رییس اداره شیلات سازمان منطقه آزاد قشم:

4 دوره آموزشی ویژه صیادان در قشم برگزار می‌شود



رییس اداره شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم از برنامه ریزی برای برگزاری چهار دوره آموزشی ویژه تعاونی های صیادی با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی کشور خبر داد.

به گزارش صبح ساحل ،« منصور آزاد»رییس اداره شیلات قشم اظهار داشت: این دوره های آموزشی شامل ملوان صیادی، ناخدایی صیادی کمتر از ۱۲ متر، ناخدایی و کمک ناخدایی صیادی کمتر ۲۴ متر ویژه صیادان و تعاونی های صیادی فعال در جزیره قشم خواهد بود.

وی ادامه داد: این دوره های آموزشی برای ترویج روش های صیادی غیر مخرب و همسو با هدف گذاری صورت گرفته برای حفظ و بازسازی ذخایر آب های منطقه برگزار می شود.

رییس اداره شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم افزود: افزایش ایمنی دریانوردی، کاهش حوادث دریایی و آشنایی با آموزش های لازم جهت استفاده از فناوری و تجهیزات به روز دیگر اهداف برگزاری این دوره های آموزشی است.

آزاد خاطرنشان کرد: مدیریت مشارکتی در حفظ و بازسازی ذخایر دریایی بدون مشارکت صیادان امکان پذیر نبوده و صیادان و بهره برداران دریا در کنار سایر بخش ها باید نسبت به بازسازی و حفظ ذخایر مشارکت و همکاری داشته باشند.

وی اعلام کرد: به شرکت کنندگان در این دوره های آموزشی مدارک و گواهینامه رسمی و مورد تایید سازمان بنادر و دریانوردی اهدا می شود.

ناوگان صیادی قشم با حدود هزار و ۱۵۰ شناور شامل ۹۰۰ فروند قایق و ۲۵۰ فروند لنج صیادی زمینه اشتغال ۶ هزار و ۷۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است که با احتساب مشاغل مرتبط بیش از ۱۰ هزار نفر از این بخش ارتزاق می کنند.

اکنون روش های صید صیادان در جزیره قشم شامل «تورهای گوشگیر»، «پرساین»، «قلاب» و «گرگور» است که این روش های ماهیگیری ضمن رعایت مسایل زیست محیطی، موجب شده تا آبزیان صید شده توسط صیادان قشمی نیز از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

 جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران و منطقه خلیج فارس تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها