شناسایی سه مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در هرمزگان/ شرایط نگهداری گوشت دام برای جلوگیری از بیماری تشریح شد



معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تاکنون سه مورد ابتلای قطعی به تب کریمه کنگو در هرمزگان شناسایی شده است.

 

به گزارش صبح ساحل، عبدالجبار ذاکری افزود: همچنین تاکنون ۱۳ مورد مشکوک به این بیماری در استان شناسایی شده است.

وی گفت: به منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از خرید دام زنده و یا گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شوند، خودداری شود.

ذاکری افزود: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند و همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مردم به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است، ذبح و مصرف نکنند.
وی افزود: گوشت دام ذبح شده باید قبل از مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود و همچنین جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای ۴ درجه سانتی گراد استفاده شود.

ذاکری گفت: همچنین پارسال ۴۱ مورد مشکوک و ۱۳ مورد قطعی ابتلا به تب کریمه کنگو در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: درصورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با سامانه بهداشت ۱۹۰ تماس بگیرند.

 

 آمار بیماری تب کریمه کنگو در کشور

گفتنی است که روز گذشته شرق نوشت: سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد که بر اساس آمار وزارت بهداشت و درمان تاکنون ۲۸ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده اند که سه نفر از آنان فوت کردند.

به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، هرچند شرایط تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو (مشترک بین انسان و دام) در کشور مهیا شده، اما رعایت اصول بهداشتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این بیماری با رعایت اصول بهداشتی مذکور شامل حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام‌ها و سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده، خودداری از کشتار دام در محل های غیرمجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا چهار درجه سانتیگراد (دمای یخچال)، روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک) و اجتناب از خوردن جگر خام ونیم پخته قابل کنترل است.

ویروس در برابر حرارت حساس است، بنابراین پختن گوشت باعث از بین رفتن آن می شود.

تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی کار می‌کنند، در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، به سرعت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

 

علائم تب خونریزی دهنده کریمه کنگو چیست؟

 سردرد، سرگیجه، تب شدید، درد کمر یا گردن، درد مفاصل، دردهای عضلانی، دل درد، استفراغ، اسھال، چشم‌های قرمز یا دردناک و... از علائم این بیماری است.

 

بیماری تب کریمه کنگو CCHF نخستین بار در سال ۱۳۷۸ به‌طور رسمی و قطعی در کشور تایید و شناسایی شد. از جمله روش‌های انتقال ویروس CCHF را می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو اشاره کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها