از یک هفته غواصان بریتانیایی موفق به یافتن و نجات آن‌ها شدند.

ماسک مهندسان تسلا و یک زیردریایی کوچک را برای کمک به این نوجوانان به تایلند فرستاد اما از آن‌ها استفاده نشد.

ایلان ماسک به رشته توییت دیگری که توسط پیت هاردینگ(Pete Harding)، سردبیر وبسایت "ناسااسپیس‌فلایت" منتشر شده بود نیز واکنش نشان داد.

هاردینگ توضیح داده بود که چگونه اسپیس‌ایکس می‌تواند در غیاب بخش روسی به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود و آن را هدایت کند.

 

پاسخ ایلان ماسک به توییت تهدیدآمیز مدیر آژانس فضایی روسیه

 

او با انتشار تصویری نوشت: ایستگاه فضایی بین‌المللی بدون بخش روسی اینگونه خواهد بود. یک فضاپیمای دراگون می‌تواند برای کنترل ارتفاع به آن وصل شود.

ماسک در واکنش به رشته توییت هاردینگ نوشت: رشته توییت خوبی است.

 

منبع: ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها