16شهریور؛ ایجاد انجمن ملی خرما در بندرعباس

تلاش برای ساماندهی تولید و تجارت خرما


نویسنده: معصومه نعمتی

«خرما» یکی از محصولات عمده کشاورزی استان‌های جنوبی، جنوب‌ شرقی و غربی کشور است که سالانه درآمد قابل‌توجهی از فروش داخلی و صادرات آن به دست می‌آید. استان هرمزگان از پتانسیل و جایگاه خاصی در تولید خرما برخوردار است. در همین راستا در 16شهریورماه 1399 دفتر انجمن ملی خرما در بندرعباس افتتاح شد.

 

به گزارش صبح ساحل، انجمن ملی خرمای ایران با هدف پوشش دادن تمامی مناطق خرماخیز و تلاش جهت معرفی و عرضه ارقام خرما، ساماندهی تولید و تجارت ( صادرات و واردات ) خرما و فرآورده های آن و بازاریابی مستمر در ایران ایجاد شده است. این انجمن در استا‌ن‌های هرمزگان، فارس، بوشهر، کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان شعبه دارد. دفتر انجمن ملی خرمای بندرعباس در 16شهریورماه 1399 با همراهی اتاق بازرگانی احداث شده است.

 

خرماهای هرمزگان

 

 

هرمزگانی‌ها پنج ماه از سال را به برداشت خرما می‌پردازند؛ به‌این‌ترتیب که فصل برداشت خرما از خردادماه با «آل مهتری» میناب شروع و در آبان ماه با نوع «پیارم» به پایان می‌رسد. خرماهای مردا سنگ، خاصویی، برهی، مجول، کریته، پیارم، زاهدی، شاهانی، دیری، آل مهتری، مضافتی، خنیزی، زرک و کلک سرخ از مرغوب‌ترین ارقام خرما در استان هرمزگان به شمار می‌روند که پتانسیل قوی تجاری و صادراتی نیز دارند.  درحال حاضر در این استان، ۵۵ نوع خرما تولید می ‌شود که ۲۰ نوع آن تجاری( داخلی و خارجی) است و سه نوع دیگر مانند پیارم، خاصویی و مضافتی به کشورهای استرالیا، کانادا، روسیه و کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود. برخی از محصولات خرما که به صورت تازه خوری مصرف می‌شوند شامل، آل مهتری، نغار، خاصویی، شکری، خنیزی، مرد زبان، مرداسنگ و زرد هستند که بدلیل نبود دسته بندی مناسب و نگهداری، توان رقابت با سایر خرماها را ندارند.

 

آوازه‌ی جهانی پیارم هرمزگان

 

 

خرمای پیارم، مرغوب‌ترین و گران‌ترین خرمای بازارپسند در ایران و حتی جهان است که به علت خشک بودن، قابلیت نگه‌داری طولانی مدت و خوش طعم بودن آوازه جهانی پیدا کرده است. باوجود اینکه در مناطقی همچون ارزوئیه کرمان، ایرانشهر و سراوان سیستان وبلوچستان، جهرم فارس، شادگان خوزستان و برازجان بوشهر نیز خرمای پیارم کشت می‌شود اما مرغوب‌ترین این رقم در داخل و خارج از کشور با نام حاجی آباد هرمزگان شناخته می‌شود. بیشترین سطح زیرکشت و نخستین جایگاه تولید خرمای هرمزگان به شهرستان حاجی آباد اختصاص دارد و نکته قابل توجه اینکه ۹۰ درصد از خرمای تولیدی در این استان که از نوع مضافتی، خاصویی و پیارم مرغوب صادراتی بوده، در این شهرستان به عمل می‌آید. خرمای پیارم هرمزگان درسطح وسیعی از باغات شهرستان همچون روستاهای «سَرچاهان»، «تزرج»، «مَعدنوئیه»، «شَهدادی»، «بَرآفتاب»، «دهستان پایین و بالا»، «نیزار»، «درآگاه»، «گَهکُم»، «گَنج»، «دشت سید جوذر» و «جائین» کشت و تولید می‌شود.

 

خرما، میوه‌ای بهشتی

 

 

خرما میوه‌ای بهشتی است که هم در قرآن و هم در احادیث بارها به آن اشاره شده؛ به نحوی که پیامبراکرم(ص) از این محصول به عنوان شفای ۷۲ نوع بیماری و مرض سخن گفته است. از درخت خرما در قرآن ۲۰ مرتبه در ۱۶ سوره و ۲۰ آیه با عناوینی چون «نخل»، «النخل»، «نخیل»، «النخیل»، «النخله» و «نخلا» یاد شده است. خرما میوه‌ای اشتهاآور بوده که می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، حفظ سلامت دستگاه عصبی و پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند.

در کشور ایران بیش از ۲۰ استان به تولید انواع خرما و عرضه در بازار فعالیت دارند که بیشتر تولید کنندگان در جنوب کشور قرار دارند. استان‌های فارس و هرمزگان نیز از تولید کنندگان اصلی خرمای ایرانی به حساب می‌آیند. میزان تولید خرما در جهان حدود ۷.۵ میلیون تن در سطح ۱.۱ میلیون هکتار نخلستان با متوسط عملکردی معادل ۶ ‌هزار و ۸۳۴ کیلوگرم است؛ مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی ۱۰ تولیدکننده برتر خرما در جهان هستند که مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیرکشت را در اختیار دارند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها