با حضور معاون وزیر صمت؛

عملیات اجرایی دو پروژه تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس آغاز شد


نویسنده: صبح ساحل

با حضور معاون وزیر و رئیس هیئت عامل سازمان ایمیدور، استاندار هرمزگان، سرپرست منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس و نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی عملیات اجرایی دو شرکت تولید کانتینر و تولید پودر گچ در منطقه ویژه اقتصادی، صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس آغاز شد. کلنگ زنی شرکت داریک پارسیان باهدف تولید ۲۵ هزار TEU کانتینر، با سرمایه‌گذاری ۳۱.۵ میلیون دلار و اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر انجام شد. همچنین عملیات اجرایی شرکت باریت فلات ایران با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن پودر گچ و سرمایه‌گذاری ۲.۱ میلیون دلار در سایت توسعه‌ای منطقه ویژه آغاز شد. این پروژه اشتغال ۳۳ نفر را به‌طور مستقیم موجب می‌شود.

 

منطقه ویژه خلیج‌فارس، محیطی امن برای سرمایه‌گذاری

«کامران داستانی»، سرپرست منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس در آئین آغاز عملیات اجرایی دو پروژه تولیدی گفت: «۱۲ پروژه به ارزش ۷۴۶ میلیون دلار و اشتغال ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در سایت توسعه منطقه ویژه، سرمایه‌گذاری شده است که امروز عملیات اجرایی دو پروژه آغاز می‌شود. این ۱۲ شرکت در ۲۹۷ هکتار فعالیت خواهند کرد».

وی بابیان اینکه دو پروژه توسعه‌ای دیگر نیز به‌زودی با حضور ریاست‌جمهور آغاز به کار خواهد کرد، افزود: «هم‌زمان عملیات اجرایی پروژه زیرساختی بازگشایی معابر سایت توسعه که منطقه ویژه خلیج‌فارس متولی آن است آغاز می‌شود. با بازگشایی معابر برقراری ارتباط بین سرمایه‌گذاران در زمین‌های توسعه به سهولت انجام می‌شود».

کامرانی تعداد پروژه‌های جانمایی شده در سایت توسعه را ۱۸ طرح اعلام و اضافه کرد: «تولید شمش فولاد، ورق فولاد، شمش سرب و روی، کانتینر، پودر گچ و قیر بخشی از زمینه‌های فعالیت این شرکت‌هاست».

سرپرست منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس گفت: «این اطمینان را به سرمایه‌گذاران می‌دهم که منطقه ویژه به یاری مسئولان استانی منطقه اَمنی برای سرمایه‌گذاری در استان شود».

 

27 میلیارد دلار به ذخایر معدنی کشور اضافه شده است

«وجیه الله جعفری»، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: «منطقه ویژه اقتصادی آمادگی خود را برای هرگونه همکاری برای با بخش سرمایه‌گذاری اعلام کرده است».

وی بابیان اینکه بخش توسعه منطقه ویژه حدود به یک سال پیش آغاز به کارکرده است، افزود: حدود ۷۶۵ میلیون دلار در حال حاضر سرمایه‌گذاری (غیر از پروژه پتروپالایشگاه) انجام‌شده است.

جعفری با اشاره به اینکه این میزان سرمایه‌گذاری می‌تواند چرخ اقتصادی استان و کشور را به حرکت درآورد، اظهار کرد: «حمایت و پشتیبانی‌ خود را برای تأمین زیرساخت‌ها در سایت توسعه منطقه ویژه با شدت و حدت بیشتر انجام خواهیم داد».

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «ایمیدرو به‌عنوان یک سازمان توسعه‌ای در کشور یکی از بخش‌های زیرساختش در مناطق ویژه است. دو منطقه ایمیدرو در هرمزگان قرار دارد. دو منطقه مهم، استراتژیک و اثرگذار پارسیان و خلیج‌فارس».

وی بابیان اینکه در بخش معدن و صنایع معدنی که زنجیره تکان‌دهنده بالادستی می‌تواند باشد، باید کارهای بیشتری صورت گیرد، عنوان کرد: «در اکتشاف ذخایر خوبی داریم. در پنج سال گذشته ایمیدرو بیش از ۲۷ میلیارد دلار ذخایر جدید معدنی اضافه کرده است که ۱۴ میلیارد دلار آن طی ۲ سال گذشته و در دولت سیزدهم بود».

معاون وزیر صمت گفت: «برنامه عملیاتی کاربر روی ۱۴ عنصر معدنی در حال طرح‌ریزی است. برای صرفه‌جویی ارزی باید زنجیره‌های پایین‌دستی فعال شود».

جعفری افزود: با قراردادهایی که بسته‌شده، زمین‌‌هایی که واگذارشده و با حمایت‌های مسئولان استان هرمزگان، سازمان ایمیدرو و سرمایه‌گذاران ان‌شالله پروژه‌ها زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری برسند.

 

انباشت سرمایه و گسستگی زنجیرها دو چالش اصلی استان

«مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان در آئین آغاز عملیات اجرایی دو پروژه تولیدی گفت: «مناطق ویژه قرار است مناطق پیشران تنظیم اقتصاد باشند؛ یعنی انضباط و نظم حرف اول را در آن‌ها می‌زند. منطقه ویژه خلیج‌فارس هم تا الآن خوب عمل کرده است. نیاز است این انضباط به همه بخش‌ها تسری پیدا کند و صرفاً حدود به جغرافیای منطقه ویژه نیست».

وی بابیان اینکه در بندر شهیدرجایی و منطقه ویژه خلیج‌فارس دو جایگاه بزرگ سوخت را طراحی کردیم، افزود: «در استان دو مسئله‌داریم؛ گیر اصلی‌مان در توسعه استان انباشت سرمایه است. انباشت سرمایه در استان انجام نمی‌شود. تقریباً بیش از ۷۰ درصد سود بنگاه‌ها از استان خارج می‌شود».

دوستی با اشاره به اینکه گسستگی زنجیره‌های ارزش مسئله دیگر است، افزود: چهار میلیون تن فولاد تولید می‌کنیم اما فولاد به صنعت پیشران ما یعنی کشتی‌سازی نمی‌رود چراکه فولاد گریدهای موردنیاز صنعت کشتی‌سازی را تولید نمی‌کند. کمک کنید بتوانیم نهاده‌های تولید اقتصاد دریا و بخش کشتی‌سازی را تأمین کنیم».

استاندار هرمزگان در بخش دیگری اضافه کرد: «با توجه به رشدی که در بخش لوازم‌خانگی کشور اتفاق افتاده است امیدواریم بتوانیم زنجیره لوازم‌خانگی را به استان بیاوریم».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها