استقرار گشت‌های پلیس برای مقابله با بی‌حجابی در سراسر کشور؛

گشت ارشادی جدید در راه است!



سخنگوی فراجا از استقرار گشتهای خودرویی و پیاده پلیس در سراسر کشور با هدف انجام مأموریتها و برخورد با افرادی که بر هنجارشکنیهای اجتماعی (بیحجابی) اصرار دارند، خبر داد. در ادامه نگاهی به طرحهای مقابله با بیحجابی در چندماه گذشته در کشور خواهیم داشت؛

       

به گزارش صبح ساحل، سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی فراجا اظهار کرد: پلیس در پی مطالبات مردمی و خواستگاه گروهها و نهادهای مختلف اجتماعی و همچنین تأکید ریاست محترم جمهور و قوه قضائیه در چارچوب قانون به منظور بسط و گسترش امنیت عمومی و تحکیم بنیان خانواده ضمن تقدیر و تشکر از قاطبه دختران و بانوان کشور عزیزمان ایران که با رعایت هنجارهای اجتماعی و پوشش متعارف بر آرامش روانی جامعه کمک میکنند، از روز جاری با استقرار گشتهای خودرویی و پیاده در سراسر کشور ضمن انجام ماموریتهای متعدد پلیسی ناگزیر با آن دسته از کسانی که متأسفانه بدون توجه به تبعات و عواقب پوششِ خارج از عرف همچنان بر هنجارشکنی خود اصرار دارند ضمن انذار و تذکر در صورت عدم تمکین از دستورات پلیس برخورد قانونی و آنان را به دستگاه قضائی معرفی خواهد کرد.

سخنگوی فراجا گفت: انتظار میرود از همگان به ویژه دختران فهیم کشورمان که آینده این مرز و بوم به وجود آنان متکی است با حفظ حرمت پوشش و رعایت هنجارهای پذیرفته شده به انسجام اجتماعی و امنیت عمومی جامعه یاری رسانند و فرصت خدمت بیشتر  را برای مأموران انتظامی به جهت دیگر مأموریتهای عدیده و حیاتیِ پلیس فراهم نمایند.

      

نگاهی به طرحهای جدید مقابله با بیحجابی در چندماه گذشته در کشور

در حالی که در چند ماه گذشته جامعه با شدیدترین درگیریها و التهابات درباره مساله حجاب روبهرو بوده اما گویا تاکید دولت بر اجرای قانون است و نهادی مانند فراجا می‌گوید: تنها اجراکننده قانون است و به همین دلیل در حال انجام وظیفه قانونی خود هستند.

26 فروردین ماه سال جاری فرمانده کل انتظامی کشور اعلام کرده بود از شنبه هفته آینده افرادی که در معابر عمومی، خودرو یا اماکن تجاری اقدام به کشف حجاب کنند با اسناد و مدارک به محاکم قضایی معرفی می شوند و در همین راستا مرکز رسمی اطلاعرسانی پلیس توضیحاتی را منتشر کرد که کمی بعدتر هم از سوی فرمانده این نهاد در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد. پایگاه خبری پلیس در این باره نوشته بود: «در اقدامی ابتکاری پلیس به جهت جلوگیری از بروز هر گونه تنش و تزاحم با هموطنان در برقراری قانون حجاب، با استفاده از ابزار و دوربینهای هوشمند در اماکن و معابر عمومی، نسبت به شناسایی افراد هنجارشکن اقدام و با ارسال مستندات و پیام اخطار به ناقضان قانون حجاب و عفت عمومی، در زمان و مکان مورد نظر، آنها را نسبت به عواقب قانونی تکرار این جرم مطلع مینماید. بعد از آن بود که طرحهای بسیاری برای مبارزه با بیحجابی یا به اصطلاح هنجارشکنان در کشور اجرایی شد. از ارسال پیامک و هشدار ثبت تصاویر افراد با نصب دوربینهای مدار بسته گرفته تا توقیف و پلمپ اماکن تجاری، اگرچه مدتی بود که دیگر کسی از بازگشت ماشینهای گشت ارشاد به خیابانها سخن نمی‌گفت اما حالا با اعلام سخنگوی فراجا قرار است طرح استقرار گشتهای خودرویی و پیاده پلیس در سراسر کشور برای حل این گره به ظاهر بازنشدنی اجرایی شود؛ اما طرحهای اجرا شده تا چه اندازه کارآمد بوده است؟  

نحوه ارسال پیامک به افراد

بنابر اعلام پلیس، در صورت مشاهده تخلف کشف حجاب از طریق دوربین‌های هوشمند، یک پیامک برای فرد مرتکب این فعل با این متن ارسال می‌شود: "بانوی محترم، شما در تاریخ ... در محل ... برابر تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی مرتکب جرم کشف حجاب در انظار عمومی شده‌اید، این پیام به‌منزله اخطار اولیه برای شما ارسال می‌گردد و در صورت اصرار به تکرار جرم کشف حجاب مدلین و بدن‌نمایی برابر قانون با شما برخورد قضائی صورت خواهد گرفت."

البته مستندات کشف حجاب فرد نزد پلیس محفوظ است تا در صورت نیاز برای قاضی ارسال شود و این مستندات به‌همراه پیامک برای فرد ارسال نمی‌شود.

برخورد با کشف حجاب در خودرو و صنوف

به گفته‌ی پلیس، در حوزه خودرو بار اول به فرد تذکر داده می‌شود و در صورت تکرار بار دوم، خودرو توقیف می‌شود؛ این توقیف هم به‌صورت الکترونیکی است و هم توقیف در محل یا توقیف در پارکینگ؛ در حوزه صنوف هم صنوفی که متصدیانش احیاناً کشف حجاب کنند، تذکر جدی داده می‌شود و اخطار پلمب می‌گیرند و پلمب می‌شوند و این موضوع شامل باغ‌تالارها و رستوران‌ها و مراکز بزرگ هم می‌شود. 

در چندماه گذشته نیز شاهد پلمپ بسیاری از اماکن تجاری در سراسر کشور بودیم، «طیبه سیاوشیشاهعنایتی»، نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره به «اعتماد» میگوید: «جدالی بین حاکمیت و بخشی از زنان جامعه شکل گرفته و در حال حاضر وجود دارد که جامعه آن را نمیپذیرد و حاکمیت هم میگوید باید اجرا شود، اما بحث این است که حتی حقوقدانها میگویند درباره تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی (که مرجع قانونی مقابله با بیحجابی است) باید تجدیدنظر شود و درباره آن بحث و نقدهای جدی در بین صاحبنظران حوزه حقوق وجود دارد

با همه این اوصاف، به نظر می‌آید این طرح تازه از امروز اجرا خواهد شد؛ تبعات احتمالی آن، اما چه خواهد بود؟

" متن دقیق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی و تبصره آن، اما به این صورت است که «هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمیباشد ولی عفت عمومی را جریحهدار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد. تبصره [جزای نقدی اصلاحی ۰۸/۱۱/۱۳۹۹]- زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه یا از 2/000/000 تا 10/000/000 ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد"

 

 

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها