شناسنامه ایمنی کار از برنامه اصناف حذف شد؛

مصوباتی که ایمنی را به حاشیه می برد



صبح ساحل، حوادث _ حوادث و سوانح، بخش اجتناب ناپذير از زندگي جوامع بشري است كه با توجه به انواع آنها به شكل‌هاي مختلف بروز مي‌كنند و زندگي، اموال، آسايش و آرامش انسان‌ها را تهدید مي‌كند. حوادث و سوانح كاربري‌هاي تجاري و صنعتي از مجموعه حوادثي هستند كه به صورت روزمره آمار بزرگي را به خود اختصاص داده است که باید به هر طریقی از گسترش  این آمار جلوگیری کرد. بازدید کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی از واحدهای صنفی از لحاظ بررسی سيستم آب، برق و گاز یکی از کارهای مهم و ضروری است که باعث کاهش آمار حوادث می گردد که کارشناسان درصورت مشاهده هرگونه نقص فني که منجر به حادثه شود، نواقص را با کمک اصناف برطرف مي کنند.همچنين آتش نشاني دراين رابطه براي هر واحد صنفي يک شناسنامه ايمني تشکيل می دهد. در ماده 37 مجمع امور صنفی کشور صراحتا آمده که نظارت برای مقررات ایمنی مربوط به واحدهای صنفی از طریق مراجع زیربط است. به گفته مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس حدود 5 سال پیش سازمان آتش‌نشانی بندرعباس مانند سایر آتش‌نشانی کشور، طبق این دستورالعمل از اصناف بازدید می‌کرد و صنف مورد نظر را از نظر تجهیز لوازم اطفاء حریق کنترل و شناسنامه ایمنی صادر می‌‌نمود اما از یک سال گذشته  اصناف استان به بهانه تسریع در کار ارباب رجوع، لزوم شناسنامه ایمنی برای صنف‌ها را اجباری ندانست و هر صنف اگر مایل بود می‌تواند به سازمان آتش‌نشانی رجوع کند و شناسنامه ایمنی دریافت کندکه  این موضوع در شورای شهر به تصویب رسید.

 براساس آمار 11 ماهه سال جاری 59 واحد تجاری دچار حریق شده که 11مورد آن بر اساس گاز، 6 مورد مواد نفتی، یک مورد مواد شیمیایی، 18 مورد بر اثر اتصالی برق و 23 مورد سایر ذکر شده که عامل 14 مورد آن عمدی، 44 مورد غیر عمدی و یک مورد نامعلوم بوده است. آتش پاد سوم فرجام دانش علت حریق این 59 مورد را 13 مورد نقص فنی، 31 مورد سهل انگاری، یک مورد عدم رعایت ایمنی و 14 مورد سایر دانست که بر اثر آن یک زن و 2 مرد مصدوم،13 نفر نجات یافته و یک مرد جان سپرده است.

اطفاء هزار مورد حریق

 این مقام مسوول از اطفاء هزار و 21 مورد آتش‌سوزی در بندرعباس خبر داد و اظهار داشت: دراین مدت، بیشترین آمار حریق به ضایعات با 381 مورد سپس منزل مسکونی با 251 مورد، فضای سبز 152 مورد گزارش شده است. وی اطفای حریق 70 دستگاه خودروی سبک و 31 خودروی سنگین، 22 مورد فضای اداری، 15 مورد تاسیسات برقی،  10 انبار و 10 واحد صنعتی، 6 مورد اماکن عمومی و تجمعی ، 6 دستگاه موتورسیکلت ، پنج فروند قایق، دو فروند لنج و یک دستگاه  قطار  از عملکرد 11 ماهه سال 90 خواند.

آتش‌پاد سوم دانش،نوع آتش‌سوزی را 133 مورد بر اثر گاز دانست و گفت: 112 حریق در منزل مسکونی، 11 واحدتجاری، 5 دستگاه خودروی سبک، چهار مورد فضای سبزو ضایعات و فضای اداری براثر گاز  بوده است. وی حریق ناشی از مواد نفتی را 68 مورد (22 مورد خودرو سبک، 12مورد خودروی سنگین،10 مورد منزل مسکونی، پنج مورد اداری، شش موردتجاری، سه مورد صنعتی و انبار و فضای سبز، چهار مورد ضایعات، دومورد قایق و لنج اعلام کرد. آتش‌پاد سوم دانش 15 مورد آتش‌سوزی را مربوط مواد شیمیایی و سایر را 625 مورد خبر داد و گفت: در این مدت اتصالی برق باعث 153 مورد آتش‌سوزی شده است که 72 مورد مربوط به منازل مسکونی، 18 مورد تجاری، 18 مورد خودروی سبک، 14 مورد تاسیسات برقی ، 10 مورد خودروی سنگین ، 11 مورد اداری و ... بوده است.

560مورد حریق عمدی

وی عامل 560 مورد حریق را عمدی، 400 مورد غیر عمدی و 61 مورد نامعلوم دانست که بیشترین عامل عمدی مربوط به ضایعات با 345 مورد و فضای سبز با 127 مورد و بیشترین عامل غیر عمدی مربوط به 197 مورد خودروی سبک با 48 مورد بوده است. مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی بندرعباس علت آتش‌سوزی  161 مورد  حریق را نقص فنی، 274 مورد سهل انگاری، 64 مورد عدم رعایت ایمنی، یک مورد بلایای طبیعی و 521 مورد سایر اعلام کرد. دانش مصدومان آتش‌سوزی را هفت زن و 30 مرد، فوتی ها را 4 مرد و تعداد نجات یافتگان را 218 مورد خواند.

690 ماموریت امداد و نجات 

وی به آمار 690 مورد نجات و امداد اشاره کرد و تصریح نمود: 129 مورد ماموریت امداد و نجات بر اثر محبوس شدن در 23 دستگاه خودرو، 99 واحد منزل و 7 مورد سایر،113 مورد گیرکردن در آسانسور، 18 مورد افتادن و سقوط ، 79 مورد گرفتن یا نجات حیوانات  بوده است. آتش‌پاد سوم دانش از امداد و نجات سانحه خودرویی سخن به میان آورد و اظهار دانست:51 مورد بر اثر واژگونی، 54 مورد بر خورد خودروها، 9 مورد سقوط وچهار مورد سایر به ثبت رسیده است. وی به 95 مورد گیر کردن خودرو اشاره کرد و گفت: 69 مورد در ساحل، 21 مورد کانال و پنج مورد سایر بوده است. 

دانش حادثه چرخ گوشت را یک مورد، نجات دو نفرسقوط در چاه، چهار نفر از ساختمان و دو نفر سایر، غرق شدن 10 نفر انسان در چاه و دریا همچنین چهار مورد نجات از کوهستان، شش مورد گاز و بخارهای سمی، سه مورد انفجار گاز، 12 مورد آب گرفتگی و چهار مورد برق گرفتگی و ریزش آوار دانست. این مقام مسوول علت 69 مورد امداد و نجات را 168 مورد نقص فنی ، 346 مورد سهل انگاری، عدم رعایت ایمنی 58 مورد، 15 مورد بلایای طبیعی و 103 مورد سایر برشمرد. وی مصدومان این حوادث را 19 نفر زن ، 100 نفر مرد، نجات یافتگان را 458 نفر و فوت ها را 11 نفر زن و 28 نفر مرد ذکر کرد. دانش90 درصد نجات و امداد را خارج از محدوده استحفاظی و خارج از شهر ذکر کرد و گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران از 4 سال پیش، حوادث بیرون از شهر از پلیس راه به بعد حتی آتش‌سوزی بر عهده سازمان هلال احمر است، اما این وظایف را برما تحمیل شده و تا الان هلال احمر هیچ اقدامی انجام نداده است.

جذب 42 آتش نشان در سال آینده

مدیر عامل سازمان آتش نشانی بندرعباس از جذب 42 نفر آتش‌نشان به این سازمان خبر داد و گفت: مرحله اول آزمون کتبی برگزار شد و سه برابر ظرفیت به این سازمان معرفی شدند که در مرحله دوم، آزمون آمادگی جسمانی با همکاری کارشناسان تربیت‌بدنی و یا هماهنگی دفتر شهری استانداری برگزار می‌گردد که آن 42 نفر مشخص و به سازمان معرفی می‌گردند. دانش، آموزش 911 نفر پرسنل،‌ هزار و 294 نفر اصناف، 9 هزار و 324 نفر دانش‌آموز، آموزش971 نفر شرکتها و ادارات، 76 نفر داوطلب آزاد، 78 نفر غواص و آموزش 36 نفر آتش‌نشان داوطلب از دیگر برنامه‌ی این سازمان در 11 ماهه سال جاری اعلام کرد.

وی از 59 مورد صدور شناسنامه ایمنی اصناف، هزار و 18 مورد پروانه ساختمان، 708 مورد صدور پایانکار ساختمان، نصب 2 هزار و 439 دستگاه جعبه f در ساختمان‌های مرتفع ، 6 هزار و 739 دستگاه خاموش کننده پودر و گاز و co2 در ساختمان‌ها و دو دستگاه شیر هیدرانت در اماکن و جاهای حساس سخن گفت.

در معابر تنگ، نباید پروانه ساخت داده شود

دانش از صدور پروانه ساختمانی گفت: امروزه شهر به سمت بلند مرتبه می‌رود و منازل  ویلایی تبدیل به آپارتمان می‌گردد که باید در بحث صدور پروانه ساختمانی دقت شود و به ساختمانی که در معابر تنگ ساخته می‌شود نباید پروانه ساخت داده شود. وی از مناطق پر خطر بندرعباس مانند بازار قدیم سخن گفت که باید چاره‌ای اندیشه شود. وی افزود: تنگی معابر، غیر استاندارد بودن کوچه ها باعث شده که خودروهای آتش‌نشانی نتواند از آن جا عبور کنند و کار اطفاء به سختی انجام گیرد. دانش افزود: در حالی که ایستگاه آتش‌نشانی در بندرعباس از نظر استاندارد کامل است ولی شهری که در آن استاندارد نیست باید چند ایستگاه آتش نشانی اضافه کرد.

راه اندازی دو ایستگاه آتش نشانی  بندرعباس

وی راه اندازی ایستگاه آتش نشانی شماره 9 در شمال بلوار امام حسین و شماره 10 در جنب مسکن مهر، اضافه کردن دو دستگاه خودروی بالا بر، آموزش دانش آموزان و اجرای طرح آتش‌نشانان محله را از اقدامات سال آینده بیان کرد. دانش گفت:از ابتدایی سال تا به امروز  منتظر هستیم که از سوی سازمان مسکن و شهرسازی،قطعه  زمینی در بلوار پیامبراعظم به سازمان آتش‌نشانی داده شود تا ایستگاه آتش‌نشانی راه‌اندازی کنیم. وی از آمادگی خودروهای آتش‌نشانی در چهارشنبه سوری و همچنین آماده باش نیروهای سازمان از 20 اسفند ماه تا 15 فروردین خبر داد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها