وزیر صمت:

افزایش عرضه قیمت خودرو را کاهش می دهد



فاطمی‌ امین گفت: با عملیاتی شدن واردات خودرو و همچنین به موازات آن افزایش تولید و عرضه آن در بازار آزاد، شاهد روند کاهشی قیمت ها خواهیم بود.

   
به گزارش صبح ساحل، رضا فاطمی‌ امین روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در تبریز ، از افزایش قابل توجه تولید خودرو طی ماه های اخیر خبر داد و افزود: تولید انواع خودرو تا آذر ماه امسال به اندازه کل تولید خودرو در سال گذشته بوده است که این آمار بسیار خوبی در این صنعت به شمار می رود.

وی اظهار داشت: با عملیاتی شدن واردات خودرو و همچنین به موازات آن افزایش تولید و عرضه آن در بازار آزاد، شاهد روند کاهشی قیمت ها خواهیم بود.

فاطمی امین با بیان اینکه خودرو تبدیل به بازار سرمایه ای در کشور شده است و قیمت های مطرح شده در بازار آزاد غیر واقعی است، این قیمت ها را ساختگی خواند و اضافه کرد: یکی از معیارهای نرخ خودرو و راهکارها برای مقابله با این قیمت گذاری ها این است که مردم و متقاضیان خرید خودرو، قیمت های واقعی را از بازار بورس استخراج کنند.

وی با اشاره به التهابات موجود در بازار خودرو، گفت: خودرو دارای دو قیمت است یکی قیمت کارخانه ای و دیگری قیمت در بازار آزاد و آنچه در تلاطم است قیمت بازار آزاد است که به علت ناهماهنگی عرضه و تقاضا رخ داده است.

فاطمی امین با اشاره به اینکه تبریز و آذربایجان شرقی یکی از قطب های مهم صنعتی کشور محسوب می شود و هم اکنون واحدهای بزرگ و متوسط و کوچک بسیاری در این منطقه فعال است، ادامه داد: امروز در جلسه ای با فعالان اقتصادی با مشکلات و دغدغه های این واحدها آشنا شده تا با تبادل اطلاعات بتوانیم به پیشرفت و رشد این واحدها کمک کنیم.

وی یکی از مهمترین مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی کشور و آذربایجان شرقی را مربوط به سرمایه در گردش آنها دانست و یادآور شد: البته باید توجه داشت این مشکل نشانه خوبی است که تولید و بازار تقاضا در کشور وجود دارد و رکودی در این حوزه ها نداریم.

وی در این خصوص رئیس جمهور دستور ویژه ای داده تا برای حل این مشکل در جلسه هفته آینده دولت پیشنهاد خود را ارائه دهیم.

فاطمی امین از رشد ۹.۴ درصدی تولید در بخش صنعت طی ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: با ادامه روند کنونی بسیاری از مشکلات کنونی مردم حل خواهد یافت.

   

افزایش کف عرضه، خریدهای غیرواقعی را کاهش می‌دهد

در این رابطه رسول سلیمانی کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: کلیت ماجرای عرضه خودرو در بورس بسیار مثبت بوده است زیرا رانت ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار که همیشه به جیب دلال می‌رفت، از بین رفت و مبالغ حاصل از فروش خودرو به جیب تولیدکننده رفته و مصرف کننده نیز نسبت به قیمت بازار سود کرد.

وی با اشاره به قواین جدید عرضه خودرو در بورس کالا گفت: با توجه به تدابیری که برای عرضه خودرو در بورس اندیشیده شده، کف عرضه افزایش خواهد یافت به شکلی که خودروسازان بخش خصوصی در هر دور ملزم به عرضه ۵۰۰ دستگاه و خودروسازان بزرگ در هر دور ملزم به عرضه ۲ هزار دستگاه خودرو شده‌اند بنابراین همین افزایش عرضه منجر به پایین آمدن خریدهای غیرواقعی و قیمت سازی های کاذب می‌شود.

دلالان به دنبال احیای قرعه کشی هستند

سلیمانی ادامه داد: علاوه بر افزایش کف عرضه، شرط دیگری نیز اضافه شده مبنی بر اینکه خریدار از سال ۹۸ به این سو نباید از خودروسازان خریدی داشته باشد که همین موضوع می‌تواند ورود به بازار را محدود و احتمال تبانی را کاهش دهد. البته نحوه نظارت بازار بورس هم در این بخش مؤثر است که اگر اتفاق غیرمتعارفی افتاد بتواند عرضه را ابطال کند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: بیشتر دلالان مخالف عرضه خودرو در بورس هستند زیرا متضرر شده‌اند و برای جبران به دنبال احیای روش قرعه کشی هستند تا باز از اختلاف قیمت کارخانه و بازار، سودهای میلیاردی کسب کنند.

عرضه خودرو در بورس نمی‌تواند قیمت بازار را افزایش دهد

وی در مورد افزایش قیمت بازار نیز با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد ناشی از جهش قیمت ارز است، گفت: در حال حاضر افراد مسیر سازنده‌ای برای حفظ ارزش پول خود نمی‌بینند و به همین دلیل با هر روشی و با خرید انواع کالاها به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند و با توجه به اینکه به بازار سرمایه اطمینانی ندارند و سود بانکی نیز کمتر از نرخ تورم است، به سمت بازار خودرو متمایل شده‌اند چراکه امکان فروش سریع خودرو وجود دارد و این بازار می‌تواند بین ۱۰۰ میلیون تا چند میلیارد تقاضاهای سرمایه‌ای را پوشش دهد، بنابراین خرید خوردو گزینه خوبی برای حفظ سرمایه است.

سلیمانی تصریح کرد: همچنین مجموع خودروهای عرضه شده در بورس کمتر از یک درصد تولید سالیانه خودروسازان بوده است بنابراین نمی‌تواند تأثیری در افزایش قیمت خودرو در بازار داشته باشد.

کاهش قیمت خودرو با افزایش عرضه

این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر همه خودروها در بورس عرضه شوند و بر فرایند فروش نظارت دقیقی صورت گیرد که منابعی که از فروش خودرو در بورس حاصل می‌شود جهت افزایش تولید به جیب تولیدکننده تزریق شود و به همان تناسب نیز عرضه افزایش یابد می‌توان امید داشت که قیمت خودرو با کاهش مواجه شود.

صدای دلالان بلند شده است

همچنین محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ضمن اعلام رانت ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری خودرو، گفته است که «افرادی که از این رانت بهره برده‌اند اکنون به دنبال هجمه علیه عرضه خودروسازان در بورس و بازگشت به همان روال رانت‌زای گذشته هستند تا باز هم بتوانند از این رانت استفاده کنند.»

وی با بیان اینکه دلالان خودرو در صف نخست مخالفان عرضه خودرو در بورس قرار دارند، تاکید کرده است که «عرضه در بورس باعث شده خودرو ارزان‌تر از بازار به دست مصرف‌کننده برسد؛ در نتیجه اعتراض دلالان را به همراه داشته باشد؛ برای مثل تارایی که ۵۵۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود مردم ۴۵۰ میلیون تومان در بورس خریدند، مشخص است که صدای دلالان را بلند می‌کند.»

  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها