وعده وزیر نیرو برای رفع یک معضل در هرمزگان هنوز محقق نشده است

تیر برق‌های فرسوده، بمب ساعتی زیرپوست شهر



تیر برق‌های فرسوده، یکی از معضلات اغلب نقاط استان هرمزگان است که براثر گذشت زمان و شرایط اقلیمی فرسوده شده‌اند و تهدیدی برای شهروندان محسوب می‌شوند. این در حالی است که باید بر اساس ضوابط و مقررات شرکت توزیع برق هرچند وقت یک‌بار نسبت به تعویض و نوسازی این تیر برق‌ها اقدام کند. تیر برق‌های فرسوده، مقاومت خود را ازدست‌داده‌اند و هرلحظه امکان سقوط و فروریختن آنها وجود دارد.
بی‌توجهی مسئولان مربوطه به اوضاع‌واحوال این تیر برق‌ها خسارت جانی و مالی را برای مردم رقم خواهد زد. سالیانه براساس نرخ استهلاک، بودجه‌ای از اعتبارات توانیر استان باید صرف این موضوع شود؛ وزیر نیرو نیز در سفر به هرمزگان از اختصاص اعتبار ویژه برای بهسازی تیرهای برق فرسوده خبر داده بود اما این معضل  هنوز در شهر و روستاهای استان دیده می‌شود. تنها پس‌ازاینکه اعتراضی از طرف مردم صورت گیرد نسبت به ترمیم یا تعویض تیر برق اقدام صورت می‌گیرد. 

     

  
نگرانی از سقوط تیربرق‌ها در پی زلزله
این وضعیت که در برخی محلات بندرعباس دیده می‌شود، موجب نگرانی شهروندان شده است. یکی از شهروندان محله سه راه برق در تماس با صبح ساحل دراین‌باره گفت: «تیربرق واقع در سه راه برق بسیار فرسوده شده و هر لحظه امکان سقوط آن وجود دارد». او ادامه داد: «گاها به دلیل نبود فضا جهت پارک خودرو مجبور هستیم مجاور تیر برق‌های فرسوده پارک یا توقف کنیم که امکان سقوط آن‌ها هرلحظه ممکن است. بتن قسمت زیرین اکثر این تیربرق‌ها جداشده است. تعداد زیادی از این تیر برق‌ها در کوچه و خیابان‌های شهر دیده می‌شود». این شهروند ضمن ابراز نگرانی از سقوط تیر برق گفت: «با توجه به افزایش زمین لرزه‌های بندرعباس امکان سقوط این تیربرق‌ها بیشتر شده است. لازم است تا دیر نشده و حادثه‌ی ناگواری رخ نداده است، دستگاه‌های مسئول به این موضوع ورود کنند». 
       
  تعویض پایه‌ها در نیمه دوم سال 
شرکت توزیع نیروی برق متولی اصلی رفع این معضل است. روابط عمومی این شرکت در گفتگو با صبح ساحل با اذعان به اینکه حدود ۵۰ درصد از تیرهای برق استان فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد، گفت: «با توجه به شرایط اقلیمی و رطوبت زیاد به خصوص در مناطق ساحلی و پدیدههایی چون گردوخاک، نرخ فرسودگی پایه‌های برق به‌خصوص در نوار ساحلی بالا است». به گفته «یعقوب حسینی»، عمر مفید تأسیسات برق‌رسانی در استان حدود یک‌سوم سایر مناطق کشور است که این موضوع متأثر از رطوبت بسیار زیاد و فرسودگی سریع شبکه و تأسیسات برق‌رسانی است». وی با بیان اینکه در بخش تعویض شبکه‌های فرسوده، از ابتدای امسال برنامه اصلاح یک هزار کیلومتر شبکه و تبدیل آن‌ها از شبکه مسی به کابل خود نگهدار آغازشده است، افزود:«تا پایان سال جاری این طرح انجام می‌شود. سال آینده نیز اصلاح یک هزار کیلومتر در برنامه قرار دارد». حسینی از اجرای طرح تبدیل شبکه سیم مسی به کابل خود نگهدار خبر داد و خاطرنشان کرد:«تبدیل سیم مسی به کابل در حال انجام است اما تعویض پایه‌ها در نیمه دوم سال انجام می‌شود. محل اجرا در کل استان پراکنده، اما بیشتر در مناطق ساحلی است».
 وی در خصوص سقوط تیر برق در آبان ماه سال گذشته که براثر زلزله در بندرعباس اتفاق افتاد و منجر به فوت یکی از شهروندان شد،گفت:«سقوط این تیر برق نمونه‌ای از پایه‌های فرسوده در هرمزگان و نشان از فرسودگی بسیار زیاد شبکه است.
بیشترین تیرهای فرسوده در مناطق ساحلی به‌ویژه جاسک، بندرعباس، قشم، بندر خمیر و بندرلنگه وجود دارد».
   
روزنامه صبح ساحل// مرضیه علی‌نژاد

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها