انتقاد به یک پوستر تبلیغاتی

اشتباه فرهنگی در معرفی پوشش اصیل مردان هرمزگانی


نویسنده: صبح ساحل

در روزهای گذشته پوستری در فضای مجازی منتشر شده که طراح آن سعی داشته‌است در کنار تبلیغ غذا، پوشش محلی هرمزگانی‌ها را نشان ‌دهد. در این پوستر شخصی دشداشه به تن و کوفیه (چفیه عربی) بر سر دارد. ارائه این لباس به عنوان لباس سنتی مردان هرمزگانی موجب واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی شده‌است. بسیاری این لباس را عربی می‌دانند و معتقدند که لباس سنتی هرمزگان متفاوت است.

 

 

به گزارش صبح ساحل، پوشش سنتی مردان هرمزگان برگرفته از جغرافیای این منطقه و شغل اجدادی آن‌ها یعنی دریانوردی است. لباس‌های اصیل مردان هرمزگانی شامل پیراهن سفید و بلند است که تا بالای زانو قرار می‌گیرد. همچنین شلوار آن‌ها سفید و از بالا کمی گشاد است و به سمت پایین تنگ‌تر می‌شود.

گفته می‌شود که در اشتباهی رایج لنگ و کپره را از بخش‌های لباس اصیل مردان بندری می‌دانند؛ این در حالی است که این دو بخش وارداتی از شرق آسیا هستند و تاریخچه ورود آن ها به استان به ۱۵۰الی ۲۰۰سال پیش برمی‌گردد.

کلاه سفید یا دستار سر، پاپوش یا پای‌افزار و پوزار نیز از دیگر بخش‌های لباس اصیل بندری به شمار می‌روند که در گذر زمان به فراموشی سپرده شده و اکنون پوشش های وارداتی جایگزین لباس سنتی مردانه شده‌اند.

لباس های مردان هرمزگانی در گذر زمان دچار تغیرات زیادی شده‌است. یکی از دلایل آن تبادلات و تجارت‌های بین تجار و بازرگانان کشورهای نزدیک خلیج فارس با بازرگانان جنوبی بوده است؛ از این رو لباس عربی هیچ ارتباطی با پوشش مردان هرمزگانی ندارد بلکه به واسطه‌ی مراودات و تجارت وارد منطقه شده‌است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها