۳ تن از مبتلایان به تب کریمه کنگو در کشور جان باختند/ چه کنیم به این بیماری دچار نشویم؟



رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت به افزایش شمار مبتلایان به تب کریمه کنگو در سال جاری اشاره کرد و گفت: متاسفانه ۳ بیمار نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

 

به گزارش صبح ساحل، دکتر محمدرضا شیرزادی ‌ درباره آخرین آمار بروز تب کریمه کنگو در کشور در فصل گرما، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۸ مورد مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور گزارش شده است و متاسفانه ۳ بیمار نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

وی افزود: مهم‌ترین بیماری که طی ذبح دام و دستکاری لاشه آن ممکن است منتقل شود، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

وی درخصوص علائم بیماری اظهار کرد: علائم بیماری تب کریمه ‌کنگو شامل تب، سر درد، علائم گوارشی و در موارد شدید تظاهرات خونریزی دهنده است و درصورتی که فردی علائم یاد شده را پس از مصرف گوشت در خود مشاهده کرد، باید به مراکز بهداشتی مراجعه کند تا هم زودتر درمان شود و هم از احتمال انتقال بیماری توسط خود به دیگران بکاهد.

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، تاکید کرد: مصرف فرآورده‌های حیوانی به صورت خام از نظر انتقال بسیاری از بیماری‌ها خطرناک است و افراد باید از مصرف گوشت و جگر خام خودداری کنند. فرآورده دامی باید به صورت پخته مصرف شود تا مطمئن شویم عامل بیماری‌زا کاملا از بین رفته است.

او تاکید کرد: گوشت دام ذبح شده را باید قبل از قطعه قطعه کردن و مصرف، حداقل ۲۴ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری کرد. جگر و سایر امعا و احشای دام نیز قبل از مصرف باید ۴۸ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال باشد. این فرآیند از آن جهت اتفاق می‌افتد که در این مدت میزان اسیدیته و PH گوشت کاهش یافته و اگر ویروسی در آن وجود داشته باشد، از بین می‌رود.

 

تب خونریزی دهنده

تب کریمه کنگو٬ بیماری است که علاوه بر تب شدید٬ می‌تواند باعث کبودی یا خونریزی شدید بینی در اثر بروز اختلالات انعقادی شود. به همین دلیل از آن با عنوان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیز یاد می‌شود.

کارشناسان برای اولین بار این بیماری را در سال ١٩۴۴ در منطقه «کریمه» کشف کردند. آنھا بعدا در سال ١٩۶٩ متوجه شدند که منبع اصلی آن منطقه کنگو بوده است. امروزه محققان آثاری از شیوع تب کریمه کنگو در اروپای شرقی، اروپای جنوبی، سراسر دریای مدیترانه، شمال غربی چین، آسیا، آفریقا، خاورمیانه و شبه قاره هند یافته‌اند.

عامل اصلی ابتلا به این بیماری، یک ویروس به شدت واگیردار است که اغلب توسط کنه منتقل می‌شود. در واقع یک بیماری مشترک میان انسان و حیوان است و آثاری از ابتلا به تب کریمه کنگو در دام یا سگ مشاهده شده است. به همین دلیل می‌تواند باعث انتقال سریع تر این بیماری به انسان در اثر تماس با گوشت آلوده یا حیوانات اهلی و وحشی شود.

 

 

تب کریمه کنگو چگونه گسترش می‌یابد؟

یکی از سوالاتی که اغلب افراد با آن مواجهه هستند این است که آیا تب کریمه کنگو واگیردار است؟ طبق شواهد موجود، کنه‌های ایکسودید یا سخت می‌توانند از طریق نیش زدن به عنوان ناقل عمل کنند. علاوه بر این، ممکن است ویروس تب کریمه کنگو از طریق تماس با بافت یا خون حیوانات آلوده به خصوص انواع دام در زمان ذبح به انسان منتقل شود.

بسیاری از حیوانات اهلی یا وحشی (از جمله گاو، گوسفند و بز) می‌توانند میزبان این ویروس باشند. ویروس تب کریمه کنگو همچنین از طریق تماس با خون یا مایعات بدن آلوده از فردی به فرد دیگر، به خصوص در مراکز بیمارستانی با بھداشت ضعیف، سرایت می‌کند. اصولا کادر درمان، کارگران کشتارگاهھا و دامداران بیشتر از همه در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. باید گفت که یک ویروس خاص است که به راحتی از راه نیش کنه سخت یا تماس با بافت‌های آلوده منتقل می‌شود.

 

علائم تب خونریزی دهنده کریمه کنگو چیست؟

 سردرد، سرگیجه، تب شدید، درد کمر یا گردن، درد مفاصل، دردهای عضلانی، دل درد، استفراغ، اسھال، چشم‌های قرمز یا دردناک و... از علائم این بیماری است.

امین اسدی، مشاور معاون وزیر و مدیرکل روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه شرایط تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا شده است، افزود: تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، انسان مبتلا خواهد شد.

مشاور معاون وزیر و مدیرکل روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: این بیماری با رعایت اصول بهداشتی مذکور شامل حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام‌ها و سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشا‌های مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه سانتیگراد (دمای یخچال)، روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک)، اجتناب از خوردن جگر خام و نیم پخته و ... قابل کنترل است.

 

منابع: ایسنا، فارس

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها