مسوول بهداشت محیط مرکز بهداشت بندرعباس:

زولبیا و بامیه را از دستفروش ها و مراکز بدون مجوز، خریداری نکنید



صبح ساحل- حوادث، زولبیا و بامیه یکی از شیرینی های سنتی و پر طرفدار است که در ماه رمضان پای ثابت اکثر سفره های افطار می شود .گر چه متخصصان تغذیه همواره به روزه داران تاکید می کنند به علت ضرر و زیان این ماده غذایی ، از مصرف آن خودداری شود و تا حدودی مصرف این شیرینی کم شده است ولی هنوز افراد زیادی هستند که می گویند بدون خوردن زولبیا و بامیه، افطاری مزه ندارد. این نکته را باید بدانیم که اگر این شیرینی در اماکن بهداشتی پخت نشود می تواند منبع خیلی از بیماری های خطرناک شود.طالب غریب پور مسوول بهداشت محیط مرکز بهداشت بندرعباس در این رابطه گفت: افراد باید مراقبت باشند که حداقل این شیرینی را در صورتی خریداری کنند که در شرایط بهداشتی تهیه شده باشد.

اولین توصیه وی این است که به هیچ وجه زولبیا و بامیه و شیرینی های دیگر را از دستفروش ها و مراکزی که مجوز تهیه و توزیع این ماده غذایی را ندارند خریداری نشود.غریب پور افزود:هرگز این شیرینی که روی سینی در خواربارفروشی‌ها گذاشته شده و هیچ نام و نشانی ندارد، نخرید چرا که هیچ نظارتی بر نحوه تولید آن وجود ندارد ومشخص نیست در چه شرایطی، این شیرینی‌ها تهیه شده است.وی تاکید کرد: حتماً زولبیا و بامیه را از شیرینی فروشی و قنادی مجاز خریداری کنید، گاهی خواربارفروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها نیز زولبیا و بامیه می‌فروشند نباید از آنها نیز خرید کرد.

 رنگ و شکل زولبیا و بامیه

مسوول بهداشت محیط مرکز بهداشت بندرعباس اضافه کرد: باید همه افراد بدانند که  این شیرینی آیا در شرایط بهداشتی و با مواد اولیه مناسب تهیه شده است یا نه، بنابراین فقط می‌توانند از روی رنگ و شکل آن و نیز نحوه ارائه آن برای خرید زولبیا و بامیه تصمیم بگیرند. غریب پور گفت: در صورتی که مایل به خرید این شیرینی هستید باید به رنگ و شکل آن نگاه کنید، رنگ زولبیا و بامیه نباید تیره و کدر باشد، روغن های آن نیز نباید به صورت تکه تکه به چشم بخورد و باید یکدست باشد، ضمن اینکه به هیچ وجه نباید این نوع شیرینی ها در معرض نور مستقیم خورشید و گرما قرار بگیرند. وی اضافه کرد: نحوه ارائه و عرضه زولبیا و بامیه نیز یکی از نکات مهمی است، در مرحله اول بهداشت فردی، فروشنده مهم است که باید لباس تمیز و سفید به تن داشته باشد و با دستکش و انبرک زولبیا و بامیه را در جعبه قرار دهد.

 نظارت ماموران بهداشتی

مسوول بهداشت محیط مرکز بهداشت بندرعباس با اشاره به وجود بیش از 30 قنادی در بندرعباس و نظارت ماموران بهداشتی در مورد تهیه زولبیا و بامیه گفت:تا امروز از اکثرقنادی ها بازدید و هر از گاهی از شیرینی های تهیه شده در همان مکان نمونه برداری  نمونه برداری شده و تا الان مورد تخلفی صورت نگرفته است.

جلوگیری از خرید زولبیا و بامیه رو باز

معاون بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان رودان نیز از شهروندان می خواهد ‌به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌ها از عرضه زولبیا، بامیه و شیرینی‌های سنتی ویژه ماه مبارک رمضان به صورت روباز و یا در بسته‌بندی های غیر مجاز از قبیل جعبه های شیرینی غیر بهداشتی و غیر استاندارد و کیسه‌های بازیافتی خودداری کنند. شکراله محسنی با بیان اینکه نظارت بر مراکز مواد خوراکی در این ماه درشهرستان رودان تشدیدمی شود ادامه داد:با متخلفان امر تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی، آشامیدنی غیر بهداشتی و ناسالم به طور جدی و مطابق با ضوابط قانونی برخورد خواهد شد. وی با تأکید بر لزوم توجه شهروندان به نکات بهداشتی خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان در صورت تمایل به خرید آش و حلیم از ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی و یا ظروف خانگی استفاده و از استفاده از ظروف پلاستیکی خودداری کنند. محسنی با اشاره به اینکه نظارت و بازدید مستمر بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت جامعه دارد ،از فروشندگان مواد غذایی خواست تا همکاری لازم را با کارشناسان و بازرسان بهداشت و درمان رودان داشته باشند.این مسئول بهداشتی با اشاره به لزوم و اهمیت همکاری مردم با شبکه بهداشت و درمان در زمینه گزارش تخلفات بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی مراتب را به بازرسان بهداشت محیط  رودان اطلاع دهند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها