سازمان تامین اجتماعی:

مستمری بازنشستگان ۲۷ درصد افزایش یافت



سازمان تامین اجتماعی همه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان مشمول قانون تأمین‌ اجتماعی را برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و کمتر از آن، به‌ میزان۲۷ درصد و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به‌ میزان ۲۱ درصد افزایش داد.

به گزارش صبح ساحل، براساس بخشنامه سازمان تامین اجتماعی موضوع افزایش مستمری و کمک‌های جنبی و تعیین حداقل مستمری در سال ۱۴۰۲؛ مستمری موضوع ماده ۹۶ قانون تامین‌ اجتماعی قابل پرداخت از ابتدای سال برای تمامی مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان مشمول قانون تامین‌ اجتماعی که تا پایان سال ۱۴۰۱ برقرار شده است، به ترتیب برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری (مبلغ ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ریال) و کمتر از آن، به میزان ۲۷ درصد و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به میزان ۲۱ درصد به‌ علاوه مبلغ ثابت دو میلیون و پانصد و هفت هزار و هشتصد و هشتاد ریال مستمری آنان در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

همچنین مبلغ حداقل مستمری در سال ۱۴۰۲؛ بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار، حداقل میزان مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی‌ کلی و مجموع مستمری بازماندگان مشمول اجرای ماده (۱۱۱) قانون تامین‌ اجتماعی از تاریخ اول فروردین ماه امسال ماهیانه مبلغ ۵۳ میلیون و ۸۲ هزار و ۸۴۰ ریال تعیین می‌شود.

طبق این بخشنامه ابلاغی مشمولین بندهای (ل) و (و) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۶، بند (۴۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۸، بند (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۹، بند (۹۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۰ و بند (۶۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور، مشمولین قانون تعیین تکلیف تامین‌اجتماعی اشخاصی که ده سال و کمتر حق‌بیمه پرداخت کرده‌اند، مشمولین بند (ج) ماده (۳۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مشمولین جزء (۱) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (۳) بند (۳) ماده (۸۰) قانون تامین اجتماعی، مشمولین قانون بیمه بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی بافندگان قالی، قالیچه، گلیم و زیلو (مصوب ۱۳۷۶)، مستمری‌بگیران ازکارافتاده ‌جزئی، با توجه به مقررات و ضوابط قانونی از شمول بند (۱) خارج و افزایش مستمری آنان صرفا به میزان ۲۷ درصد است.

همچنین به منظور تکمیل آیتم متناسب‌سازی ۷۵ درصد اعاده سطح نسبت به زمان برقراری در خصوص مشمولین وفق بخشنامه شماره ۱‌/۷۶ مستمری‌ها، آیتم «متناسب‌سازی ۲۵ درصد باقیمانده اعاده سطح نسبت به زمان برقراری» با کد (۰۰۰۴۲) محاسبه و به همراه مبلغ مستمری سال ۱۴۰۱، مشمول افزایش سال ۱۴۰۲ شده است.

مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۲۷ درصد افزایش یافت

در این بخشنامه میزان کمک‌های جنبی؛ به منظور جبران بخشی از افزایش هزینه‌های زندگی و ارتقای وضعیت معیشت مستمری‌بگیران و به موجب ضوابط قانونی و مفاد بودجه سنواتی سازمان، میزان حق سنوات مازاد بر ۲۰ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه (اصلی و ارفاقی) آن‌دسته از مستمری‌بگیران که وفق ضوابط مندرج در بند (۵) با موضوع مزایای جنبی مستمری‌بگیران بخشنامه تنقیح و تلخیص شماره ۱۱۵۸۰‌/۹۹‌/۱۰۰۰ مورخ ۰۶‌/۱۲‌/۱۳۹۹ در حال پرداخت است، در سال ۱۴۰۲ به میزان پنج هزار ریال به ازای هر سال سابقه مازاد بر ۲۰ سال افزایش می‌یابد.

‌در زمینه کمک‌هزینه عائله‌مندی، کمک‌هزینه اولاد و کمک‌هزینه همسر متکفل فرزند در سال ۱۴۰۲ برای کمک‌هزینه ماهانه عائله‌مندی ۹ میلیون ۱۷۴ هزار و ۷۲۰ ریال، کمک‌هزینه ماهانه اولاد چهار میلیون و ۲۲۵ هزار و ۲۰۰ ریال، کمک‌هزینه ماهانه همسر متکفل فرزند ۹ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۷۲۰ ریال پرداخت می شود. همچنین میزان کمک‌هزینه مسکن به ازای هر پرونده مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی‌ کلی و بازماندگان به مبلغ ۲ میلیون ریال در ماه تعیین شده است و میزان کمک‌ به تامین معیشت مستمری‌بگیران به ازای هر پرونده مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی‌کلی و بازماندگان به مبلغ ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار ریال در ماه تعیین شده است.

لیست‌های پرداخت و صدور احکام افزایش مستمری هم به شرح زیر است؛

۱‌- کلیه شعب موظفند پس از اجرای نرم‌افزار مربوطه در سامانه متمرکز مستمری، نسبت به محاسبه مابه‌التفاوت مستمری فروردین ماه اقدام نمایند.

۲‌- احکام افزایش مستمری در زمان انتقال پرونده‌های مستمری به سایر شعب می‌بایست پس از حصول اطمینان از صحت آن، از سامانه متمرکز مستمری اخذ و پس از تایید مسوولین ذی‌ربط در پرونده الکترونیک مستمری‌بگیر بارگذاری شود.

۳‌- به منظور اطلاع مستمری‌بگیران گرامی، احکام افزایش مستمری از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir در اختیار این عزیزان قرار خواهد گرفت.

به منظور جبران خدمات همکارانی که در امر تهیه لیست مابه‌التفاوت افزایش مستمری و صدور احکام افزایش سالیانه مستمری‌بگیران در سال‌جاری مشارکت داشته‌اند (اعم از کارکنان ستاد مرکز، ادارات کل استان‌ها و واحدهای اجرایی)، دستور اداری پرداخت حق الزحمه مربوطه متعاقباً صادر خواهد شد.

مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات با توجه به مفاد این بخشنامه، نظارت بر نصب نرم‌افزار مربوطه در سامانه متمرکز مستمری و امکان نمایش احکام را بر عهده دارد.

مسوول حسن اجرای این بخشنامه مدیران کل، معاونین تعهدات بیمه‌ای و پشتیبانی و توسعه مدیریت، روسای ادارات مستمری‌ها، نظارت بر کنترل مصارف و امور کارگزاری‌های رسمی، آمار و فناوری اطلاعات، امور مالی، منابع انسانی و ادارات کل استان‌ها و مسوولین ذی‌ربط در واحدهای اجرایی خواهند بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها