ناوگان حمل و نقل معلولان زیر ساخت فراموش شده شهری


نویسنده: زهره کرمی

یکی از مشکلات اصلی افراد دارای معلولیت و کم توان در فضای شهر، مسئله تردد است. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای افراد معلول، همچنان با محدودیت‌هایی مواجه است.
در حال حاضر تعداد معلولین در جهان، یک درصد از کل جمعیت را به خود اختصاص داده است. بدلیل چنین روندی مسائل عدیده ای در حل مشکلات عمومی معلولین به عنوان یک قشر قابل توجه محسوس می باشد، زیرا به تناسب رشد جمعیت، معلولیت ها نیز در ابعاد مختلف رشد داشته است. از طرفی مشکلات ناشی از نواقص و کمبودهای سیستم حمل و نقل شهری با عوارض ناخوشایند و مضر جلوه گر می شود.  هرشهروندی در زندگی روزمره خویش به نوعی با این مشکل مواجه است، معلولین که به عللی دچار ناتوانی یا کم توانی جسمی و یا ذهنی شده اند، در مقایسه با افراد سالم با مشکلات بیشتری در این رابطه درگیر می باشند. در برنامه ریزی حمل و نقل، یکی از مسائلی که بدان باید توجه شود، نیازها و مشکلات جابجایی معلولین می باشد. عدم توجه کافی نسبت به مشکلات جامعه معلولین آن‌ها را دچار انزوا  کرده است ، معلولین جامعه  افرادی توانمند و مستعد هستند که اگر زمینه حضور در عرصه های فرهنگی، هنری، تحصیلی و ورزشی برای آنها فراهم شود، می توانند همانند قهرمان های پارالمپیک و دیگر افراد موفق، برای کشور افتخارآفرین باشند.
در کشور ما نیز طبق ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها، برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.
با وجود اینکه طی سال‌های متمادی اقداماتی در کشوربرای رفاه حال معلولان شده، اما به جرات می‌توان گفت در اجرای طرح‌های عمران شهری، ازجمله پیاده‌روها و بها دادن به حمل و نقل این افراد غفلت صورت گرفته است و شهری مانند بندرعباس نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوری‌که یکی از مهمترین مشکلاتی که معلولان بندرعباسی با آن دست به گریبانند، مناسب نبودن محیط شهری از جمله، پیاده‌روها و ورودی بیشتر مجتمع‌ها و همچنین زیر ساخت های ناوگان حمل و نقل شهری است.
 
  

مرداد 1401 

رئیس سازمان بهزیستی کشور از پیگیری راه‌اندازی سامانه هوشمند حمل و نقل معلولان خبر داد .سال گذشته رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن تاکید بر تسهیل‌ حضور موثر معلولان در جامعه گفت: باید سامانه هوشمند حمل و نقل و ایاب و ذهاب معلولان کشور را داشته باشیم که قرار شده این موضوع پیگیری شود و از طریق همین کمیته این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
به گزارش ایمنا، علی محمد قادری در بیست و دومین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور که با حضور معاون امور عمرانی وزارت کشور و نمایندگان دستگاه‌های عضو برگزار شد، با تاکید بر هم‌افزایی میان دستگاه‌های عضو در این جلسات، ابراز امیدواری کرد که موانع و موضوعات در این جلسات پیگیری خواهد شد تا بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۱ نقشه راه مشخص و مدونی برای راهبردهای عملیاتی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها شاهد باشیم.
 
  

آذر 1401 

در شصت و سومین جلسه رسمی شورای شهر بندرعباس فاطمه جراره از واگذاری پنج دستگاه ون به معلولان خبر داد.
   

تیر 1402 

  طبق پیگیری های انجام شده و گفتگو با مدیر عامل جامعه معلولین استان هرمزگان وعده واگذاری پنج دستگاه ون به معلولان همچنان محقق نشده است. محمدحسن استاد با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری فرسوده و ناکارآمد است گفت : در لایحه بودجه 1401 پنج دستگاه ون ویژه معلولین پیش بینی شده که تا کنون محقق نشده است . استاد گفت: سخن گفتن از مشارکت اجتماعی سیاسی فرهنگی اقتصادی معلولین در سطح جامعه بدون تامین حق آمد و شد  شبیه یک طنز و شوخی تلخ است.
احترام به حق ایاب و ذهاب و حق دسترسی یک حق اساسی و بنیادین می باشد ، حق  دسترسی  و آمد و شد برای معلولین همچون  اکسیژن ضروری است. حضور معلولین در سطح جامعه و شهر بسته به زیر ساخت هایی دارد که، در طراحی شهری جایی برای معلولین دیده نشده است.مدیرعامل جامعه معلولین استان هرمزگان با بیان اینکه شوربختانه حقوق معلولین در طراحی زیر ساخت های شهری فراموش شده است گفت : مسئولین شهرداری ها با معلولین در امور معلولین مشورت نمی کنند، نظر معلولین و نمایندگان آنها کمتر در تصمیم گیری های کلان  شهری  لحاظ می شود و سوگوارانه همیشه حق معلولین در پیچ و خم کاغذ بازی ها شورای شهر و شهرداری ها معطل می ماند و حقوق شهروندی معلولین در بسیاری از اوقات با دعواهای سیاسی جناح های مختلف پایمال می شود.روز و هفته معلولین بیشتر از آن که متعلق به معلولین باشد فرصتی برای نمایش  وعده های عملی نشده عزیزان تبدیل می گردد.
محمد حسن استاد در رابطه با ویلچر های اهدایی از سمت شهرداری و شورای شهر گفت : از ۱۲ دستگاه ویلچر پس از پی گیری های فراوان ۴ دستگاه به طور مستقیم به جامعه معلولین استان هرمزگان اهدا شد و مابقی  به سازمان بهزیستی استان هرمزگان داده شد که سازمان بهزیستی استان هرمزگان ۲ دستگاه به جامعه معلولین استان هرمزگان واگذار کرد . این در حالیست که قرار بود هر ۱۲ دستگاه به جامعه معلولین استان هرمزگان اهدا گردد. اشتباه شهرداری شهر بندرعباس در اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر بندرعباس محرز است. سازمان بهزیستی دولتی است و جهت تامین ویلچر منابع مالی مناسبی دارد.وی افزود: تامین و توزیع ویلچر مناسب با کمک خیرین و نیکوکاران توسط جامعه معلولین استان هرمزگان صورت می پذیرد.گفتنی است حدود 9 هزار و 870 معلول در بندرعباس زندگی می‌کنند که ایاب و ذهاب از چالش‌های اصلی عدم حضور آن‌ها در جامعه می باشد.
  

یک اتفاق مثبت در کشور  تیر 1402

ناوگان حمل و نقل ‌درون شهری برای معلولان در یزد رایگان شد.رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد از حذف هزینه حمل و نقل عمومی درون شهری اتوبوس برای معلولانی که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و کارت معتبر بهزیستی هستند، خبر داد.مهدی فعالی روابط عمومی شهرداری یزد گفت: مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان و افراد نیازمند از جمله سالمندان و زنان باردار از الزامات مدیریت شهری است که در این راستا حذف هزینه اتوبوس شهری در راستای حمایت از معلولان مصوب شده است.وی با اشاره به اینکه در زمینه مناسب سازی معابر نیز اقدامات بسیار خوبی از سوی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد انجام شده افزود : ایستگاه‌های اتوبوسی در سطح شهر نصب شده تا معلولان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.
فعالی مناسب سازی اتوبوس‌های شهرداری یزد برای معلولان را از اقدامات انجام شده این سازمان بیان کرد، افزود: در این حوزه تعداد ۲۹ دستگاه اتوبوس برای خدمت‌رسانی مناسب‌تر به معلولان مجهز به رمپ شده است.
  
   

  بهمن ماه 1397 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان از ارتقا درجه رتبه شهرداری بندرعباس خبرداد و گفت: شهر بندرعباس با ارتقاء به رتبه ۱۱ از مجموعه کل ۱۲ رتبه شهرداری های کشور به جمع کلان شهرهای کشور پیوست.در بهمن ماه 97 شهر بندرعباس به کلان شهر های کشور پیوست . این در حالی است که زیر ساخت های مناسب شهری وجود ندارد و مردم شهر  و به خصوص جامعه معلولین از طبیعی ترین حقوق شهروندی (نا کارآمدی ناوگان حمل و نقل) محروم می باشند. 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها