بررسی وعده احداث بزرگترین چرخ و فلک کشور در بندرعباس؛

زبان پُر، کارنامه خالی!



رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری بندرعباس مدعی شده است که راه‌اندازی تله کابین بندرعباس به هرمز و احداث بزرگترین چرخ و فلک کشور در ساحل بندرعباس، جز طرح‌های سرمایه‌گذاری در دست شهرداری است. بسیاری از کاربران فضای مجازی نسبت به این خبر واکنش منفی نشان دادند و آن را به سخره گرفتند؛ چرا که طبق وعده مسئولان در این سال‌ها بارها برای بندرعباس شهربازی ساخته شده و منوریل، مترو، بی.آر.تی و تله‌کابین راه‌اندازی شده است. کاربران به برخی چالش‌های شهر بندرعباس از جمله وضعیت تنظیف شهر، خورها، ترافیک، حمل و نقل عمومی، بافت فرسوده و غیره اشاره کردند و به جای وعده‌های بی‌سرانجام، رسیدگی به این موارد را از مدیران شهری خواستار شدند. مسئولان شهری در شرایطی از احداث بزرگترین چرخ و فلک جنوب کشور می‌گویند که راه‌اندازی شهربازی بندرعباس نیز از ابتدای تغییر تیم مدیریتی در شهرداری جز برنامه‌های اصلی‌شان بوده است اما اکنون پس از گذشت دو سال، پیشرفتی نداشته و بلاتکلیف مانده. عمده فعالیت شهرداری طی این مدت نیز در حوزه زیباسازی شهر انجام شده و پروژه شاخص دیگری را شاهد نبودیم.

حال با فرض اینکه یک سرمایه‌گذار در شرایط اقتصادی و تورمی کنونی حاضر به سرمایه‌گذاری برای احداث چرخ و فلک شود، باید دید در ازای چه چیز زیر بار این موضوع می‌رود؟ مفاد قراردادی که بسته می‌شود به سود مردم است؟ و چه تضمینی وجود دارد که این طرح نیز همچون طرح‌های بی.آر.تی، زیباسازی خور شیلات، بزرگترین آبنمای جنوب کشور، آکواریوم بندرعباس و... تنها سازه‌ا‌ی مخروبه برای شهر باقی نگذارد. در نهایت اینکه حتی رسیدن به مراحل مذکور بعید است به عمر شورا ششم و این تیم مدیریتی شهرداری قد بدهد.

البته که به‌قول‌معروف از کوتهی ماست که دیوار بلند است؛ نباید بندرعباس که به‌عنوان دروازه اقتصادی کشور شناخته می‌شود و فشار تورمی و چالش‌های محیط زیستی این موضوع را شهروندانش متحمل می‌شوند از داشتن امکانت تفریحی چنینی محروم باشند. اگر قرار است در فضای شهری بندرعباس تغییری ایجاد شود، شهرداری یا سایر نهادهای مرتبط می‌توانند مشارکت صنایع را جذب کنند و برخی پروژه‌های کلان تفریحی-گردشگری را به آن‌ها بسپارند. نمونه موفق این اتفاق را در شهرستان سیرجان شاهد هستیم طی دو سال «دهکده گردشگری گهر پارک» با مشارکت یکی از صنایع ایجاد شد و در چند فاز در حال بهره‌برداری است.

این محل با دارا بودن فضاهایی چون دریاچه مصنوعی با استفاده از آب خلیج‌فارس، آبشار مصنوعی، پارک آبی، شهربازی، باشگاه‌ها و زمین‌های ورزشی متعدد، گردشگران زیادی را از همین ابتدا جذب کرده است. اگر هدف شورا و شهرداری این است که شهربندرعباس تنها گذرگاهی برای گردشگران نباشد و از طرف دیگر کمبود امکانات تفریحی شهر را جبران کنند، بهتر است راه‌های متنوعی را امتحان کنند و پس از انجام کار از آن سخن بگویند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها