رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تأکید کرد:

نقش موثر رسانه در اشاعه فرهنگ فرزندآوری



رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: یکی از وظایف ما ترویج فرزند آوری و جوانی جمعیت است و از خبرنگاران می‌خواهیم در آگاهی بخشی جامعه در راستای جوانی جمعیت ما را در این مسیر همراهی کنند.دکتر غلامعلی جاودان در جمع خبرنگاران  افزود: استان هرمزگان جزو استان‌هایی با نرخ باروری بسیار خوب در سال‌های گذشته بود وهم اکنون نیز در شاخص‌ها، نسبت به نرمال کشوری وضعیت بهتری دارد.وی یکی از اموراتی که جز سیاست‌های کلی دولت است را  بحث جوانی جمعیت عنوان کرد که کارشناسان در حال پیگیری این موضوع مهم هستند. دکتر جاودان درزمینهٔ  اجرای طرح سلامت خانواده در شهرهای استان اظهار داشت:طرح سلامت خانواده که در روستاهای استان اجرا می‌شد اکنون در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت استان نیز آغازشده است و این طرح در شهرستان بندرلنگه در دستور کار قرار داده‌ایم. وی  بابیان  اینکه این طرح برنامه جامعی است با این شعار که هر فرد باید یک مراقب سلامت داشته باشد گفت:ازجمله برنامه‌های مهمی در دستور کار، سلامت خانواده بوده و بر این اساس هر فرد دارای کد ملی باید یک مراقب سلامت داشته باشد، امیدوارم بتوانیم در این زمینه موفق باشیم. این مقام مسئول  یادآور شد:باافتخار اعلام می‌کنیم که در روستاهای کم برخوردار استان ارائه خدمت داشته‌ایم و بر اساس تعداد جمعیت هر روستا و شهر خانه بهداشت، مرکز جامع سلامت روستایی، پایگاه سلامت، بیمارستان و … راداریم.جاودان جمعیت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی در استان هرمزگان حدود ۱۲ هزار نفر ذکر کرد که در حوزه سلامت مواد غذایی تا ارائه خدمات بهداشتی و درمانی فعالیت دارند.وی این را هم عنوان کرد که  در حال حاضر ۸۰ پایگاه سلامت در هرمزگان در حال انجام خدمت هستند.

 

بهره برداری از بیمارستان ۵۳۱ تخت خوابی بندرعباس با حضور رئیس‌جمهور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گریزی بر پروژه‌ها داشت و گفت:پروژه بیمارستان ۵۳۱ تخت خوابی بندرعباس به نام شهدای هرمزگان حدود ۱۰ سال پیش آغازشده و اکنون ۷۹ پیشرفت دارد و در صورت تأمین منابع، بخش فیزیکی آن در امسال  آماده می‌شود. جاودان ادامه داد:این بیمارستان بزرگ می‌توان بخش عمده‌ای از نیاز درمانی هرمزگان و منطقه را به‌خوبی تأمین کند، تلاش‌ها بر این است که هم‌زمان با سفر ریاست جمهوری این بیمارستان به بهره‌برداری برسد. به گفته وی  بیمارستان ۱۴۰ تخت خوابی کودکان نیز تقریباً تمام‌شده و مراحل آخر را برای بهره‌برداری طی می‌کند، بیمارستان ۱۶۰ تخت خوابی میناب ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی  داشته و بیمارستان بستک نیز تقریباً آماده بهره‌برداری است. همچنین در سال گذشته پروانه تأسیس دانشکده بهداشت در میناب و دانشکده پرستاری را از وزارت بهداشت اخذشده است. جاودان در این خصوص افزود:مجوز دانشگاه بهداشت و پرستاری در شهرستان میناب یک حرکت روبه‌جلو بوده است و برای استان هرمزگان زمینه پیشرفت را فراهم می‌کند البته به دنبال این هستیم که به‌زودی دانشگاه علوم پزشکی میناب را دایر کنیم‌.

 

فرسودگی آمبولانس‌های استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به فرسودگی آمبولانس‌های استان اشاره‌ای داشت و خاطرنشان ساخت:در حوزه اورژانس ۳۰۰ آمبولانس فوریت‌های پزشکی داریم که اکثراً فرسوده بوده و تعدادی از آنان در حال تعمیر هستند.جاودان کارکنان این حوزه را ۵۳۰ نفر ذکر کرد که  به مردم هرمزگان خدمت‌رسانی می‌کنند. وی ادامه داد:در استان حدود 2هزار و600تخت فعال، ۱۷۷ مرکز جامع سلامت، ۶۱۸ خانه بهداشت، ۱۲۳ پایگاه فعال سلامت، ۱۲ واحد مراقبت وجود داشته و ۳۲۵ متخصص و فوق تخصص، حدود 2هزار و 700پرستار، یک هزار و 300 بهورز، ۴۹۳ پزشک عمومی و دندان‌پزشک در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.جاودان از آموزش حدود  3هزار و ۵۰۰ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و تدریس  ۳۲۱ عضو هیئت‌علمی خرداد و گفت:همچنین در این مدت پذیرش ۲۱ دانشجوی خارجی را داشتیم که امیدواریم با تأمین زیرساخت‌های لازم شاهد حضور دانشجوهای بیشتر و همچنین توسعه گردشگری سلامت در استان باشیم.

 

افزایش سواد سلامت جامعه توسط خبرنگاران 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان که در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه سلامت  سخن می‌گفت بر نقش اساسی خبرنگاران در افزایش سواد سلامت جامعه تأکید کرد و گفت: اصحاب رسانه  تلاش می‌کنند نقش چشم و گوش را برای جامعه داشته و اتفاقات را به گوش مردم برسانند اما در کنار آن باید خبرهای خوب را نیز در راستای امیدبخشی به جامعه منتشر کنند.جاودان ادامه داد: گاهی اوقات  برخی خبرنگاران خبرهای ناراحت‌کننده را به جامعه انتقال می‌دهند، اگرچه نباید از این اخبار غافل بود اما عدم مدیریت آن ناامیدی و بیماری‌های حوزه روان را در جامعه افزایش می‌دهد.وی  یادآور شد: حوزه بهداشت و سلامت همواره مرهون تلاش و همکاری خبرنگاران آگاهی است که با تعهد در راستای اعتلای فرهنگ سلامت و آگاهی بخشیدن صادقانه خدمت نمودند.جاودان ضمن یادآوری رشادت‌های مدافعان سلامت در دوران بحران کرونا و گرامیداشت یاد شهدای سلامت گفت: از همه خبرنگاران حوزه سلامت که نقش مفیدی در انتقال اخبار این حوزه و آگاهی‌بخشی و امیدبخشی به جامعه دارند، قدردانی می‌کنم.

 

جشنواره رسانه و سلامت

رؤیا جهانگیری سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این مراسم  در رابطه با جشنواره رسانه و سلامت گفت: جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های تصویری و دیجیتال حوزه سلامت باهدف آموزش همگانی با تأکید بر ترویج شیوه زندگی سالم، ایجاد جایگاهی برای عرضه و ارزیابی رسانه‌های تصویری و دیجیتال حوزه سلامت، فراهم کردن محیطی به‌منظور ‌ایجاد همدلی و هم‌افزایی بین پدیدآورندگان آثار در حوزه سلامت آغاز شد. وی ادامه داد: این جشنواره تا دهه فجر ادامه خواهد داشته و به‌یقین باید گفت که رسانه و اصحاب رسانه علاوه بر کمک به افزایش سواد بهداشتی جامعه با تحلیل و بررسی اخبار حوزه سلامت در امر نظارت هم کمک قابل‌تقدیری را به متولیان حوزه سلامت کرده و می‌کنند.

گفتنی است : این مراسم با برگزاری مسابقات ورزشی و برپایی ایستگاه‌های سلامت مختلف ازجمله معاینه و ویزیت پزشک، اندازه‌گیری فشارخون و تست قند خون ،مشاوره تغذیه ،مشاوره مامایی و فرزند آوری و… همراه بود.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها