سهل انگاری یکی از ساکنان مجتمع مسکونی در بندرعباس:

قرص برنج 3 قربانی گرفت



 

صبح ساحل-حوادث،23 نفر از ساکنان یک بلوک 52 واحدی مسکونی در شهرک پیامبر اعظم به علت مسمومیت گاز ناشی از قرص هاي برنج (فسفيد آلومينيوم) راهی مراکز درمانی شدند ولی 3 نفر در این حادثه جان سپردند. مدیر روابط عمومی واطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از ساعت 12شب تا صبح یکشنبه 15تیر ماه26نفر با علایم تهوع ،استفراغ ،اسهال و دل پیچه و سرگیجه شدید به مراکز درمانی مراجعه نموده اند.دکتر فاطمه نوروزیان با اشاره به اینکه تیم واکنش سریع مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس مداخله نموده اند،افزود: در بررسی های اولیه از مواد خوراکی و آب آشامیدنی بروز مسمومیت منتقله از آب و غذا منتفی است و بررسی ها در جنبه های دیگر مورد بررسی است. 
کارشناسان مرکز بهداشت بندرعباس پس از اطلاع از مسمومیت غذایی یک خانواده ای، در بیمارستان صاحب الزمان حاضر شدند و از آن خانواده علت را جویا شدند که این طور بیان شد بر اثر خوردن فلافل دچاراستفراغ، اسهال و دل پیچه و سرگیجه شدند. کارشناسان در هنگام بررسی موضوع، متوجه حضور افراد دیگری به علت مسمومیت با همان علائم و متعلق به یک مجتمع گردیدند. آنها برای پیگیری موضوع در یک بلوک 52 واحدی مسکونی به مجتمع در شهرک پیامبر اعظم رفتند. در مجتمع بوی سمی  به مشام می رسید و یکی از ساکنان به کارشناسان اطلاع داد که  صاحب خانه طبقه ششم ، قرص سمی برنج، برای از بین بردن حشرات در خانه  کار گذاشته ، خود و خانواده اش خانه را ترک کردند.
320 قرص سمی در منزل 
مسئول بهداشت محيط مركز بهداشت بندرعباس در این مورد گفت: با حکم مراجع قضایی درب را باز کردیم و  قوطی حاوی 320 قرص  برنج (فسفيد آلومينيوم) را یافتیم که حدود 300 قرص سمی در 4 نقطه منزل 75 متری استفاده شده بود. طالب غریب پور افزود:صاحب خانه بدون توجه به اثرات خطرناک این مواد سمی و کشنده که روی جعبه قرصها نیز حک شده است آن را برای از بین بردن حشرات منزل استفاده نموده بود. وی با اشاره به اینکه صاحب خانه در اختیار مراجع قانونی قرار گرفت و افزود: بدلیل سهل انگاری این شهروند 3 نفر جان خود را از دست دادند و 20 نفر در بیمارستان های صاحب الزمان، شهید محمدی و کودکان بستری هستند. وی ناآگاهی مردم از عوارض قرص برنج از عواملی دانست  که مرگ هایی تلخ و دردناک برای خانواده ها به جای می گذارد.غریب پور استفاده از قرص هاي برنج حاوي فسفيد آلومينيوم را در كشاورزي او در انبار غلات اعلام کرد و از شهروندان خواست که بدون مشورت با کارشناسان مرکز بهداشت به هیچ وجه از این قرص ها در منازل استفاده نکنند.   گفتنی است: بر اساس گزارش مرکزمدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان هرمزگان در این حادثه مسمومیتی یک نفر خانم در محل فوت نموده است و یک نفر دیگر نیز در حین انتقال  و کودک 4 ساله نیز در بیمارستان کودکان جان خود را ازدست داد.
 هشدار
 این قرص بوی سیر یا ماهی گندیده می‌دهد و ترکیبی خطرناک از فسفیدها است که به عنوان یک حشره‌کش برای جلوگیری از آلودگی و آفت‌زدگی برنج انبار شده، غلات و خوراک دام استفاده می‌شود.این ماده سمی به راحتی جذب دستگاه‌های گوارش شده و بعد از حل شدن در مایعات بدن و رطوبت معده باعث تولید گاز خطرناک فسفین می‌شود.هرچه این ترکیبات تازه‌تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطرناک‌تر هستند، به طوری که این ماده با ساخت پروتئین تداخل دارد و مانع سنتر پروتئین می‌شود.سپس فسفین با بلوک کردن سیتوکروم اکسیداز و مهار فسفوریسیون اکسیداتیو باعث افزایش رادیکال‌های آزاد و سپس مرگ سلولی می‌شودو در نتیجه دستگاه‌هایی از بدن که به مقدار بیشتری اکسیژن نیاز دارند نسبت به این سم حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها