پشت پرده کاهش سهمیه بنزین


نویسنده: مریم دهقان

معاون وزیر نفت به تازگی از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی خبر داده است. بر این اساس، سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه در سراسر کشور کاهش یافت. اما پشت پرده این خبر چیست؟ در این گزارش به بررسی ابعاد مختلف این قضیه خواهیم پرداخت.
به گفته مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش، میانگین مصرف بنزین در ایران، طی چهارماهه ابتدایی سال 1401، به حدود 101 میلیون لیتر در هر روز رسیده است این درحالی است که میزان توزیع سراسری بنزین در همین محدوده زمانی، حدود 107 میلیون لیتر بوده است.گذشته از این پیش بینی می‌شود به دلیل افزایش سفرهای تابستانی در این ماه، مصرف بنزین در شهریور ماه رکورد بزند و به 135 میلیون لیتر برسد. این قضیه باعث کشور را آبستن کسری بنزین شدیدی خواهد کرد. چرا به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، روزانه بین 94تا104 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود و اختلاف میزان تولید و مصرف، باعث اختلاف معنادار در این امر نسبت به سال گذشته شده است.چرا که میزان مصرف روزانه بنزین در مدت مشابه سال 1400 تنها 87 میلیون لیتر بوده است و اکنون مصرف بنزین از تولید آن پیشی گرفته است و حتی ممکن است، کشور را به وارد کننده بنزین تبدیل کند. تصمیم دولت مبنی بر کاهش سهمیه بنزین آزاد می‌تواند به علت افزایش مصرف بنزین باشد و حتی ممکن است دولت در سال‌ آینده به فکر افزایش قیمت بنزین نیز باشد.
 
  

  علت کم شدن سهمیه سوخت چیست؟

معاون وزیر نفت درباره علت کم شدن سهمیه سوخت گفته که متوسط مصرف سوخت خودروهای داخلی ۱۰ لیتر به ازای پیمایش هر یکصد کیلومتر است که سهمیه ۲۵۰ لیتری بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت خودروهای شخصی رقم بسیار بالایی بود که به ۱۵۰ لیتر کاهش یافت. سهمیه ۶۰ لیتری بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت خودروهای شخصی پابرجاست و فقط سهمیه دوم یعنی سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی کاهش یافته است.
  

  وعده وزیر صمت برای استاندارهای خودروهای داخلی درخصوص مصرف بهینه سوخت

بر اساس اعلام سازمان محیط‌زیست، میانگین استاندارد خودروهای کشور ما، «یورو ۲» است؛ یعنی مصرف سوخت بالایی دارند و درمجموع در هر ۱۰۰کیلومتر، حدود ۱۰لیتر سوخت می‌سوزانند و گفته می‌شود وزارت صمت قصد دارد تا سال ۱۴۰۴ میزان مصرف بنزین خودروهای داخلی در هر ۱۰۰کیلومتر را به ۶.۸لیتر کاهش دهد. البته باید توجه کرد که تولید خودرو با استاندارهای یورو برای خودروسازها چندان اولویتی ندارد و تا زمانی که ضمانت اجرایی برای رعایت این استاندارها وجود نداشته باشد، خودروسازها خود را ملزم به رعایت آن نمی‌دانند.جالب است بدانید خودروی برقی کرمان‌موتور هم قرار است سال 1402 به بازار عرضه شود و این قضیه نشان می‌دهد اهمیت جایگزینی خودروهای برقی با بنزینی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.
  

  افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌های کشور برای تولید بنزین

پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اراک و آبادان و بندرعباس بیشترین حجم تولید بنزین روزانه را در کشور دارند و تامین کننده اصلی بنزین کشور هستند. علاوه بر این پالایشگاه اصفهان، تبریز، تهران، کرمانشاه، شیراز و لاوان نیز در تولید بنزین کشور سهم دارند که افزایش ظرفیت تولید بنزین با توجه به زیرساخت‌های خوب پالایشگاه‌های کشور قابل اجرا است و پالایشگاه‌های مربوطه می‌توانند از محل سودآوری خود، طرح‌های توسعه در این راستا داشته باشند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها