فوتبال و موسیقی، حلقه‌های مفقوده اقتصاد پس از کرونا


نویسنده: مریم دهقان

اقتصاد پس از کرونا را تصور کنید. با وجود تورم سرسام‌آوری که کل دنیا را در‌برگرفته است و تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که یک رکود خفیف بر اقتصاد دنیا حاکم شود اما به نظر می‌رسد مردم سراسر دنیا، حتی با نزدیک شدن به این رکود اقتصادی بیش از پیش برای شرکت در فضاهای تفریحی مشتاق هستند و حاضرند برای آن هرچقدر که لازم است پول خرج کنند. یک عامل جذاب برای این قضیه باید وجود داشته باشد و این قطعه گمشده پازل را تنها سلبریتی‌ها تکمیل می‌کنند. یعنی جهانی که پس از کرونا هیچ گردهمایی بزرگی را تجربه نکرده است به یک‌باره توسط دو سوپر استار مطرح در عرصه فوتبال و موسیقی یک‌جا جمع شدن را با خرج پول‌های عجیب و غریب تجربه می‌کند. مسی و تیلور سوییفت دو سوپراستاری هستند که اخیرا گردش مالی‌های چند میلیون دلاری را در مدت کوتاهی ایجاد کرده‌اند و تحلیل‌گران معتقدند که این دو نفر یک‌تنه وجه جدیدی از اقتصاد را به‌وجود آورده‌اند. در اوایل دهه 2000، اقتصاددانی به‌نام آلن کروگر، مفهوم «راکونومیک» را برای توضیح اقتصاد از دریچه صنعت موسیقی مطرح کرد. کروگر اغلب از سوئیفت، که اولین آلبوم خود را در سال 2006 در سن 16 سالگی منتشر کرد؛ به عنوان نمونه‌ای از کسی که با استراتژی، فروش کنسرت‌ها و محصولاتش را افزایش می‌دهد؛ یاد می‌کند.

 

 مسی بلیت‌های یک استادیوم را در ده دقیقه فروخت
لیونل مسی به‌تازگی باشگاه ورزشی خود را عوض کرده است و در سه دیدار گذشته خود پنج گل به ثمر رسانده است. او پس از حضور در باشگاه اینترمیامی همچنان در راس خبرها قرار دارد. این تیم که در زمان پیوستن مسی به آن در قعر جدول رقابت های لیگ آمریکا قرار گرفته داشت اکنون در و این باشگاه را در کانون توجه رسانه‌ها قرار دارد. یکی از مالکان باشگاه اینترمیامی دیوید بکهام است. او همواره رویای جذب لیونل مسی را در سر می پروراند و اکنون تیر او به هدف خورده است و در نخستین دیدار بازی خارج از خانه مسی، بلیت‌های مسابقه به طرز عجیبی به فروش رسید که علت آن بی‌شک حضور مسی است. و شور و اشتیاق هواداران و علاقه‌مندان به فوق ستاره آرژانتینی باعث شد تا در ده دقیقه تمامی بلیت‌های این بازی به فروش برسد. بلیت‌های این مسابقه فوتبال، برای ارزان ترین صندلی‌ 299 دلار قیمت داشت؛ در حالی که بلیط‌های گران‌تر بیش از 600 دلار فروخته شد. در مجموع 20 هزار نفر، در استادیوم تویوتای اف سی دالاس اولین بازی خارج از خانه مسی را تماشا کردند. پس از آنکه تعویض پاری سن ژرمن به اینترمیامی توسط مسی، بسیاری از مردم را شگفت زده کرد. اکنون گردش مالی که از فروش بلیت‌های این ورزشگاه اتفاق افتاد؛ شگفتی آفرید. از زمان حضور مسی در باشگاه اینترمیامی، شرایط این باشگاه تغییرات بسیاری چشمگیری کرده است و به نظر می‌رسد وضعیت مالی و ثروت این باشگاه به‌طرز خیره‌کننده‌ای در حال رشد باشد. در واقع، مسی می‌تواند ارزش  هام باشگاه اینتر میامی را افزایش دهد. اینتر میامی در سال گذشته حدود 580 میلیون دلار ارزش گذاری شد؛ اما زمانی که استادیوم جدیدش در سال 2025 افتتاح شود؛ می‌تواند یک باشگاه یک میلیارد دلاری باشد. مسی قرار است بیست درصد از این ارزش بازار افزایش یافته درسلفت کند. یعنی چیزی در حدود 200 میلیون یورو که قرار است برای همیشه، در طول و بعد از دوران حرفه‌ای مسی و برای خانواده او به عنوان سود سهام باقی بماند. در‌حال حاضر نیز دستمزد سالانه مسی در اینترمیامی حدود 55 میلیون دلار در سال است که برای قراردادی 2.5 ساله فعلی او چیزی حدود 150 میلیون دلار است.
 تور کنسرت تیلور سوئیفت پر‌درآمدترین تور تاریخ
به طور کلی کرونا طرز فکر مردم را در مورد آنچه واقعاً برای آنها مهم است و چیزهایی که آنها را شاد می‎کند تغییر داده است. با اینکه اجراهای بین‌المللی سوییفت هنوز آغاز نشده است؛ درآمد او با میانگین قیمت ۲۵۳ دلار بای هر بلیت، به نزدیک ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود فروش بلیت کنسرت‌های او به یک میلیارد دلار هم برسد که در این صورت، کورد درآمد ۸۸۷ میلیون دلاری تور «خداحافظ جاده خشتی زرد» التون جان را که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ برگزار شد، خواهد شکست. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود تیلور سوئیفت از راه فروش فروش وسایل جانبی در زمان برگزاری کنسرت‌هایش حدود دو میلیون دلار دیگر نیز درآمد کسب کند.سوییفت در حال حاضر در فهرست ثروتمندترین زنان خودساخته آمریکا جایگاه سی‌وچهارم را دارد و پس از برگزاری این تور احتمال تغییر جایگاه او در این لیست بسیار زیاد است. البته موفقیت مالی سوییفت فراتر از این تور است؛ زیرا بر اساس گزارش فوربس، او در حال حاضر با ثروت خالص ۷۴۰ میلیون دلار، دومین زن ثروتمند خودساخته در عرصه موسیقی است.
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها