گفت‌وگوی ویژه مدیرکل جدید راهداری و حمل‌ونقل هرمزگان با صبح ساحل منتشر شد:

از چالش سوختبرها تا آموزش کشاورزان


نویسنده: سامیه طهورنیان

مدیرکل جدید راهداری و حمل‌ونقل هرمزگان در برنامه گفت‌وگوی ویژه با صبح ساحل با موضوع بررسی مشکلات و چالش‌هایی در بخش حمل‌ونقل و راهداری استان پرداخت و اقداماتی را که در حوزه راهداری و حمل‌ونقل در سال جاری در سطح شهرستان بندرعباس انجام‌شده با محورهای مختلف، تشریح کرد. «عباس شرفی»، اجرای طرح‌های هوشمند سازی، استفاده از سامانه‌های الکترونیکی، توسعه آموزش‌های حوزه حمل‌ونقل و ارتقای فرهنگ ترافیکی را بخشی از برنامه‌های پیش رو سازمان خود معرفی کرد.
  

 با توجه به جایگاه مهم استان در حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، توضیح مختصری درباره موقعیت جغرافیایی شهرستان و جایگاه آن در استان بفرمایید؟
  
شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان و به‌نوعی یکی از بزرگ‌ترین بنادر تجاری کشور و پایتخت اقتصادی کشور است. مجتمع بندر شهید رجایی و بندر شهید باهنر به‌عنوان نقطه اتکای اقتصاد کشور در جهت جابجایی کالا محسوب می‌شود.
    

. آمار و اطلاعاتی درباره راه‌ها و شریان‌های شهرستان و منابع انسانی که اداره کل شهرستان در بخش راه و حمل‌ونقل فعالیت دارند داشته باشید؟
  
شهرستان بندرعباس 34 کیلومتر آزادراه- بزرگ‌راه 69/270 کیلومتر - راه اصلی 2/31 کیلومتر- راه فرعی 3/177 کیلومتر- آسفالت روستایی 4/1058 کیلومتر - خاکی روستایی 6/362 کیلومتر- شوسه روستایی 353 کیلومتر و جمعاً 02/287/2 کیلومتر حوزه راهی شهرستان بندرعباس است. کل پرسنل 53 نفری به نسبت حوزه کاری در بخش راهی و حمل‌ونقل فعالیت دارند.
  

 در حوزه حمل‌ونقل چه آمار و اطلاعاتی در بخش صنفی، اعم از تعداد رانندگان، ناوگان حمل بار و مسافر وجود دارد حجم جابه‌جایی‌ها در سال جاری چقدر بوده است؟
  
تعداد بارنامه از ابتدای سال تاکنون 684975 بارنامه صادرشده است. 5/12 میلیون تن بار جابجا شده است. 4/56 ناوگان باری است و 500 در بخش مسافری البته رانندگان بار قابل‌تفکیک نیست ولی تقریباً 55 راننده بومی داریم.
  

. گزارشی از اقداماتی که در حوزه راهداری و حمل‌ونقل در سال جاری در سطح شهرستان انجام‌شده بفرمایید؟
  
روکش آسفالت در محورهای مختلف- لکه‌گیری‌ها - ایجاد شیب شیروانی و شانه سازی- لایروبی دهانه پل‌ها، بازدید دوره‌ای از ابنیه فنی راه‌ها، پیگیری جهت رفع آسیب‌دیدگی پل‌ها که در سیل سال گذشته آسیب‌دیده بود. خط‌کشی راه‌های اصلی و بزرگ‌راه‌ها، احداث راه‌های روستایی، اصلاح روشنایی در نقاط موردنیاز، ایجاد پد خاکی، نصب تابلوها و علائم موردنیاز، بازدید مستمر شرکت‌های حمل‌ونقل کالا و مسافر.
  
چه مشکلات و چالش‌هایی در بخش حمل‌ونقل و راهداری شهرستان وجود دارد؟ چه فرصت‌هایی را می‌بینید که قابلیت ارتقا و توسعه دارد؟
  
مشکلات معمولاً به حوزه اعتباری برمی‌گردد. نیاز بیشتر به ارتقا آزادراه از 34 کیلومتر و ایجاد تقاطع‌های غیر هم‌سطح در نقاط مختلف که مشکلات ترافیکی وجود دارد. بخصوص غرب بندرعباس و محور بندرعباس_سیرجان، وجود سوخت برهایی که در برخی از جاده‌های امنیت کاربران جاده‌ای را به خطر انداخته است. فرصت‌های متنوع و مختلفی در بخش حمل وتقل کالا و مسافر وجود دارد؛ ازجمله ایجاد یک پایانه مسافر دیگر همان‌طور که در بالا اشاره شد، افزایش آزادراه‌ها و اخذ عوارض که کمک شایانی به درآمدهای سازمان می‌کند. تعریض و بهسازی مسیرهای شریانی که در برخی از مسیرها نیاز شدید به کندرو وجود دارد.
  

. هوشمند سازی و استفاده از سامانه‌های الکترونیکی چقدر در بهره‌وری فعالیت‌ها نقش داشته است؟
  
سیار مؤثر است هرچه سامانه‌های هوشمند در جهت چابک سازی حوزه راهی و حمل‌ونقل با توجه به شرایط کنونی جهان که پیشروی به سمت هوشمند سازی در همه زمینه‌ها است، قطعاً در بخش راه و حمل‌ونقل نیز تأثیر بسزایی دارد و باعث بهبود و ارتقاء عملکرد می‌گردد. همچنین اشاره شد که افزایش آزادراه‌ها و اخذ عوارض که کمک شایانی به درآمدهای سازمان می‌کند.
  

. وضعیت شریان‌های اصلی و راه‌های فرعی و روستایی در سطح شهرستان چگونه است؟ چند درصد از راه‌های شریانی واصلی در حوزه آن شهرستان قرار دارد؟
  
در خصوص راه اصلی 2/31 کیلومتر از مجموع 76/622 کیلومتر راه اصلی در حوزه استان هرمزگان قرار دارد و در شهرستان بندرعباس است که عدد کمی است و نیاز به ارتقاء دارد. راه‌های فرعی وضعیت مناسبی دارند و راه‌های روستایی نیز راه‌های خاکی زیادی مجموعاً چیزی حدود 750 کیلومتر راه خاکی وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر و ارتقاء آن‌ها به راه آسفالته وجود دارد.
  

. وضعیت رویه آسفالت و بناهای فنی و نگهداری و تعمیر آن‌ها چگونه است؟
  
رویه آسفالت در برخی از محورهای اصلی تاکنون با عملیات مختلف آسفالت سرد یا میکرو سرفیسینگ و یا روش‌های موجود سعی شده است که انجام‌شده است. ابنیه فنی هم برخی در سیل‌های سال گذشته آسیب‌دیده بود در حال تعمیر است و در نگه‌داری آن نیز راهداران تلاش خوبی دارند.
  
. با توجه به نزدیکی فصل سرما چه اقداماتی به‌صورت معمول در رابطه با راهداری زمستانی انجام می‌شود؟
  
معمولاً در استان هرمزگان بارندگی‌های مقطعی و سیل‌آسا اتفاق می‌افتد که شهرستان بندرعباس نیز از آن مستثنا نیست. اورهال کردن ماشین‌آلات راهداری تنقیه و لایروبی پل‌ها و کانال‌های آبرو، ایجاد درواسیون، آماده نمودن آسفالت سرد جهت لکه‌گیری احتمالی محورهای آسیب‌دیده، شناسایی نقاط آسیب و استقرار ماشین‌آلات در آن نقاط، تأمین سوخت و قطعات ماشین‌آلات راهداری و سایر اقدامات که می‌تواند در اتفاقات فصل زمستان مؤثر باشد.
    

. برای ایمنی حمل‌ونقل چه اقداماتی در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی انجام‌شده است و چه پیشنهادهایی برای ارتقای فرهنگ ترافیکی دارید؟
  
معمولاً با همراهی ادارات ستادی اداره کل و با توجه به برطرف شدن شرایط بیماری کرونا با حضور در مدارس به همراه پلیس‌راه آموزش‌های ترافیکی در نظر گرفته می‌شود. توزیع کلاه ایمنی با حضور در مساجد و محل‌های از قبل تعیین‌شده با حضور مقامات محلی جهت راکبین موتورسوار و حتی طرحی را جهت آموزش کشاورزان که با وسایلی مثل تراکتور وکمپاین در روستا جهت رسیدن به محل کشاورزی خود طی می‌کنند، آن‌هم با همکاری پلیس‌راه میسر شده است.
همچنین آشنایی با قوانین تردد این ماشین‌آلات در نظر گرفته‌شده است. پیشنهاد طرحی را جهت آموزش تردد افرادی که در صنایع مثلاً جابجایی مصالح و میلگردهای ساختمانی با صنایع داریم.
  

. هماهنگی و همراهی سایر ارگان‌ها و نهادهای شهرستان درزمینهٔ فعالیت‌ها و انجام فعالیت‌های مشترک با اداره کل شهرستان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
  
هماهنگی خوبی با نهادهای خدمت رسان ازجمله هلال‌احمر، اورژانس، پلیس‌راه و حتی نهادهای حاکمیتی داریم و معمولاً سعی می‌شود تا مانورهای مشترکی نیز جهت خدمت‌رسانی بهتر انجام دهیم.
  
  
. در حوزه شهرستان حوزه فعالیت شما چه ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی ازنظر اطلاع‌رسانی و رسانه‌ها وجود دارد و سطح تعامل شما با این رسانه‌ها چگونه است؟
  
بسیار تعامل سازنده‌ای داریم و اخیراً نیز مصاحبه‌ای از مسئول اداره دریکی از جراید کثیرالانتشار منتشرشده است و سعی می‌کنیم با ارتباط سازنده و مؤثر با جراید، ناشر فعالیت‌های مؤثر و نوعی دیده شدن فعالیت راهداران و رانندگان بخش حمل‌ونقل باشیم.
  
  
. سطح تعامل شما با دستگاه‌های اجرایی و متقابلاً میزان تعامل آن‌ها با اداره شما چگونه است و تا چه حد فرمانداری، بخشداری یا دهداری برای بهبود وضعیت راه‌ها حمل‌ونقل جاده‌ای با شما همکاری دارند؟
  
تعامل سازنده‌ای بین اداره با سایر ارگانها مخصوص فرمانداری و بخشداری‌ها و دهیاری‌ها داریم. به‌نوعی با همکاری فرمانداری شهرستان و نهادهای زیر مجموع بانکی از اطلاعات کلیه ماشین‌آلات راه‌سازی جمع‌آوری‌شده است که در موقع نیاز به کمک راه‌ها بیایند. همکارانی که در روستاها مشغول به کارند همواره موردحمایت و کمک دهیاران قرار می‌گیرند و به‌تازگی با ابتکار فرمانداری بندرعباس مقرر است که یک دستگاه لودر به‌صورت تمام‌وقت در اختیار راهداری شهرستان باشد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها