شرکت‌های سرمایه پذیر ملزم هستند تا پایان هفته جاری سود سهام عدالت را واریز کنند+ جزئیات و میزان سود واریزی



تا کنون از ۳۶ شرکتی که در پرتفوی بورسی سهام عدالت قرار دارند، ۳۴ شرکت مجامع خود را برگزار کرده‌اند. اگر شرکت‌های سرمایه پذیر تا پایان هفته جاری سود را واریز نکنند، هفته آینده در کمیته تخلفات سازمان بورس باید پاسخگو باشند.

    

به گزارش صبح ساحل، سازمان خصوصی سازی اعلام کرد‏ وصول سود شرکت‌های دارای پرتفوی در سهام عدالت را پیگیری می‌کند تا وعده داده شده برای واریز نوبت اول سود برای سهامداران به زودی محقق شود.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ ۱۴۰۱/۹/۲۲ روزنامه تعادل با عنوان "گره کوره سهام عدالت" توضیح داد: درباره سهام عدالت و تقسیم سود آن هیچ نکته مبهم و غیرشفافی وجود ندارد و سازمان خصوصی سازی درباره جزئیات آن همواره اطلاع رسانی کرده است. واریز سود سهام عدالت برای سهامداران به ترتیبی که پیش از این رئیس سازمان خصوصی سازی وعده داده بود، منتفی نشده و این سازمان در حال پیگیری از شرکت‌های سهام عدالت برای واریز نهایی سود شأن است.

تا کنون از ۳۶ شرکتی که در پرتفوی بورسی سهام عدالت قرار دارند، ۳۴ شرکت مجامع خود را برگزار کرده و فقط دو شرکت که سال مالی آن‌ها منتهی به شهریور ماه است هنوز مجامع خود را برگزار نکرده‌اند. بعضی از این شرکت‌ها سودی برای تقسیم نداشتند، اما ۲۹ شرکت سود تقسیم کردند و مجموع سودهای تقسیم شده به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از دو برابر سال گذشته رسیده است.

بر این اساس افرادی که پرتفوی ۵۳۲ هزار تومانی دارند حدود یک میلیون تومان و افرادی که سهامدار یک میلیون تومانی سهام عدالت هستند، دو میلیون تومان سود بابت عملکرد سال ۱۴۰۰ شرکت‌های سرمایه پذیر، دریافت خواهند کرد.

با توجه به اینکه میزان سود به دو برابر میزان سال قبل رسیده بود، شورای عالی بورس تصمیم گرفت این سود را در دو نوبت؛ بخش اول را تا پایان آذر ماه و بخشی را در انتهای اسفند یا اوایل فروردین ماه پرداخت کند. بر اساس جداول زمان پرداخت، پیش بینی می‌شد حداقل ۵۰ درصد از سود تا پایان آذر واریز شود و تاکنون بعضی از شرکت‌ها به صورت کامل سود را واریز و بعضی از شرکت‌ها بخشی از سود را واریز کرده و وعده داده‌اند که تا پایان هفته جاری مابقی سود را واریز کنند.

سازمان خصوصی سازی اعلام کرده که وصول سود اعلامی سایر شرکت‌ها را نیز پیگیری می‌کند تا سود وعده داده شده به حساب سهامداران واریز شود. بر اساس اعلام این سازمان اگر شرکت‌های سرمایه پذیر تا پایان هفته جاری سود را واریز نکنند، هفته آینده در کمیته تخلفات سازمان بورس باید پاسخگو باشند.

  

سال گذشته سهامداران عدالت چقدر سود سهام دریافت کردند؟

بر این اساس فرایند واریز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ برای ۴۹ میلیون و ۱۸۸ هزار مشمول سهام عدالت از ۲۱ اسفند ماه سال گذشته آغاز شد و طبق آن سهام عدالتی‌های ۴۵۲ هزار تومانی ۴۸۹ هزار تومان، سهام عدالتی‌های ۴۹۲ هزار تومانی ۵۳۲ هزار تومان، سهام عدالتی‌های ۵۳۲ هزار تومانی ۵۷۵ هزار تومان و سهام عدالتی‌های یک میلیون تومانی یک میلیون و ۸۱ هزار تومان سود دریافت کردند.

جاماندگان سهام عدالت به کجا مراجعه کنند

طرح پیشنهادی ثبت نام و تخصیص مجدد سهام عدالت به افراد واجد شرایط تصویب شده و علی‌الرغم این هنوز اطلاعات دقیقی از جزئیات زمان و شیوه ثبت نام وجود ندارد. با این حال احتمال این که برای ثبت نام مجدد سهام عدالت تنها نیاز به مدارک هویتی برای بارگذاری در سامانه ثبت نام سهام عدالت بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای باشد، بسیار زیاد است. تاکنون، برای ثبت نام جاماندگان آدرس سامانه و سایت اعلام نشده است. اما پیش بینی می‌شود که ثبت نام این افراد از طریق سامانه موجود سهام عدالت انجام شود.

آیا جاماندگان سهام عدالت دریافت می کنند؟

با توجه به دریافت سود نقدی سهام عدالت و رشد ارزش این سهام، افرادی که از ثبت نام سهام عدالت جا مانده بودند، خواستار ثبت نام مجدد برای سهام عدالت شدند. پس از افزایش این درخواست‌ها دولت طرحی را تصویب نمود که جاماندگان سهام عدالت در سال 1401 بتوانند ثبت نام سهام عدالت را آغاز کنند. این طرح بیش از همه برای اقشار ضعیف جامعه در نظر گرفته شده است. بر اساس اطلاعات موجود ثبت نام برای 3 گروه اصلی امکان‌پذیر خواهد بود. این گروه‌ها شامل:

_ افرادی که در دور اول ثبت نام سهام عدالت، به هر دلیلی موفق به ثبت نام نشدند.
_ افرادی که پس از اجرایی شدن طرح سهام عدالت عضو سازمان‌های حمایتی شده‌اند.
_ افرادی که بین 6 دهک اول و اقشار ضعیف جامعه قرار گرفته و دولت موظف به حمایت از آن‌ها است.

زمان ثبت نام مجدد برای جاماندگان سهام عدالت 1401

امکان ثبت نام سهام عدالت در سال 1401 برای افراد جا مانده و کودکان که تازه متولد، فراهم شده است. به دلیل استقبال مردم در سال های جاری برای ثبت نام مجدد دریافت سهام عدالت، دولت به منظور یکسان نمودن سطح درآمد افراد جامعه به خصوص اقشار کم درآمد تصمیم بر ایجاد شرایط برای ثبت نام مجدد را فراهم کرده است. در زمان نخست ثبت نام فقط 49 میلیون نفر موفق به ثبت نام شده بودند و افراد بسیاری موفق به ثبت نام و دریافت سهام عدالت نشده اند و بی صبرانه منتظر شروع ثبت نام در سال 1401 هستند. در ادامه به توضیح کامل زمان ثبت نام سهام عدالت در سال 1401 می‌پردازیم.

 

واگذاری سهام عدالت به جاماندگان

هر دوره با شروع تب و تاب واریز سود سهام عدالت گروهی از جاماندگان سهام عدالت برای ثبت نام و دریافت سهام بیش از پیش تلاش می‌کنند. در زمان نخست ثبت نام فقط 49 میلیون نفر موفق به ثبت نام شده بودند. افرادی که موفق به ثبت نام و دریافت سهام عدالت نشده‌اند بی صبرانه منتظر شروع ثبت نام در سال 1401 هستند. در سال‌های 84 تا 89  فراخوانی برای تخصیص سهام عدالت به گروهی دیگر از مشمولان جامانده ارائه شد. اغلب این مشمولان از دو دهک درآمد کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند. مقرر شده است که به هر نفر از جاماندگان، سهام عدالت به ارزش 10 میلیون تعلق بگیرد. پنج میلیون تومان آن در قالب کمک بلاعوض دولتی و باقی مبلغ باید از محل سود و درآمدهای آتی سهام عدالت طی 10 سال به صورت اقساط پرداخت شود.

بنابراین امکان ثبت نام سهام عدالت در سال 1401 برای افراد جا مانده و کودکان تازه متولد شده فراهم شده است. استقبال مردم برای ثبت نام مجدد دریافت سهام عدالت بسیار زیاد است و به همین دلیل نیاز به بررسی برای جدا کردن افراد پردرآمد و افراد واجد شرایط برای دریافت این سهام وجود دارد.

 

تاریخ ثبت نام سهام عدالت در سال 1401

افرادی که به هر دلیلی موفق به ثبت نام سهام عدالت نشده بودند، باید در فرصت اعلامی از سوی دولت، اقدام به ثبت نام مجدد کنند. قرار بود تا در خرداد ماه سال 1401 فرصت مجدد ثبت نام سهام عدالت در سال 1401 در اختیار افراد قرار داده شده و در همین زمان نیز وزارت کار لیستی از افراد واجد شرایط دریافت سهام عدالت را اعلام کنند. این لیست تا پایان سال قبل به مجلس ارائه شده و مجلس شورای اسلامی پس از بررسی آن تاریخ تقریبی ثبت نام سهام عدالت برای جاماندگان را اعلام کرد. با این وجود تا به امروز زمان دقیقی برای آغاز نام نویسی مجدد سهام عدالت اعلام نشده است. اخبار حاکی از این است که ثبت نام تمامی افراد جا مانده و کودکان تازه متولد شده برای دریافت سهام عدالت تا پایان سال جاری انجام می‌شود.

 

ثبت نام سهام عدالت با کد ملی

همانطور که می‌دانید، طرح اعطای مجدد سهام عدالت در دست تصویب از طرف دولت است. اما تا به امروز اطلاعات دقیقی درباره ثبت نام با کد ملی برای دریافت سهام عدالت درج نشده است. با توجه به روند ثبت نام سهام عدالت در دوره پیشین، پیش‌بینی می‌شود ثبت نام سهام عدالت جاماندگان این مرحله تنها به صورت آنلاین و با کد ملی از طریق سامانه سهام عدالت انجام شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها