کشف واکسنی که در برابر انواع آنفلوانزا مقاوم است



دانشمندان دانشگاه ایالتی جورجیای آمریکا موفق به کشف واکسن آنفلوانزای جدیدی شدند که در برابر انواع ویروس‌های A و B موثر است.

 

به گزارش صبح ساحل، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان موسسه علوم زیست پزشکی در دانشگاه ایالتی جورجیا انجام شد، واکسن جهانی جدید آنفلوانزا از انواع مختلف ویروس‌های آنفلوانزای A و B در موش‌ها محافظت می‌کند.

محققان یک واکسن جهانی آنفلوانزا را با بخش‌های کلیدی محافظ متقاطع و کمتر متغیر از ویروس‌های آنفلوانزای A و B طراحی کردند که شامل زیرگروه‌های پروتئینی چند نورآمینیداز است که به عنوان اهداف اصلی دارو‌های ضد ویروسی شناخته می‌شوند و پروتئین اکتودومین M۲ که به طور جهانی حفظ شده است.

این یافته‌ها که در مجله PLOS Pathogens منتشر شده است، گزارش می‌دهد که موش‌های واکسینه‌شده با یک ذره ویروس‌مانند محرک ایمنی که چندین زیرگروه نورآمینیداز را نشان می‌دهد و بخش‌های M۲ آنتی‌ژن‌های محافظت‌شده (پروتئین‌های خارجی که پاسخ‌های ایمنی را القا می‌کنند) در برابر انواع فصلی آنفلوانزای A و پتانسیل همه‌گیری محافظت شده‌اند. ویروس‌ها (H۱N۱، H۵N۱، H۳N۲، H۹N۲ و H۷N۹) و ویروس‌های آنفلوانزای B (نسب یاماگاتا و ویکتوریا) حاوی تغییرات آنتی ژنی قابل‌توجهی هستند.

گونه‌های ویروسی زمانی رخ می‌دهند که پاتوژن‌های آنفلوانزا پروتئین هماگلوتینین سطح اصلی خود را که به مولکول‌های گیرنده میزبان متصل می‌شود، تغییر می‌دهند. تغییرات جهشی مداوم در پروتئین‌های هماگلوتینین آنفلوانزا باعث ظهور انواعی می‌شود که از سیستم ایمنی میزبان رها شده و منجر به بیماری آنفلوانزای شدید می‌شوند.

واکسن‌های کنونی آنفلوانزا بر اساس ایمنی سویه‌ای خاص در برابر هماگلوتینین، با یک هدف بسیار متغیر حفاظت ایمنی، ساخته شده‌اند. واکسیناسیون سالانه آنفلوانزا توصیه می‌شود، اما اثربخشی واکسن فصلی غیرقابل پیش بینی است و به دلیل تغییرات مداوم در پروتئین‌های هماگلوتینین می‌تواند زیر ۲۰ درصد باشد، بنابراین بیماری آنفلوانزا همچنان یک خطر بالا برای سلامت انسان در سراسر جهان محسوب می‌شود.

سانگ مو کانگ، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد موسسه علوم زیست پزشکی در ایالت جورجیا می‌گوید: ما یک موجودیت واکسن جهانی ایجاد کردیم که ایمنی را نسبت به پروتئین‌های نورآمینیداز اکتودومین M۲ و چند زیرگروه محافظت‌شده القا می‌کرد و مشخص شد که در ایجاد محافظت متقاطع گسترده در برابر ویروس‌های آنفلوآنزای A و B با تنوع آنتی‌ژنی در موش‌های جوان و مسن موثر است».

این مطالعه بینش موثری را در مورد ایجاد یک واکسن جهانی آنفولانزا ارائه می‌دهد که باعث ایجاد ایمنی گسترده در برابر هر دو نوع آنفولانزای A و B در جمعیت‌های جوان و مسن می‌شود.

مطالعه پیش رو از یک استراتژی جدید برای ایجاد یک واکسن جهانی علیه ویروس‌های آنفلوانزای A و B پشتیبانی می‌کند. یک ساختار واحد که چندین پروتئین محافظ متقاطع را نشان می‌دهد، ظرفیت ایجاد ایمنی در برابر M۲ و پروتئین‌های نورآمینیداز چندگانه ویروس‌های آنفلوانزای A و B را دارد، و همچنین حفاظت متقاطع گسترده‌ای در برابر بیماری و مرگ و میر تحت چالش‌های ویروس آنفلوانزای کشنده در موش‌ها ارائه می‌کند.

واکسیناسیون موش‌ها با این کاندیدای واکسن جهانی باعث مهار وسیع نورآمینیداز، آنتی‌بادی‌های اختصاصی اکتودومین M۲ و پاسخ‌های ایمنی سلول T شد.

این مطالعه آزمایش بیشتر این واکسن منحصر به فرد و جهانی را در موش‌های دریایی که مجاری تنفسی مشابهی با انسان دارند، تضمین می‌کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها