ماحصل افزايش نرخ بنزين صرف سرمايه گذاري در بخش نفت مي‌شود

آغاز حذف يارانه ثروتمندان



صبح ساحل ، اقتصادی - رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور از حذف يارانه ثروتمندان خبر داد و گفت: طبق قانون از مدت‌ها قبل زمينه‌هاي حذف يارانه پردرآمدها در داخل و خارج از کشور آغاز شده بود ولي دليلي براي رسانه‌اي کردن آن وجود نداشت.نوبخت رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در دومين همايش ملي استاندارد‌هاي حسابداري بخش عمومي در پاسخ به اين سوال که چه گروه‌هايي براي حذف از يارانه از سوي دولت شناسايي شده‌اند، گفت: نخست کساني که در خارج از کشور زندگي مي‌کنند و افزايش قيمت‌ها شامل آنها نمي‌شود و همچنين کساني که درآمد‌هاي بالا دارند که از سوي وزارت تعاون و رفاه در حال بررسي است.رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي تاکيد کرد: اگر اين اقدام درست انجام شود اين حذف‌ها با استرس در جامعه همراه نخواهد بود، زيرا اگر استرسي ايجاد شود بيش از همه براي اقشار کم‌درآمد خواهد بود.وي  درباره‌ي مصوبه کميسيون تلفيق براي حذف خانوارهاي با درآمد بيش از دو ميليون تومان گفت: کميسيون تلفيق در مجلس متني را تصويب کرده، اما وقتي اين تبديل به قانون مي‌شود که در صحن علني مجلس تصويب شود. اما بايد تاکيد کنم که حذف خانوار‌هاي پردرآمد از مدت‌ها قبل در راستاي تبصره 21 قانون بودجه شروع شده است که  فراتر از اين بحث موضوع چگونگي استفاده از منابع هدفمندي يارانه‌ها است که امسال در بهداشت سرمايه‌گذاري شده که از محل ملي درآمد يارانه‌ها بوده است. معاون رييس جمهور همچنين گفت: در حال حاضر قانون هدفمندي يارانه معطوف به دادن يارانه در بين مردم نيست، اما به دنبال حرکت در راستاي اجراي خود قانون هستيم که بايد حداکثر 50 درصد از منابع هدفمندي يارانه‌ها بين خانوار‌ها تقسيم شود و بخشي از آن در توليد، بهداشت و درمان هزينه شود.برهمين اساس سال آينده دولت دو ماموريت جديد را دنبال مي‌کند.وي ادامه داد: 1300 ميليارد تومان براي تسهيلات ارزان‌ قيمت با سود حداکثر 10 درصد ارائه مي‌شود که براي متقاضيان در شهرهاي بزرگ 50 ميليون تومان به هر خانوار وام داده مي‌شود که فاصله بين سود 10 درصدي و سود 21 درصد بانک‌ها را دولت تامين مي‌کند. همچنين 100 ميليارد تومان هم در بخش اشتغال  به ويژه اشتغال نيروهاي متخصص و تحصيل‌کرده هزينه مي‌شود.

رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي افزود: ما نيازمند تحول و بازنگري در زيرساخت‌هاي توسعه هستيم و بايد بدانيم که با چه معياري نظام حسابرسي را تحليل کنيم.

نوبخت ادامه داد: ما برنامه ششم و هفتم توسعه در پيش داريم و بايد از استاندارد‌هايي که در اين همايش تبيين مي‌شود سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استفاده کند.رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي همچنين درباره‌ي بودجه‌ريزي برمبناي عملکرد هم گفت: نظام جديد بودجه‌ريزي از سال گذشته در کشور آغاز شده و ما نياز داريم که در يک دوره‌اي بودجه‌ريزي بر مبناي عملکرد را دنبال کنيم. الان هم لايحه بودجه‌اي که در مجلس هست بر مبناي بودجه‌ريزي براساس عملکرد تهيه شده است، اما اين طرح کامل نيست و بايد در آينده توسعه پيدا کند.وي همچنين گفت: استفاده از قيمت تمام شده در اين موضوع اهميت دارد و اين همايش استاندارد‌هاي بخش عمومي و دولتي را مورد توجه قرار داده است و ره‌آوردهاي آن براي سازمان مديريت نقش مهمي دارد.وبخت اضافه کرد: با توجه به اين‌که اين نوع بودجه‌ريزي معطوف به نتايج است و بر فرآيند بودجه‌ريزي متمرکز نمي‌شود برايش مهم است که دستگاهي بتواند ماموريت خود را عملي کند، انضباط دريافت بودجه در اين نوع بودجه‌ريزي اهميت دارد، اما مهم‌تر از آن عملکرد و نتايج است که يک سازمان بتواند با بودجه‌اي که به آن تعلق مي‌گيرد به اهداف خود دست پيدا کند.

رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي همچنين با اشاره به بهره‌وري پايين در دستگاه‌هاي اجرايي گفت: بهره‌وري دستگاه‌هاي اجرايي نرخ ناپذيرفتني دارد و نشان مي‌دهد که ما براي تخصيص بهينه بودجه برنامه‌ريزي کنيم. محمدباقرنوبخت  با بيان اينکه اتخاذ دقت لازم در حذف يارانه خانوارهاي با درآمد بالا استرس را از جامعه دور مي‌کند اظهار داشت: حذف يارانه خانوارهاي پردرآمد از مدت قبل در راستاي تبصره 21 قانون بودجه 93 آغاز شد اما ضرورتي براي رسانه‌اي کردن آن وجود نداشت. رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي افزود: حذف يارانه ايرانيان خارج از کشور از ماه ها پيش آغاز شده و کار حذف يارانه افراد با درآمدهاي بالا با شناسايي وزارت تعاون و رفاه اجتماعي انجام مي شود. وي در خصوص چگونگي استفاده از منابع قانوهدفمندي گفت: 4 هزار و 800 ميليارد تومان براي ارزان کردن بخش بهداشت و درمان از منابع اجراي هدفمندي استفاده شده است.

وي ادامه داد: 50 درصد منابع هدفمندي بايد بين خانوارها تقسيم شود و مابقي آن صرف افزايش توليد و بهبود بخش بهداشت و درمان شود. سخنگوي دولت تصريح کرد: سال آينده هزار و 300 ميليارد تومان براي تسهيلات ارزان قيمت از محل هدفمندي صرف خواهد شد . به گفته وي در شهرهاي بزرگ همانند تهران تسهيلات 50 ميليون توماني براي خريد مسکن بانرخ 10 درصد پرداخت خواهد شد که فاصله 10 تا 21 درصدي نرخ سود اين تسهيلات قرار است از محل هزار و 300 ميلارد تومان پرداخت شود.

نوبخت همچنين از اختصاص هزار ميليارد تومان براي برنامههاي اشتغال در سال آينده خبر داد. رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي در خصوص افزايش نرخ بنزين در سال 94 گفت: بر اساس مصوبه ديروز محلس شوراي اسلامي افزايش 5 درصدي فرآوردهها در دستور کار قرار گرفته که منابع حاصل از اين افزايش صرف سرمايهگذاري بر بخش نفت خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها