مسئولان شهری و اعضای شورای شهر بندرعباس انتقاد کردند؛

گلایـــه از عدم همکاری برخی دستگـــاه‌ها



هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر بندرعباس با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان، شهردار بندرعباس و سایر اعضا برگزار شد. در ابتدای این نشست اعضای شورای شهر به تشریح و توضیح معضلات شهر بندرعباس پرداختند.
 
 «اسماعیل بواشه»، رئیس شورای شهر بندرعباس به معضلاتی چون ورود فاضلاب به دریا و آلودگی نقاطی از ساحل، عدم تعیین تکلیف پروژه BRT پس از گذشت چندین ماه، عدم جا به جایی و انتقال زندان شهر و عدم پرداخت سهم شهرداری از عوارض آلایندگی صنایع اشاره کرد و افزود:«درخصوص پروژه بلوار ساحل شرقی، علی رغم اینکه خارج از محدوده شهر است به شهرداری مسئولیت آن داده شد. شهرداری بندرعباس هزینه‌های بسیاری برای این پروژه متقبل شده است، مقرر شد واگذاری بخشی از ساحل شرقی به شهرداری بندرعباس صورت بگیرد که با مخالفت راه وشهرسازی همراه شد. جایگزین آن زمینی در شهرک پیامبر اعظم دارند که در مقابل هزینه‌های شهرداری قابل قیاس نیست». وی با بیان اینکه طرح تفضیلی هنوز به طور رسمی به شورای شهر اعلام نشده است، گفت:«انتظار نداریم این موضوعات در یک شب حل شود اگر بخشی از آن نیز رفع شود مردم راضی هستند». در ادامه اعضای شورای شهر بندرعباس نقطه نظرات خود را در زمینه مسائل شهری بیان کردند که عمده آنها حول محور عدم همکاری اداره و راه وشهرسازی بود. 
«محمدرضا موسوی»، عضو شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه طرح‌های بلند مرتبه سازی در شهر با عدم تصویب طرح تفصیلی گره خورده است، اظهار کرد:«بخش عمده‌ای از مشکلات شهرداری‌ها درموضوعات هماهنگی با دستگاه‌ها بویژه مسکن و شهرسازی است. ما مصوبات متعددی را داریم که بین ارگان‌ها و شهرداری است و سایر سازمان‌ها کمتر به آن پایبند بوده‌اند. واردات ماشین آلات از طریق گمرک می‌تواند به لحاظ درآمدی به شهرداری کمک کند».
«احمد کناری نژاد»، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر بندرعباس گفت:«نبود مدیریت یکپارچه شهری اساسی‌ترین معضل شهر بندرعباس است. عدم تعامل مسکن و شهرسازی با شهرداری مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. بحث واگذاری سند مالکیت پایانه مسافربری جدید، بحث پروژه سرمایه گذاری زمین استانداری برای بلند مرتبه سازی، بازگشایی‌های بافت‌های فرسوده-مخصوصا محله اسلام آباد، سندهای مالکیت زمین‌هایی که در تصرف شهرداری است از جمله زمین آرامستان، پسماند و کشتارگاه؛‌ موضوعاتی است که نیازمند است با سرعت بیشتری در دستورکار قرار گیرد». 
«یعقوب دبیری نژاد»، عضو شورای شهر بندرعباس به عدم رعایت عدالت در پرداخت عوارض آلایندگی صنایع استان به شهرداری بندرعباس اشاره کرد و گفت:«شهرداری اهواز در یک مرحله نزدیک به 6 هزار میلیارد عوارض آلایندگی دریافت کرده است در حالی که این رقم برای شهرداری بندرعباس در سال 1401 به طور کلی 130 میلیارد بوده؛ این موضوع با توجه به وجود دو پالایشگاه و صنایع فولادی متعدد در هرمزگان عین ناعدالتی است. این موضوع را سریعا تعیین و تکلیف و سهم صنایع از آلایندگی را مشخص کنید». وی در ادامه عمل به تعهدات استانداری هرمزگان در خصوص همکاری برای تکمیل پروژه احداث پل انتهایی پیامبر اعظم را خواستار شد و افزود:«متاسفانه با یک ناهماهنگی بین آبفا و شهرداری مواجه هستیم؛ شهرداری اقدام به آسفالت محلات می‌کند و کمی بعد آبفا به بهانه فرسودگی لوله‌ها کنده کاری را آغاز می کند. کیفیت ترمیم پس از کنده کاری نیز استانداردهای لازم را ندارد. همکاران آبفا در حالی مردم را به صرفه‌جویی در آب توصیه می‌کنند که از 80 میلیون متر مکعب آب شبکه مصرفی بندرعباس نزدیک 50 درصد آن هدر می‌رود». 
«فریده عامری» دیگر عضو شورای شهر نیز به موضوع اعطای سند مالکیت مسکن مهر به مردم اشاره کرد و رسیدگی به این موضوع را خواستار شد. «حسن سالاری» نائب رئیس شورای شهر نیز اظهار کرد:«هزینه 24 دستگاه اتوبوس و 50 دستگاه ون پرداخت شده است اما با وجود گذشت یک و سال نیم تنها 4 دستگاه اتوبوس و 14 دستگاه ون به شهرداری بندرعباس داده شده است. درخواست می‌شود این موضوع را پیگیری کنید. همچنین نسبت به اختصاص قیر رایگان به کمک شهرداری بیاید».
پس از آنکه «مهدی نوبانی» شهردار بندرعباس به تشریح اقدامات شهرداری پرداخت و اهم برنامه‌ها را مطرح کرد. معاونان شهردار نیز به برخی موضوعات اشاره کردند. «حسین بازماندگان» معاون عمرانی شهرداری گفت: «هرپروژه‌ای که با مسکن و شهرسازی آغاز کردیم به تعهداتشان عمل نکردند. اگر هم اقدامی انجام شده مواردی را به شهرداری تحویل دادند که قابلیت تبدیل به موضوعات مالی را نداشته است». وی افزود:«تمام پروژه‌های سرمایه‌گذاری و اخذ اسناد منوط به همکاری راه وشهرسازی است. اگر این اداره تعهداتی که به شهر دارد را تصمیم گیری کند پروژه‌های عمرانی با سرعت بیشتری انجام می‌شود». بهادر دیگر معاون شهردار نیز پیشنهاد برگزاری نشست مشترک با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار، مسئولان راه وشهرسازی، اعضای شورای شهر و شهرداری بندرعباس را مطرح کرد.
در پایان «مهدی زندیه وکیلی» سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان با بیان اینکه موضوعات مورد نظر اعضا و مسئولان شهری در دستورکار قرار می‌گیرد بر تعامل بیشتر دستگاه‌ها با مجموعه شهری تاکید کرد و گفت:« برگزاری نشست‌های مشترک با سازمان‌ها درگیر می‌تواند بسیاری از موضوعات را حل کند». وی با بیان اینکه به واسطه سابقه کاری با مجموعه شهرداری آشنایی کامل دارم، افزود:«وظیفه من این است که بیشترین وقت خود را به موضوعات شهری اختصاص دهم. به عملکرد مدیران شهری سابق کاری نداریم از امروز ما پاسخگو هستیم. تنها داشته‌ی من انگیزه برای خدمت و تجربه کاری‌ است». 
زندیه وکیلی اظهار کرد:«نظام شورایی باید از تصمیمات خرد جمعی حمایت کند و مسائلی فارغ از بیرون مجموعه شهری را کمتر دخالت دهند از جمله مسائل سیاسی، قومی و قبیله‌ای». وی در پایان عنوان کرد:«طرح مسائل در فضای تعاملی تنها راه‌حل رفع و حل مسائل است».
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها