پل خلیج فارس در انتظار خط اعتباری ایران و چین


نویسنده: نصیر عالی خانی

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: هم اکنون عملیات ساخت پل خلیج فارس در جریان است و با موافقت اولیه کسب شده از سوی وزارت اقتصاد امیدواریم اعتبار مورد نیاز از محل فاینانس، از محل خط اعتباری ایران و چین تامین شود.

      

به گزارش صبح ساحل، سیدمحمد قدسی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه اجرای کامل این ابرپروژه ملی به بیش از 450 میلیون یورو اعتبار نیاز دارد، افزود: تکیل و راه اندازی این پل، یکی از مصوبات سفر ریاست محترم جمهور به قشم بوده و با توجه به درخواست های مکرر مردمی و تاکید دولت مردمی بر اتمام این پروژه، مقرر شد سازمان منطقه آزاد قشم 550 میلیارد تومان در این پروژه سرمایه گذاری کند که تاکنون 100 میلیارد از این رقم عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه با توافقات انجام شده با نهاد ریاست جمهوری علاوه بر سهم سازمان، 2 هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت و مابقی اعتبارات مورد نیاز از روش های تامین مالی همچون سرمایه گذاران خارجی و منابع داخلی همچون اوراق بهادار تامین می شود.

ثبت ردیف بودجه ملی برای نخستین بار در پروژه خلیج فارس

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه نخستین ردیف بودجه ملی برای این پروژه ثبت شده گفت: پل خلیج فارس یکی از پروژه های شاخص ملی است که استیلای حاکمیتی کشور در آب های خلیج فارس را افزایش می دهد و متاسفانه روند احداث پل در دولت گذشته نادیده گرفته شده بود.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: پیش نیاز تهاتر نفت تعریف ردیف بودجه ای برای پروژه بود که به استثنای بودجه 5 میلیارد تومانی برای نگه داری پل هیچ ردیف بودجه ای در سازمان برنامه بودجه و کشور برای مناطق آزاد تعریف نشده بود.

قدسی تاکید کرد: فرآیند تامین مالی منابع خارجی این پروژه بسیار پیچیده است و در این زمان سعی کردیم به هر نحوی شده پروژه را زنده نگه داریم تا پس از تزیرق پول سرعت پروژه افزایش چندبرابری داشته باشد و امیدواریم با سرانجام رسیدن این پروژه آرزوی چند دهه مردم قشم محقق شود.

جاده های برزمین مانده را به اتمام می رسانیم/ تعریف جاده های جدید فعلا تعطیل!

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اجرای پروژه های جدید راهسازی هزینه های گزافی را تحمیل می کند، افزود: اجرای یک راه استاندارد 4 بانده 16 کیلومتری 800 میلیارد توام اعتبار این معاونت را می بلعد و برای اینکه بتوانیم از اعتبارات موجود نهایت استفاده را بکنیم، ابتدا پروژه های بر زمین مانده را به اتمام می رسانیم.

وی در خصوصی روند کند اجرای پروژه اتوبان ساحل جنوبی قشم گفت: این پروژه به دلیل موقعیت و شلوغی مسیر، دشواری های فنی و معارضین بسیاری که داشته و دارد، روند اجرای پروژه را کند کرده است؛ اما به طور جد پیگیر هستیم و امسال 12 کیلومتر از این پروژه را به بهره برداری رسانده و در نهایت این پروژه را از قشم به فرودگاه به اتمام خواهیم رساند.

قدسی در خصوص جاده مهم و گردشگری لافت- درگهان بیان داشت: متاسفانه اجرای این جاده مهم در جزیره مغفول مانده و این در حالیست که در صورت احداث پل خلیج فارس، قطعه 3 و 4 بزرگراهی حدفاصل درگهان تا اسکله کاوه و اسکله کاوه تا بندر لافت چهاربانده شده و در نهایت از قشم تا لافت چهاربانده خواهد شد.

وی با بیان اینکه قطعه 3 بزرگراه (درگهان- اسکله کاوه) دچار توقف شده بود، افزود: با پیگیری های انجام شده این مسیر به مسافت 10 کیلومتر تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

رییس شورای عالی ترافیک سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه بیان کرد: تکمیل قطعه 4 بزرگراه خلیج فارس (اسکله کاوه- بندر لافت) نیز آغاز و تاکنون یک و نیم میلیون یورو در آن هزینه و حدود 5 کیلومتر عملیات خاکی، گرید و ساب گرید انجام شده و با سرعت در حال انجام است.

تکمیل سایت های 98 و 65 هکتاری

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم از تکمیل دو سایت 98 و 65 هکتاری خبر داد و گفت: با توجه به برخی ملاحظات کارگاهی هنوز این سایت ها بازگشایی نشده اما زیرساخت لازم در این سایت ها آماده شده است.

وی با بیان اینکه سایت 74 هکتاری نیز با توجه به برخی دشواری ها در ساخت و ساز باید با مشارکت انجام شود و در این زمینه شکل های مختلفی از سرمایه گذاری از جمله تامین منابع از طریق اوراق سکوک، مرابحه و اشاره به شرط تملیک در نظر گرفته شده است.

قدسی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه به بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اضافه کرد: اجرای این پروژه می تواند علاوه بر اتصال شمال شهر قشم به جنوب، افزایش زمین های قابل بهره براری و مسیر جدید دسترسی، شهر را از بن بست خارج کند.

برج آلفابت 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است/ پایان یک رویا

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: عملیات عمرانی برج آلفابت که یکی از پروژه های راکد عمرانی در قشم بود، پس از 4 سال توقف، سال گذشته از سر گرفته شد.

وی ادامه داد: برای این منظور 200 میلیارد تومان هزینه شد و هم اکنون این پروژه با بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اتمام است و بسیاری از نازک کاری ونماکاری آن نیز به اتمام رسیده است.

قدسی با بیان اینکه اختلاف نظرهای اندک بین شریک سازمان منطقه آزاد قشم در اجرای این پروژه وجود دارد که با حل شدن آن امیدواریم این پروژه شاخص هر چه زودتربه بهره برداری برسد.

این مقام مسئول همچنین از ادغام ساختمان های سازمان منطقه آزاد قشم در این برج خبر داد و اضافه کرد: برنامه ریزی اولیه برای تجمیع ساختمان های پراکنده این سازمان در این محل انجام شده است.

پلاژ بانوان، خیلی دور، خیلی نزدیک!

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم همچنین در خصوص روند اجرایی احداث و بهره برداری پلاژ بانوان به عنوان یکی از پروژه های قدیمی در قشم گفت: جانمایی پلاژ قبل با توجه به دید تپه های کناری و اشراف آن تایید نشد و به همین منظور در محل پلاژ بانوان باید تجدید نظر می شد.

وی اظهار داشت: پلاژ بانوان جدید در ساحل جنوبی و حد فاصل قشم و رمچاه واقع شده و سعی شده تمامی جوانب موضوع از جمله نداشتن مشرف، نوع ساحل ماسه ای، نداشن ساحل خرچنگی، جزر و مد کم و ... مد نظر قرار گیرد تا برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی داشته باشد.

قدسی، تصدی گری دولت سازمان منطقه آزاد قشم در این بخش را مختوم به شکست عنوان و بیان کرد: تجربه نشان داده بخش های خصوصی بهتر می توانند این پروژه ها را به سرانجام برسانند؛ از اینرو از همه سرمایه گذاران و علاقمندان به سرمایه گذاری در حیطه های گردشگری دعوت به عمل می آوریم تا در این پروژه مشارکت کنند.

وی اظهار داشت: اجرای این پروژه بین 200 تا 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و سازمان منطقه آزاد قشم از سرمایه گذاران این بخش با توجه به نیاز مبرم قشم و حوزه گردشگری، استقبال می کند.

این مقام مسئول همچنین گفت: محل سابق پلاژ بانوان، برای پلاژ آقایان در نظر گرفته شده و می تواند با ایجاد امکانات رفاهی مناسب، به محل مناسبی برای تفریح آقایان تبدیل شود.

گلدن سیتی، تعیین تکلیف می شود/ اتصال سام و زال به گل شهر

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم در بخش دیگری از سخنان خود از سرمایه گذاری در پروژه گلدن سیتی گفت و افزود: در انتظار تکمیل سرمایه گذاری در این حوزه هستیم تا این بخش از شهر که هم می تواند گره های ترافیکی را حل کند  هم نقش قابل ملاحظه ای در زیبایی بصری شهر ایفا کند را به اتمام برسانیم.

وی اظهار داشت: با نهایی شدن موضوع سرمایه گذاری، خیابانی از شهرک سام و زال، به چهارراه پردیس و مرکز شهر متصل خواهد شد که نقش بی بدیلی در اتصال و نزدیک شدن شهرک هایی چون سام و زال، بوستان و گلستان به این منطقه خواهد داشت.

بین قشم و درگهان، یک شهر جدید می سازیم/ سلام جوانان به مسکن ارزان

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از آغاز عملیات اجرایی مسکن مهر در 37 روستای شهرستان قشم گفت و اضافه کرد: در شهرهای قشم و درگهان نیز 4800 نفر برای مسکن جوانان تایید شدند که بدین منظور شهر جدید احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: با انعقاد قرارداد با شرکت مادرتخصصی حاکمیتی در این رابطه، بلوک های 6 تا 8 واحدی در نظر گرفته شده تا جمعیت شهر در آنجا ساکن شوند.

قدسی اظهار امیدواری کرد که احداث این شهر جدید تا 3 ماه آینده کلنگ زنی شود تا علاوه بر رفع نیاز مردم، بر قیمت اجاره منازل در شهر نیز تاثیر مثبتی بگذارد.

راه و شهرسازی هم به تکالیف خود عمل کنند/ راه قشم، جامانده از نگاه راه

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم با انتقاد از کم کاری های اداره راه و شهرسازی شهرستان قشم در عمران راه ها و عمل به وظایف قانونی، ابراز کرد: سازمان منطقه آزاد قشم یک نهاد درامد هزینه ای است و توان حل همه مشکلات، کاستی ها و کم کاری های سایر ادارات را ندارد.

وی ادامه داد: اداران مرتبط با راه و شهرسازی نیز باید به میدان بیایند و با استفاده از اعتبارات مختلف، احداث و تکمیل راه های جزیره را عهده دار شوند.

قدسی بیان داشت: اصلاح گاردریل، روتوش آسفالت و ایجاد علائم جاده ای از موارد مورد نیاز قشم است که می توان با هم افزایی و همکاری بین دستگاهی، آن را ارتقا داد.

وی سرقت علائم ترافیکی و کمبود روشنایی را از مشکلات اصلی راه های قشم عنوان و اعلام کرد: امیدواریم با رفع این دو مشکل، همکاری و همیاری دهیاران و شوراها و اداره راه، جاده هایی ایمن و درخور شان مردم و گردشگران داشته باشیم.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها