افزایش انتقادات به هیئت رئیسه مجلس و قالیباف؛

تنش در پارلمان



انتقادها به تصمیمات هیئت‌رئیسه مجلس و نحوه‌ی اداره جلسات، طی هفته‌های اخیر شدت گرفته است. پس از استعفای یکی از نمایندگان مجلس حساسیت‌ها به این موضوع بیشتر هم شد. «الیاس نادران»، نماینده تهران در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۱ دی‌ماه، از هیئت‌رئیسه مجلس خواست که تقاضای استعفایش از نمایندگی مجلس شورای اسلامی را اعلام وصول کند. نادران خطاب به «محمدباقر قالیباف»، رئیس‌ مجلس گفت: «استعفایم را تقدیم هیئت‌رئیسه کرده‌ام؛ تقاضا دارم که آن را قرائت کنید. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هیئت‌رئیسه باید تقاضای استعفا را قرائت کند و اجازه تفسیر ندارد». اگرچه نادران تشریح دلایل استعفایش را به زمان نطق خود موکول کرد اما شنیده‌ها از برخی نمایندگان مجلس حاکی از این است که نادران در انتقاد از عملکرد هیئت‌رئیسه مجلس استعفا داده است. این ماجرا پایان نیافت و با جدال لفظی دو نماینده در صحن علنی روز سه‌شنبه به اوج رسید. موضوع ازاین‌قرار بود که یکی از نمایندگان مجلس به قالیباف به خاطر نوع اداره مجلس تذکر داد و انتقادی را مطرح کرد؛ نماینده‌ای دیگر در پاسخ به این انتقاد واکنش تندی را نشان داد که منجر به مشاجره لفظی شد. در خروجی این جدال، قالیباف به اداره پادگانی مجلس متهم شد. در جلسه علنی روز گذشته نیز {چهارشنبه} یکی دیگر از نمایندگان مجلس، عملکرد هیئت‌رئیسه را خلاف آیین‌نامه مجلس دانست و تهدید به شکایت کرد. حال با توجه به افزایش انتقادها به عملکرد هیئت‌رئیسه به نظر می‌رسد قالیباف طی هفته‌های آینده به‌خصوص در بحث تصویب بودجه ۱۴۰۲، کار سختی را در پیش دارد. گزارش از هفته پرحاشیه مجلس را در ادامه می‌خوانید.
  

در جواب عملکرد هیئت‌رئیسه به کجا شکایت کنیم؟

«عبدالحسین روح‌الامینی»، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عدم ارجاع طرح‌های نمایندگان برای استیضاح وزرا از سوی هیئت‌رئیسه مجلس، گفت: «۵۸ نفر در سامانه خواستار استیضاح وزیر بهداشت هستند؛ جراید، مطبوعات و نمایندگان بدانند که کلمه «اعلام وصول» برای استیضاح در آیین‌نامه نیامده و هیئت‌رئیسه موظف است بلافاصله درخواست استیضاح را ارجاع دهند و مابقی موضوع را به صحن بسپارد». این نماینده مجلس در جلسه روز چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ مجلس در تذکری خطاب به هیئت‌رئیسه مجلس بابیان اینکه «ماده ۲۲۱ صراحت دارد که هیئت‌رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع نماید» اظهار کرد: «این موضوع قابل تفسیر نیست؛ اینکه شما دروازه‌ای کنترلی در هیئت‌رئیسه گذاشتید و بررسی می‌کنید که موضوعی به مصلحت است یا نیست».
وی افزود: «طبق ماده ۱۶ آیین‌نامه مجلس اعضای هیئت‌رئیسه سوگند خوردند که در انجام وظایف مراعات بی‌طرفی کامل و اجتناب از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه داشته باشند. همچنین طبق ماده ۲۳ آئین‌نامه داخلی مجلس، رئیس و سایر اعضای هیئت‌رئیسه مجلس در مورد انجام وظایف محوله در این آیین‌نامه در برابر مجلس مسئولیت مشترک دارند؛ ما از هیئت‌رئیسه مجلس به دلیل عملکرد خلاف آیین‌نامه به کجا شکایت کنیم؟ به کمیسیون اصل نود یا کمیسیون آیین‌نامه؟ امضا جمع کنیم یا اینکه از نمایندگی استعفا دهیم؟ خیلی راحت بگویید کار خودتان را می‌کنید و ما هم که زورمان به شما نمی‌رسد». این نماینده مجلس گفت: «من همه موارد را قدم‌به‌قدم امربه‌معروف کردم و تذکر دادم و با رئیس و هیئت‌رئیسه صحبت کردم و چند ماه است که مهلت دادیم و همه این کارها را کردیم؛ خواهش می‌کنم قبل از اینکه مسیرهای دیگری طی شود، روند را اصلاح کنید». روح‌الامینی اظهار کرد: «حالا ده‌ها نفر نظری دارند و هیئت‌رئیسه باید طبق ماده ۲۲۱ آیین‌نامه این نظر را به کمیسیون مربوطه ارجاع دهد، بررسی شود و به صحن بیاید و رای گیری شود؛ این توجیهات که ۹ وزیر استیضاح دارند و باب این کار باز می‌شود، قابل‌قبول نیست». وی خطاب به هیئت‌رئیسه مجلس تأکید کد: «ما را به سمت شکایت از هیئت‌رئیسه، به سمت شکایت به کمیسیون آیین‌نامه و اعتراض مدنی مانند برخی از همکارانمان که از نمایندگی استعفا دادند، سوق ندهید». «علی نیکزاد»، نایب‌رئیس مجلس که روز چهارشنبه ریاست صحن مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر روح‌الامینی اظهار کرد: «خواهش می‌کنم حضرت‌عالی استعفا ندهید؛ ما موضوع را در هیئت‌رئیسه بررسی می‌کنیم».
  

مجلس سلیقه‌ای اداره می‌شود

«ناصر موسوی‌لارگانی»، نماینده چهار دوره مجلس و عضو سابق هیئت‌رئیسه، روز سه‌شنبه {۱۳ دی‌ماه} با استناد به ماده ۱۶ آیین‌نامه داخلی مجلس در تذکری شفاهی، بابیان اینکه مجلس سلیقه‌ای اداره می‌شود، اظهار کرد: «بنده سؤالی از وزیر ورزش داشتم که قرار بود در دستور کار قرار گیرد، اما هنوز در دستور نیامده است. همچنین سه سؤال از وزیر صمت دارم که بیش از هشت ماه از اعلام وصول آن می‌گذرد». او در ادامه با ذکر اینکه به نظر می‌رسد باید آیین‌نامه را باب میل هیئت‌رئیسه و رئیس مجلس اصلاح کرد، گفت: «امروز آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی زیر پا گذاشته می‌شود». نماینده مردم فلاورجان در مجلس بیان کرد: «بعضاً در دستورها شاهدیم زمانی که موافق و مخالف صحبت می‌کنند، رئیس مجلس بدون کسب اجازه وارد بحث شده و نظر خود را مطرح می‌کند. اگر رئیس قبلی مجلس به بحث‌ها هم ورود می‌کرد از موافقان و مخالفان کسب اجازه می‌کرد؛ نمی‌شود هیئت‌رئیسه هر طوری که می‌خواهد مجلس را هدایت کند». در ادامه «علی نیکزاد»، نایب‌رئیس مجلس که روز سه‌شنبه نیز در غیاب قالیباف اداره جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، سعی کرد در قالب پاسخ، موسوی‌لارگانی را قانع کند؛ اما موضوع به اینجا ختم نشد و «علی بابایی کارنامی»، نماینده ساری در مجلس با استناد به اصول ۸۴، ۸۵ و ۸۶ قانون اساسی در واکنش به تذکر «سید ناصر موسوی لارگانی»، نماینده فلاورجان در اخطاری گفت: رئیس مجلس حق دارد در پاسخ به تذکر و اخطار نمایندگان اظهارنظر کند، برخی یادشان رفته که در مجالس قبلی برجام ۲۰ دقیقه‌ای تصویب و علیه کارگران چه مصوباتی تنظیم شد.
  

می‌خواهند مجلس آینده را تسخیر کنند

این نماینده مجلس بابیان اینکه به دلیل عملکرد مجالس قبلی امروز گرفتار مشکلاتی در کشور هستیم، افزود: «نباید به رئیس مجلس انقلابی و هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم غیرمنصفانه نقد شود. اجازه ندهید برخی با استفاده از ابزارهای خارج از مجلس و به بهانه جریان‌های سیاسی علیه مجلس یازدهم جفا کنند. منتقدان باید انصاف داشته باشند. رئیس مجلس چه زمانی گفت به چه کسی رأی دهید یا ندهید؟ رئیس جلسه حق دارد کار کارشناسی کند». بابایی تصریح کرد: «در مجالس گذشته بانک رفاه کارگران یک‌شبه به برخی از جریانات سیاسی واگذار شد. برخی یادشان رفته در برنامه دوم، سوم و چهارم توسعه مصوباتی علیه سرمایه‌های کشور به تصویب رسید و چه جنایاتی صورت گرفت. حال برخی به مجلس قبلی افتخار می‌کنند؟» بابایی مدعی شد: «مجلس یازدهم پرافتخارترین مجلس بوده و هم‌اکنون به رئیس، نایب‌رئیس و تمام ارکانش می‌بالد. ما باید درون مجلس بحث کارشناسی کنیم و نباید برخی افراد از بیرون مجلس خط بگیرند. ما اجازه نمی‌دهیم در کشور چنین کاری صورت گیرد. کور خوانده‌اند کسانی که با تضعیف مجلس می‌خواهند مجلس آینده را تسخیر کنند».
  

مجلس پادگان نیست

در ادامه، «ناصر موسوی‌لارگانی» در تذکری با استناد به اصل ۷۵ آئین‌نامه داخلی مجلس و در واکنش به تذکر علی بابایی کارنامی، به دفاع از خود پرداخت و اظهار کرد که تنها تأکید داشته، هیئت‌رئیسه باید بر اساس آئین‌نامه، مجلس را اداره کنند؛ چراکه اگر مباحثی در مجلس مطرح می‌شود و رئیس مجلس قصد صحبت دارد، باید از زمان موافق یا مخالف استفاده کند در غیر این صورت نمی‌تواند خودش صحبت کند. موسوی لارگانی بابیان اینکه رئیس مجلس هر صبح تنها ۱۵ دقیقه فرصت نطق دارد، گفت: «بنده در صحبت‌هایم نه از رئیس قبلی مجلس دفاع کردم و نه با رئیس فعلی پدرکشتگی دارم. حرف بنده این بود که باید آئین‌نامه رعایت شود. همه ما نماینده هستیم و باید به آئین‌نامه پایبند باشیم».
موسوی‌لارگانی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: «بنده حرفی منطقی و در چارچوب قانون زدم. اکنون بودجه به مجلس آمده اما هیئت‌رئیسه به بهانه برنامه هفتم اجازه بررسی آن را نمی‌دهد. درست است که باید اول برنامه ارائه می‌شد، اما اینکه اکنون جلوی بودجه را گرفته‌اید، چگونه می‌خواهید بودجه را تصویب کنید؟ اینجا پادگان نیست. قالیباف نمی‌تواند نظر خود را اعمال کند، بلکه همه ما باید در چارچوب آئین‌نامه عمل کنیم. جوری عمل نکنید که بیرون از مجلس به ما بخندند. از نیکزاد که رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است، انتظار می‌رود اگر بنده حرف غیرمنطقی زدم با من برخورد شود و اگر حرف بابایی کارنامی به من توهین‌آمیز بود، با وی برخورد شود».
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها